• Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Hur mycket fick ni ut när allt var klart, kändes det bra när pengarna kom in på kontot?
    Hade ni någon ångest efteråt pga agerandet mot er partner eller flöt livet på som vanligt?

Och den stora frågan, skulle du göra om det igen mot någon annan?

• Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.
  • Anonym (Drutten)

Anonym (Jisses) skrev 2017-07-13 08:02:21 ]Fast man kan arbeta heltid även om man har barn. Inte sjutton ska man ha betalt för att hämta sina egna barn! Det är väl klart att man gör en insats och tar hand om sina barn, annars skulle man inte ha skaffat dem. Men att tycka att man ska få ekonomisk kompensation för att man gör det man ska tycker jag låter galet.[/quote]

Vi är nog inte så oense egentligen. Jag håller med om att man KAN arbeta heltid båda två, inte alla har lyxen att kunna fundera på annat f.ö. Men dels vill inte alla familjer ha så långa dagar för barnen. Dels arbetar folk skift och borta från hemmet och natt och det kan göra det svårt för den andre att jobba heltid o kunna ta hand om barn. Dels har vi de mer extrema jobben med 10 mån resor, företagsledare, rockstjärna, whatever, som skulle vara omöjligt att ha som ensamstående.

Jag ser det inte som ekonomisk kompensation för att man hämtade sina barn på dagis, snarare del i en vinst där båda föräldrarna behövdes för att den skulle finnas.

Jag tänker mej inte den som hämtar barnen som en latmask som bara blir försörjd och shoppar hela dagen utan det vanligare, att arbeta deltid eller heltid och sen skynda sej och hämta och laga mat och skjutsa till aktiviteter. Varken bättre eller sämre än att sitta tre veckor på en oljeplattform eller på tjänsteresa o längta efter barnen men i långa loppet anser jag att varken det ena eller andra ska straffa sej ekonomiskt. Sen är det enklaste att gifta sej, varför folk inte gör det kan jag inte svara på men jag tror att de flesta långvariga sambos är lika seriösa och teaminriktade ändå. Sambolagen är väl till för att skydda de som inte kollade alls men visst kan den slå tokfel- man måste faktiskt kolla och tänka vad som är rimligt i varje situation.

• Virriga Vera
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-12 09:32:37 följande:
    Att gifta sig innebär så mycket mer, vad man ingår tillsammans, vad man ärver , försäkringar m.m. så det är stor skillnad.

När man  gifter sig så ingår man ett äktenskap, framförallt skriver på.
    man delar då också på allt det tycker jag är fair game, vill man dela på all gift sig.

Som Sambos bor man ihop, samboskap behöver inte ens reigstreras.
    Du tycker inte själv att det är märkligt att någon kan hävda rätten till din egendom pga med motivering att det brukats gemensamt.
    Det är lite märkligt att det åtminstone inte krävs registrering av samboskap för att hävda "gemensamt bruk" det blir lite för lätt utan motprestation.
    Nej, det tycker jag inte. Tycker det är bra att det finns en lag som sambolagen. Tycker att sambo och äktenskap är samma sak och det är synd att man som sambo är så rättslös.
  • Anonym (gjort)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-12 22:32:21 följande:
    När man tar upp exempel som gifta par då har förhållandet kulminerat och sambolagen inte relevant alls.
    Jag kan garantera dig att det finns flera unga människor som köper sin bostad för första gången, som inte har en aning om sambolagen, vilket är helt förståligt,  att någon några år senare kan ta hälften av tex bostaden bara för att dom flyttade med in är inte rimligt.
    Det är lätt att säga att man ska ha koll vad som gäller när man flyttar ihop med någon och denne får skylla sig själv.
    Men man kan ju tycka att det är lite märkligt att par som skaffar barn och inte skrev på ett skit inte ska skylla sig själv, skaffar man barn så bör man ju ha koll på vad som gäller.

Men nej eftersom det är vuxna människor det gäller så behövs en lag som går in och reglerar eftersom man inte klarar av att göra det själv.
    Jag kan också garanter att det finns unga människor som inte har en aning om sambolagen, trots at den faktikst gås igenom, eller i alla fall ska gås igenom, på samhällskunskapen i både 9an på högstadiet och i gymnasiet.
  • Anonym (ABC123)
    Virriga Vera skrev 2017-07-13 18:03:02 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Tycker det är bra att det finns en lag som sambolagen. Tycker att sambo och äktenskap är samma sak och det är synd att man som sambo är så rättslös.
    Vad är det som är bra tycker du?
    På vilket sätt är man rättslös, hur menar du då?

