• Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Hur mycket fick ni ut när allt var klart, kändes det bra när pengarna kom in på kontot?
    Hade ni någon ångest efteråt pga agerandet mot er partner eller flöt livet på som vanligt?

Och den stora frågan, skulle du göra om det igen mot någon annan?

• Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.
  • Anonym (:))
    Trumpforpresident skrev 2017-07-16 10:26:53 följande:

Det här är en lag upprättad av feministidioter för feministidioter.

Se till att aldrig bli sambo med någon, skaffa aldrig något ihop med något sliddjur och om du tvunget måste göra det så skriv ett samboavtal.

Då kan de ta med sig fitta och tandborste och dra, för det är vad de hade när de kom.

Det här samhället har blivit alldeles för mycket uppbyggt på kvinnliga rättigheter och kulturberikare, det är dags att vi tar tillbaka vår manliga stolthet!

Yeah!! Heja dig :)
  • Ess
    Trumpforpresident skrev 2017-07-16 10:26:53 följande:

Det här är en lag upprättad av feministidioter för feministidioter.

Se till att aldrig bli sambo med någon, skaffa aldrig något ihop med något sliddjur och om du tvunget måste göra det så skriv ett samboavtal.

Då kan de ta med sig fitta och tandborste och dra, för det är vad de hade när de kom.

Det här samhället har blivit alldeles för mycket uppbyggt på kvinnliga rättigheter och kulturberikare, det är dags att vi tar tillbaka vår manliga stolthet!

Varför inte diskutera allt sådant praktiskt INNAN du flyttar ihop?

Når ni ingen överenskommelse som båda är nöjda med, så skit i att flytta ihop, svårare än så är det liksom inte. Om du inte är desperat efter fitta så klart........
  • Anonym (ABC123)
    Ess skrev 2017-07-16 20:00:03 följande:
    Hur jag skulle gjort!

Skulle aldrig flyttat in HOS någon, skaffat en gemensam bostad som vi delat på.
    Det var mer en allmän fråga, hur tycker du att man ska göra i en hyresrätt?
    Sen förstår jag inte vad det är för finst en bostadsrättsinnehavare gör iomed abonnemangsavgifterna, berätta gärna.
  • Anonym (Jisses)
    Ess skrev 2017-07-16 08:57:55 följande:
    Självklart inte. Det var hans val att ha rum stående till sina barn, direkt de inte kom mer och jag fick tillgång till rummen så delade vi kostnaden lika mellan oss.
    Vi kunde valt ett mindre hus med färre rum, men han ville ha rum till dem, så det fick han självklart betala, precis som han fick betala deras mat och övriga kostnader som ökade eller uppstod pga dem.
    Varför tycker du inte att han har rätt att få ut mer då han har betalat mycket mer än dig? Jag förstår inte alls hur du kan leva med att knappt betala något och sen anse att du har rätt att få lika mycket som han vid en försäljning.
  • Anonym (Kladdkaka)
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-16 21:22:04 följande:
    Varför tycker du inte att han har rätt att få ut mer då han har betalat mycket mer än dig? Jag förstår inte alls hur du kan leva med att knappt betala något och sen anse att du har rätt att få lika mycket som han vid en försäljning.
    Det är väl inte svårt att förstå varför man inte är beredd att betala för rum som partnerns barn ska använda?
    VARFÖR skulle man göra det?

Boendet anpassades så hans ungar skulle ha egna rum, utan dessa hade man helt enkelt delat rakt av.

Varför ska man betala för andras ungar?
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (Kladdkaka) skrev 2017-07-16 21:35:27 följande:
    Det är väl inte svårt att förstå varför man inte är beredd att betala för rum som partnerns barn ska använda?

Boendet anpassades så hans ungar skulle ha egna rum, utan dessa hade man helt enkelt delat rakt av.

Han har betalat mer. Varför ska han inte få mer tillbaka när boendet säljs?
  • Anonym (Snåljåpar)

De bor väl i hus? Undrar hur de räknar ut kostnaden för de rummen? Ett kvadratmeterpris? Ägar sambon proportionellt mer av huset? Annars finns ju inte millimeterrättvisan där.

