• Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Hur mycket fick ni ut när allt var klart, kändes det bra när pengarna kom in på kontot?
    Hade ni någon ångest efteråt pga agerandet mot er partner eller flöt livet på som vanligt?

Och den stora frågan, skulle du göra om det igen mot någon annan?

• Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-10 18:56:15 följande:
    Och den som köper en bostad för gemensamt och inte skriver det som enskild egendom gör det valet. Då ska man inte göra sig till ett offer och gnälla vid bodelningen, utan glatt lösa ut sitt ex. Precis som du säger, valen man gör har konsekvenser.
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-10 17:59:26 följande:Det där väljer kvinnor själva och sen gör de sig till offer. I Sverige kan alla som vill arbeta heltid. Alla får göra karriär. Men konstigt nog så väljer många kvinnor att arbeta mindre än sina män och väljer att vara föräldralediga mer än den halva generösa statliga föräldraledigheten. Alla val har konsekvenser. Jag inser att många kvinnor (speciellt vid en skilsmässa/separation) anser sig vara berättigade till ekonomisk kompensation pga deras egna val att spendera mer tid i hemmet med de gemensamma barnen.
    Visst, den dagen kvinnor slutar spela offer och att göra sig själva till hemmafrumartyrer. Jag tycker absolut att man ska dela gemensam egendom men när en part själv väljer att inte bidra lika mycket ekonomiskt och med heltidsarbete så bör denne få en mindre del ön den som arbetar heltid/bidrar mer med kronor och ören. Som när föräldrar separerar och den som har arbetat minst hävdar att denne ska ha barnet mer för att denne har varit hemma mer. Ett utjämningssystem alltså. Alt. så slutar man med dessa löjliga jämförelser och bidrar så mycket man bara kan i pengar och i tid. Men man kan inte äta kakan samtidigt som man behåller den.
  • Ess
    nevermind skrev 2017-07-10 18:36:31 följande:

Jag träffade en kvinna som gjort nåt liknade. Hennes man fick sina föräldrars fina gamla hus, det var skog till etc. Föräldrarna bodde i en liten stuga längre bort på tomten. Tyvärr skrevs det inga papper om att det var enskild egendom.
    När de skilde sig några år senare begärde kvinnan hälften, alltså 2,5 miljoner. Mannen fick inte lån utan fick sälja gården som gått i arv i generationer. Jävla idiot. Stackars barnen som gick miste om det, och stackars hans föräldrar som fick vara med om det.

Någon är klart dum i huvudet i den historian. Men det är de personer som inte har skrivit egendomen som enskilt arv redan från början. 
    Har man en släktgård som gått i flera generationer, så skriver man väl testamente om att gården ska stanna i släkten!
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (Självklart) skrev 2017-07-10 21:19:06 följande:
    Är pengar allt som betyder något för dig?

Det spelar liksom ingen roll ifall kvinnan har fått stå tillbaka karriärsmässigt och ekonomiskt pga att hon tagit hand om gemensamma barn enligt många i den här tråden, då får hon skylla sig själv.

Låter som rätt många män här är de giriga..
    Jag måste fråga dig varför du anser att kvinnor kan "tvingas stå tillbaka" med karriär osv? Vi har en av världens bästa föräldraledighetslagar och arbetslagar och det är fullt möjligt att arbeta heltid och göra karriär som ensamstående förälder, så varför påstår du att kvinnor som är sambo/gifta inte kan eller får göra det? Har man inte barn som har allvarliga fysiska eller psykiska diagnoser så kan man arbeta OM man vill.
  • Anonym (Jisses)
    nevermind skrev 2017-07-10 20:42:47 följande:
    De var gifta sen länge när han fick ta över gården. Försent för äktenskapsförord men hans föräldrar kunde ju ha skrivit papper på fastigheten.
    Varför bad han inte föräldrarna att skriva den som enskild egendom alt. skrev äktenskapsförord med frun?
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Självklart) skrev 2017-07-10 21:19:06 följande:
    Är pengar allt som betyder något för dig?

Det spelar liksom ingen roll ifall kvinnan har fått stå tillbaka karriärsmässigt och ekonomiskt pga att hon tagit hand om gemensamma barn enligt många i den här tråden, då får hon skylla sig själv.

