• Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Hur mycket fick ni ut när allt var klart, kändes det bra när pengarna kom in på kontot?
    Hade ni någon ångest efteråt pga agerandet mot er partner eller flöt livet på som vanligt?

Och den stora frågan, skulle du göra om det igen mot någon annan?

• Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.
  • TeresB
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-11 18:11:33 följande:

Vem har sagt något om att sätta pengar för sina barn, jag sa bara att ingen tvingar en att vara hemma med barnen istället för att göra karriär.

Det är helt valfritt.

Visst kan man skydda sina tillgångar, bara sjukt att man ska behöva göra det, man borde som ogift vara helt skyddad om inget annat avtalats.

Fast att ha 2 föräldrar som gör karriär lämnar lite tid över till familjeliv. Ex så reste min pappa ca 10 mån om året. Blir svårt om bägge gör så?
  • Anonym (ÅÄÖ)

Den ekonomiskt starke kan vara en golddigger (fast lite fel uttryck) på det sätt att trots att den betalat mer så kan den också ha haft möjlighet att lägga undan sparpengar till sig själv, medans den med mindre pengar har lagt allt den har men ändå inte kunnat komma upp i "hälften".
    Vid en separation sitter en med kapital på banken och den andra inte.

Men allt beror ju på vad har gjort för ekonomisk överrenskommelse innan.

• Anonym (Krasse)

Är just nu i en separation. Det är han som vill separera. Och han vägrar diskutera hur vi ska dela upp saker, vägrar räkna, vägrar prata om saker överhuvudtaget. 
    Jag skjuter upp bodelningen i hopp om att vi ska kunna prata och enas. Men han vägrar ens diskutera. Han säger bara han ska ha allt han betalat under åren. Inte dela på nåt.
    Då finns inget annat alternativ än att gå på lagen. Och det vill jag inte eftersom jag vet att han tycker det blir till min fördel och jag är rädd för att han kommer ge sig på mig då. Men jag kan heller inte gå med på hans krav för att han hotar mig. 
    Så det står still. 
    Kommer jag utnyttja sambolagen? Ja, om han vägrar prata så finns ju inget alternativ. Men jag kommer skjuta på processen in i det längsta eftersom jag är rädd för honom. 

• Anonym (Ellie)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-11 22:57:06 följande:

Nej det tycker jag inte, det är en rätt stor skillnad att ingå äktenskap.

Har dock inget emot äktenskapsförord.

Här är nog anledningen att det är så avvikande åsikter. Tror jag och många med mig inte tycker att det är stor skillnad mellan att ingå äktenskap eller vara sambos.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (ÅÄÖ) skrev 2017-07-12 00:58:41 följande:

Den ekonomiskt starke kan vara en golddigger (fast lite fel uttryck) på det sätt att trots att den betalat mer så kan den också ha haft möjlighet att lägga undan sparpengar till sig själv, medans den med mindre pengar har lagt allt den har men ändå inte kunnat komma upp i "hälften".

Så den som tjänar pengar ska inte kunna spara mer eller få behålla sitt kapital vid en separation, blir lite sossetänk på det sättet, tjänar du mer så ska du inte få behålla det.

Folk tjänar olika, och det funkar inte alltid att  unga par ska dela på allt.
    Poängtera att ett par är 22 år gammla separerar när dom är 26, ska de ene tvingas dela med sig av hälften av sitt kapital bara för att den tjänar mer och börja om från början.
    Det funkar inte riktigt.
  • Anonym (ABC123)
    Virriga Vera skrev 2017-07-12 06:45:48 följande:
    Varför är det skillnad?
    Att gifta sig innebär så mycket mer, vad man ingår tillsammans, vad man ärver , försäkringar m.m. så det är stor skillnad.

När man  gifter sig så ingår man ett äktenskap, framförallt skriver på.
    man delar då också på allt det tycker jag är fair game, vill man dela på all gift sig.

Som Sambos bor man ihop, samboskap behöver inte ens reigstreras.
    Du tycker inte själv att det är märkligt att någon kan hävda rätten till din egendom pga med motivering att det brukats gemensamt.
    Det är lite märkligt att det åtminstone inte krävs registrering av samboskap för att hävda "gemensamt bruk" det blir lite för lätt utan motprestation.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Ellie) skrev 2017-07-12 06:55:35 följande:
    Här är nog anledningen att det är så avvikande åsikter. Tror jag och många med mig inte tycker att det är stor skillnad mellan att ingå äktenskap eller vara sambos.
    Oh yes det beror nog på avikan åsikter, varför tycker du inte att det är stor skillnad,  utan samma lika?
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ÅÄÖ) skrev 2017-07-12 00:58:41 följande:

Men vad fasen?? Nu blir jag mörkrädd. Så du menar att den som tjänar mer och som har ett större ekonomiskt överskott efter att gemensamma kostnader är betalda, inte ska få göra vad denne vill med sina pengar (t.ex. spara)? Vad fasen ska denne få göra med SINA pengar då? Skänka bort dem till sambon? Jag förstår verkligen inte hur du tänker!
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (Krasse) skrev 2017-07-12 03:41:58 följande:

Är just nu i en separation. Det är han som vill separera. Och han vägrar diskutera hur vi ska dela upp saker, vägrar räkna, vägrar prata om saker överhuvudtaget. 
    Jag skjuter upp bodelningen i hopp om att vi ska kunna prata och enas. Men han vägrar ens diskutera. Han säger bara han ska ha allt han betalat under åren. Inte dela på nåt.
    Då finns inget annat alternativ än att gå på lagen. Och det vill jag inte eftersom jag vet att han tycker det blir till min fördel och jag är rädd för att han kommer ge sig på mig då. Men jag kan heller inte gå med på hans krav för att han hotar mig. 
    Så det står still. 
    Kommer jag utnyttja sambolagen? Ja, om han vägrar prata så finns ju inget alternativ. Men jag kommer skjuta på processen in i det längsta eftersom jag är rädd för honom. 

Hur länge har bi varit sambo och köptes boendet för att ni båda skulle bo där? Vad är det som du vill bodela? Tv, säng, bestick, bil, båt, bostad, sparande? Har du bidragit med hälften?
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.