Har kidsen en egen hylla i kylskåpet också? Vad händer om någon skruvar upp värmen mer än någon annan? Har kidsen Netflix abbonemang? Betalar hon en avgift till dem om hon ska kolla på en serie?
  • Ess
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-16 21:22:04 följande:

Därför att vi betalar lika nu och har gjort under många år.
  • Ess
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-07-16 22:31:44 följande:

De bor väl i hus? Undrar hur de räknar ut kostnaden för de rummen? Ett kvadratmeterpris? Ägar sambon proportionellt mer av huset? Annars finns ju inte millimeterrättvisan där.

Har kidsen en egen hylla i kylskåpet också? Vad händer om någon skruvar upp värmen mer än någon annan? Har kidsen Netflix abbonemang? Betalar hon en avgift till dem om hon ska kolla på en serie?

Vi äger lika mycket, så man kan säga att han hyrde rummen.

Han köpte maten när hans barn kom, han skötte även hushållet då.

Varför skulle hans barn har netflix, det fanns nog inte ens då. Hade han velat!att att de skulle ha det, så hade han eller de själva fått ta den kostnaden.

Värmen styrs centralt, så ingen rör några element.
  • Ess

Precis.

För min del hade vi kunnat skippa rum åt dem, skulle jag sen betala för att de kom hit......

Aldrig!!
  • Anonym (Kladdkaka)
    Ess skrev 2017-07-17 07:51:59 följande:
    Precis.

För min del hade vi kunnat skippa rum åt dem, skulle jag sen betala för att de kom hit......

Aldrig!!
    Jag håller med, har liknande erfarenhet men mitt ex var inte lika medgörlig.
    Jäklar som vi grälade om det... men jag vann.
  • Anonym (Drutten)

Anonym (Jisses) skrev 2017-07-14 21:32:29 följande:[/quote]Han VALDE det. Inser du inte skillnaden mellan honom och en pappa som vill vara jämställd och där sambon bidrar till familjens ekonomi och där städerska och barnflicka ev. kan lösa det praktiska?[/quote]

Jag inser en skillnad. Det här gällde en pappa som reste väldigt mycket. Denna pappa, liksom många andra pappor och mammor, ser en fördel i att barnen blir omhändertagna av en person som älskar dem på riktigt.

En barnflicka kan vara bra att ta till ibland men om barnet ska vårdas av personal på förskola/ skola/ fritids dagtid och sen av en barnflicka på kvällen så blir de korrekt skötta och får mat och bad men en anställd person som har hand om barnen mot betalning älskar inte barnen. Gillar dem förhoppningsvis, och är trevliga, men man kan inte hyra kärlek för pengar.

Så visst är det ett val och visst är det en skillnad.

• Anonym (Jisses)
    Anonym (Drutten) skrev 2017-07-17 17:07:26 följande:

Anonym (Jisses) skrev 2017-07-14 21:32:29 följande:

Han VALDE det. Inser du inte skillnaden mellan honom och en pappa som vill vara jämställd och där sambon bidrar till familjens ekonomi och där städerska och barnflicka ev. kan lösa det praktiska?[/quote]

Jag inser en skillnad. Det här gällde en pappa som reste väldigt mycket. Denna pappa, liksom många andra pappor och mammor, ser en fördel i att barnen blir omhändertagna av en person som älskar dem på riktigt.

En barnflicka kan vara bra att ta till ibland men om barnet ska vårdas av personal på förskola/ skola/ fritids dagtid och sen av en barnflicka på kvällen så blir de korrekt skötta och får mat och bad men en anställd person som har hand om barnen mot betalning älskar inte barnen. Gillar dem förhoppningsvis, och är trevliga, men man kan inte hyra kärlek för pengar.

Så visst är det ett val och visst är det en skillnad.[/quote]Där kvinnan ensam väljer att inte arbeta eller att arbeta deltid har själv ansvar att försörja sig. Det ska ingen sambo belastas ekonomiskt för.
  • Anonym (Drutten)

Anonym (Jisses) skrev 2017-07-17 17:32:27 följande:[/quote-nick]Han VALDE det. Inser du inte skillnaden mellan honom och en pappa som vill vara jämställd och där sambon bidrar till familjens ekonomi och där städerska och barnflicka ev. kan lösa det praktiska?[/quote]

quote]Där kvinnan ensam väljer att inte arbeta eller att arbeta deltid har själv ansvar att försörja sig. Det ska ingen sambo belastas ekonomiskt för.[/quote]

Hur ska du ha det? Först var mannen dålig för att han VALDE att inte vilja vara jämställd, två heltidare och barnflicka. Nu antyder du att det är mamman som är dålig och är hemma / arbetar deltid helt på eget bevåg mot pappans vilja.