Du ser inga skillnader när man ingår äktenskap som du inte har som sambo?
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (gjort) skrev 2017-07-13 19:30:49 följande:
    Jag kan också garanter att det finns unga människor som inte har en aning om sambolagen, trots at den faktikst gås igenom, eller i alla fall ska gås igenom, på samhällskunskapen i både 9an på högstadiet och i gymnasiet.
    Många har lärt sig att i affärer så ingår man som köpare och säljare ett avtal.
    Dom köper en lägenhet och skriver på, inte konstigt ursprungliga avtal borde gälla.
    Det är faktiskt så, har man inte köpt bostaden så äger man juridiskt ingenting, man har inga skyldigheter alls vilket är lite märkligt men tanken på att lgan gör det möjligt att göra anspråk på den andres egendom.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-13 19:53:57 följande:
    Många har lärt sig att i affärer så ingår man som köpare och säljare ett avtal.
    Dom köper en lägenhet och skriver på, inte konstigt ursprungliga avtal borde gälla.
    Det är faktiskt så, har man inte köpt bostaden så äger man juridiskt ingenting, man har inga skyldigheter alls vilket är lite märkligt men tanken på att lgan gör det möjligt att göra anspråk på den andres egendom.
    Förstår hur du tänker MEN om en betalar bostad, möbler osv och den andra betalar mat, nöjen, aktiviteter så blir det väldigt fel. Inser du inte det?
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-13 22:00:42 följande:

Förstår hur du tänker MEN om en betalar bostad, möbler osv och den andra betalar mat, nöjen, aktiviteter så blir det väldigt fel. Inser du inte det?

Ser inget större fel där, bedriver själv den modellen.
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-14 00:34:07 följande:

Ser inget större fel där, bedriver själv den modellen.

Oj?? Kanske ska starta en tråd och höra hur folk tänker som utnyttjar sin partner genom att låta hen ta alla löpande kostnader och man själv tar alla fasta kostnader såsom ex bostad och bil och sedan avtalat bort sambolagen. Snacka om att utnyttja medvetet!
  • TeresB
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-13 08:02:21 följande:

Jag vet flera kvinnor som är mammor som jobbar som advokat, läkare, bergarbetare och som är borta mycket. De har löst det med att dela ansvaret med partnern, ha barnflicka, mormor el. farfar som ställer upp ibland. Vill man så kan man.

Men va? Jag skriver ju hela tiden pappa eller mamma, man eller fru, jag gör ingen skillnad mellan könen. Du tycker det ok när en kvinna jobbar mycket och fixar det med att dela ansvaret med sin partner men inte en man?

Om man reser 10 mån per år eller arbetar sena kvällar jämnt så är det ju inte fråga om att dela 50:50 på dagishämtning direkt. Jag anser att det är en insats att stå för merparten av hämtningar middagar och läggningar, att skapa familjelivet helt oavsett kön.

Och en insats att arbeta hårt för att bli framgångsrik och ge familjen stora valmöjligheter i framtiden.

"Vill man så går det " att vara borta båda två och ha barnflicka och tynga den äldre generationen men det är många, många familjer som inte vill leva så ! Men du verkar ha svårt att förstå det där med team och är kanske innerst inne lite avundsjuk på de med totalt gemensamma mål och gemensam agenda?[/quote]Fast man kan arbeta heltid även om man har barn. Inte sjutton ska man ha betalt för att hämta sina egna barn! Det är väl klart att man gör en insats och tar hand om sina barn, annars skulle man inte ha skaffat dem. Men att tycka att man ska få ekonomisk kompensation för att man gör det man ska tycker jag låter galet.[/quote]

Men det är alltså ok att betala en anställd för att hämta gemensamma barn men galet att man tillsammans delar på inkomst så att barnen kan vara med någon ur familjen ( mamma el pappa)?

Att den ena gör karriär och den andra tar hemma biten betyder ju inte att denne är hemma på heltid. Bäst är ju om man tillsammans gör upp vad som passar sin familj tidsmässigt, ekonomiskt osv...
  • TeresB
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-13 09:45:50 följande:

Ett stort agument verkar vara barn och en massa år senare, sambos som skaffar barn.....

Alltså om du nästa månad köper en bostad pt dig och bjuder in din man el kvinna att bo med dig. Du betalar allt. Kontantinsats, ränta och amortering. Ni bet gemensamt hyra och drift. Vi utgår från att ni smårenoverar lite och även där står du för kostnad och jobb.. din partner är med sina kompisar o äter brunch eller någonting. Ett år senare går ni isär. Personligen tycker jag att det vore moralisk fel. Men det blir inte så mkt att dela på oftast när lån osv räknas bort. Min nuvarande sambo skrev inget avtal med sitt ex och efter några år i Sthlm löste han ut henne med 50000 kr.

Men har en köpt bostaden men sedan står man för kostnader tillsammans eller sambon renoverar och lägger ner mycket tid så tycker jag att denna har viss rätt. Hur som är ju lagen som den är och de flesta är medvetna om sambolagen men kanske för lata eller snåla för att ta hjälp att skriva.
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.