Låter som rätt många män här är de giriga..
    Nej pengar betyder inte allt för mig, men det betyder rätt mycket.
    Pengar behövs för att leva, köpa bil, bostad m.m
    Jag betalar ganska mycket och är ganska frikostig med pengar, men det innebär inte att jag först ska slita och betala för allt, och sedan ge bort hälften bara för att man inte vill leva med mig eller tvärtom.

Det är helt ok för mig om man väljer att vara hemma med barnen det är valfritt ingen tvingar en.
  • Anonym (Drutten)

Om det är fel eller rätt beror på omständigheterna. Om x säljer sin dyra bostadsrätt för att köpa ett radhus med y som kommer direkt från studentkorridoren och y gör slut 8 månader senare så är det magstarkt och skulle kanske inte gå igenom juridiskt. Men 20 år senare när båda lagt möda tid och pengar på renovering och fostrat tre barn ihop och de beslutar att gå skilda vägar - då tycker jag det är mera rimligt. Prisuppgången har troligen urholkat att huset var dyrt en gång och y:s trädgårdsdesign och fantastiska altanbygge har ökat värdet rejält. Det blir konstigt att förbättra och vårda ett hem med bådas pengar när bara den ena har rätten till hemmet. Jag skulle aldrig vilja flytta in hos någon och riskera att bli utslängd på bar backe, jag vill äga ihop eller stå på hyreskontrakt ihop. Men om det inte går så får man avväga från fall till fall om man ska skriva bort sambolagen eller inte och uppdatera vid behov när tiden går.

Det är etiska problem även vid äktenskap; om jag hypotetiskt skulle rymma med en älskare skulle jag inte utkräva hälften av min mans föräldraarv. Om däremot min man hypotetiskt låg med min bästa vän och lämnade mej för henne så skulle jag glatt utnyttja rätten till de pengarna eftersom hans föräldrar inte skrev att arvet skulle vara enskild egendom. Som mina föräldrar gjorde.

• Anonym (ÅÄÖ)

TS verkar fixerad vid pengar. Hoppas TS inte är lika enkelspårig ute i verkliga livet som i denna diskussion.

• Anonym (ABC123)
    Anonym (ÅÄÖ) skrev 2017-07-10 21:50:48 följande:

TS verkar fixerad vid pengar. Hoppas TS inte är lika enkelspårig ute i verkliga livet som i denna diskussion.

Jag är kvar här så du kan prata direkt med mig, inga problem.
    Är det fult att prata om pengar?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-10 19:24:03 följande:

Du skrev att du och din man var överens från början eller?

Ja alltså han gick ju med på att försörja mig. Och nu de senaste åren när vi pratar om sambolagen verkar han rätt chill. Men är ju ändå en golddigger enligt din logik eftersom jag ej bidragit med något men ändå förväntar mig att bli utköpt sen om något skulle hända. Även om han varit emot det så hade jag ju gjort det liksom
  • Anonym (ÅÄÖ)
    Anonym (Drutten) skrev 2017-07-10 21:38:23 följande:

Om det är fel eller rätt beror på omständigheterna. Om x säljer sin dyra bostadsrätt för att köpa ett radhus med y som kommer direkt från studentkorridoren och y gör slut 8 månader senare så är det magstarkt och skulle kanske inte gå igenom juridiskt. Men 20 år senare när båda lagt möda tid och pengar på renovering och fostrat tre barn ihop och de beslutar att gå skilda vägar - då tycker jag det är mera rimligt. Prisuppgången har troligen urholkat att huset var dyrt en gång och y:s trädgårdsdesign och fantastiska altanbygge har ökat värdet rejält. Det blir konstigt att förbättra och vårda ett hem med bådas pengar när bara den ena har rätten till hemmet. Jag skulle aldrig vilja flytta in hos någon och riskera att bli utslängd på bar backe, jag vill äga ihop eller stå på hyreskontrakt ihop. Men om det inte går så får man avväga från fall till fall om man ska skriva bort sambolagen eller inte och uppdatera vid behov när tiden går.

Det är etiska problem även vid äktenskap; om jag hypotetiskt skulle rymma med en älskare skulle jag inte utkräva hälften av min mans föräldraarv. Om däremot min man hypotetiskt låg med min bästa vän och lämnade mej för henne så skulle jag glatt utnyttja rätten till de pengarna eftersom hans föräldrar inte skrev att arvet skulle vara enskild egendom. Som mina föräldrar gjorde.

Håller med Drutten. Och nej det är inte fult att prata om pengar.
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.