Det är klart att det är helt fel att ta viktiga beslut om arbete eller familjelivet utan att diskutera med sin partner. Gäller båda könen och både att vara hemma, arbeta deltid, jobba på annan ort eller vad som helst. Ibland har man inget val, men när val finns ska man förstås komma överens.

Jag har aldrig nånsin träffat någon som varit hemma eller arbetat deltid mot sin sambos /äkta hälfts vilja, jag kan knappt föreställa mej att förhållandet skulle hålla då eller hur det skulle låta vid diskussioner.

Men du förstår väl att par kan vara helt överens utan att ha gjort exakt samma val som du har gjort? Du verkar prioritera jämställdhet och det är ok, men andra prioriterar annat först. Du tycker det är viktigt att båda bidrar med lika många timmar arbete, andra tycker annorlunda.

Om man blåser någon eller ej på att utnyttja sambolagen beror på en himla massa grejer, vad man hade bestämt ihop och hur ekonomin i övrigt sett ut. Sambolagen är nåt slags sista, väldigt generellt, skyddsnät för den ekonomiskt svagare när ingen tänkt till innan. Men det är såklart mkt bättre att tänka på helheten och skriva/ fixa rättvisa efter situationen själva, och bäst att försöka se till att ingen blir ekonomiskt svag och beroende, om det är möjligt. Bådas ansvar att ta reda på regler och tänka INNAN förhållandet spricker.

• Anonym (ABC123)

Drutten, bra sagt, det kan få avsluta tråden då den nog har peakat.

• Anonym (Jisses)
    Anonym (Drutten) skrev 2017-07-17 20:07:47 följande:

Anonym (Jisses) skrev 2017-07-17 17:32:27 följande:[/quote-nick]Han VALDE det. Inser du inte skillnaden mellan honom och en pappa som vill vara jämställd och där sambon bidrar till familjens ekonomi och där städerska och barnflicka ev. kan lösa det praktiska?

quote]Där kvinnan ensam väljer att inte arbeta eller att arbeta deltid har själv ansvar att försörja sig. Det ska ingen sambo belastas ekonomiskt för.[/quote]

Hur ska du ha det? Först var mannen dålig för att han VALDE att inte vilja vara jämställd, två heltidare och barnflicka. Nu antyder du att det är mamman som är dålig och är hemma / arbetar deltid helt på eget bevåg mot pappans vilja.

Det är klart att det är helt fel att ta viktiga beslut om arbete eller familjelivet utan att diskutera med sin partner. Gäller båda könen och både att vara hemma, arbeta deltid, jobba på annan ort eller vad som helst. Ibland har man inget val, men när val finns ska man förstås komma överens.

Jag har aldrig nånsin träffat någon som varit hemma eller arbetat deltid mot sin sambos /äkta hälfts vilja, jag kan knappt föreställa mej att förhållandet skulle hålla då eller hur det skulle låta vid diskussioner.

Men du förstår väl att par kan vara helt överens utan att ha gjort exakt samma val som du har gjort? Du verkar prioritera jämställdhet och det är ok, men andra prioriterar annat först. Du tycker det är viktigt att båda bidrar med lika många timmar arbete, andra tycker annorlunda.

Om man blåser någon eller ej på att utnyttja sambolagen beror på en himla massa grejer, vad man hade bestämt ihop och hur ekonomin i övrigt sett ut. Sambolagen är nåt slags sista, väldigt generellt, skyddsnät för den ekonomiskt svagare när ingen tänkt till innan. Men det är såklart mkt bättre att tänka på helheten och skriva/ fixa rättvisa efter situationen själva, och bäst att försöka se till att ingen blir ekonomiskt svag och beroende, om det är möjligt. Bådas ansvar att ta reda på regler och tänka INNAN förhållandet spricker.[/quote]Det är inte alls ovanligt att kvinnan själv väljer även om du inte vet av någon som gjort så.
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.