• Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Hur mycket fick ni ut när allt var klart, kändes det bra när pengarna kom in på kontot?
    Hade ni någon ångest efteråt pga agerandet mot er partner eller flöt livet på som vanligt?

Och den stora frågan, skulle du göra om det igen mot någon annan?

• Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.
  • Anonym (Jisses)
    TeresB skrev 2017-07-14 08:14:17 följande:
    Men va? Jag skriver ju hela tiden pappa eller mamma, man eller fru, jag gör ingen skillnad mellan könen. Du tycker det ok när en kvinna jobbar mycket och fixar det med att dela ansvaret med sin partner men inte en man?

Om man reser 10 mån per år eller arbetar sena kvällar jämnt så är det ju inte fråga om att dela 50:50 på dagishämtning direkt. Jag anser att det är en insats att stå för merparten av hämtningar middagar och läggningar, att skapa familjelivet helt oavsett kön.

Och en insats att arbeta hårt för att bli framgångsrik och ge familjen stora valmöjligheter i framtiden.

"Vill man så går det " att vara borta båda två och ha barnflicka och tynga den äldre generationen men det är många, många familjer som inte vill leva så ! Men du verkar ha svårt att förstå det där med team och är kanske innerst inne lite avundsjuk på de med totalt gemensamma mål och gemensam agenda?
    Fast man kan arbeta heltid även om man har barn. Inte sjutton ska man ha betalt för att hämta sina egna barn! Det är väl klart att man gör en insats och tar hand om sina barn, annars skulle man inte ha skaffat dem. Men att tycka att man ska få ekonomisk kompensation för att man gör det man ska tycker jag låter galet.[/quote]

Men det är alltså ok att betala en anställd för att hämta gemensamma barn men galet att man tillsammans delar på inkomst så att barnen kan vara med någon ur familjen ( mamma el pappa)?

Att den ena gör karriär och den andra tar hemma biten betyder ju inte att denne är hemma på heltid. Bäst är ju om man tillsammans gör upp vad som passar sin familj tidsmässigt, ekonomiskt osv...[/quote]Den som är hemma NÄR Båda är överens får ju försörjning under den tiden. Den som är hemma trots att sambon inte vill det bör få stå sitt kast, Det är ett medvetet val att inte göra karriär. Inte fasen ska det ge ekonomisk kompensation av sambon bara för det.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Ellie) skrev 2017-07-14 07:09:39 följande:
    Oj?? Kanske ska starta en tråd och höra hur folk tänker som utnyttjar sin partner genom att låta hen ta alla löpande kostnader och man själv tar alla fasta kostnader såsom ex bostad och bil och sedan avtalat bort sambolagen. Snacka om att utnyttja medvetet!
    Utnyttjande av vad vem?
    Är det fel av mig att betala för bostaden och bilen, som är min, skatt försäkring, bensin, reservdelar? hur uttnyttjar man någon då?
    Löpande kostnader delar vi på, min partner behöver inte stå för mina kostnader det klarar jag av själv.
    Jag är den som betalar mest om så ditt argument att jag utnyttjar någon saknar grund.
  • Anonym (ABC123)
    TeresB skrev 2017-07-14 08:25:52 följande:
    Alltså om du nästa månad köper en bostad pt dig och bjuder in din man el kvinna att bo med dig. Du betalar allt. Kontantinsats, ränta och amortering. Ni bet gemensamt hyra och drift. Vi utgår från att ni smårenoverar lite och även där står du för kostnad och jobb.. din partner är med sina kompisar o äter brunch eller någonting. Ett år senare går ni isär. Personligen tycker jag att det vore moralisk fel. Men det blir inte så mkt att dela på oftast när lån osv räknas bort. Min nuvarande sambo skrev inget avtal med sitt ex och efter några år i Sthlm löste han ut henne med 50000 kr.

Men har en köpt bostaden men sedan står man för kostnader tillsammans eller sambon renoverar och lägger ner mycket tid så tycker jag att denna har viss rätt. Hur som är ju lagen som den är och de flesta är medvetna om sambolagen men kanske för lata eller snåla för att ta hjälp att skriva.
    Hade hon varit med och betalat något utöver tex halva månadsavgiften, om inte så där har du ett bra exempel på girighet.
    Utnytttjade inte din sambo begränsningsreglerna som finns, han kanske inte visste om dem?

Man ska aldrig betala renovering på en bostad eller fastighet man inte äger om inget avtalats, dock tycker jag inte inte man ska komma å kräva hälften bara för att man betalt en burk färg eller några tapetrullar för att man själv ville göra om.
    Jag personligen hade inte haft något emot att ersätta  utläggen.

Baserat på dina svar så verkar du förstå för och nackdelar med lagen.
    De flesta kan nog komma överens som vuxna människor så någon slipper uttnyttja den enbart för att man kan.
  • Ess
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-14 08:55:59 följande:

Utnyttjande av vad vem?

Är det fel av mig att betala för bostaden och bilen, som är min, skatt försäkring, bensin, reservdelar? hur uttnyttjar man någon då?

Löpande kostnader delar vi på, min partner behöver inte stå för mina kostnader det klarar jag av själv.

Jag är den som betalar mest om så ditt argument att jag utnyttjar någon saknar grund.

Vad menar du med löpande kostnader?

Inte el och sophämtning osv hoppas jag.

Det enda din partner ska betala för är det som går utöver vad det kostar för dig ensam. Inget ska delas mitt av om man själv ska äga något och behålla det till 100% vid en separation.
  • Anonym (Jisses)
    Ess skrev 2017-07-14 14:27:14 följande:

Det enda din partner ska betala för är det som går utöver vad det kostar för dig ensam. Inget ska delas mitt av om man själv ska äga något och behålla det till 100% vid en separation.
    El, vatten, sophämtning är sånt som ska delas och även ränta exkl. avdrag samt ev. avgift om boendet är brf. Varför tycker du att en person ska bo gratis bara för att denne inte är delägare i bostaden? Knepig logik...
  • Ess
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-14 14:45:13 följande:

El, vatten, sophämtning är sånt som ska delas och även ränta exkl. avdrag samt ev. avgift om boendet är brf. Varför tycker du att en person ska bo gratis bara för att denne inte är delägare i bostaden? Knepig logik...

Har man inga rättigheter till bostaden, så ska man heller inte betala mer än ökningen av omkostnaderna för att man bor där. Då är det bättre att spara sina pengar till en insats i ett eget boende om förhållandet kraschar. Hjälper man till att betala för boendet, då ska också sambo lagen följas, och man får pengar till sin insats från det gamla boendet. Rätt självklart enligt mig........
  • Anonym (ABC123)
    Ess skrev 2017-07-14 14:27:14 följande:

El är ju ett bra exempel på en gemensam utgift, sophämtning kan också vara det, varför skulle det inte vara det?
    Nej min partner betalar inget som jag skulle betalt ensam, lån amortering, ränta etc.
    Självklart har jag stått för vitvaror som köpts in för att ta ett exempel.
  • Anonym (ABC123)
    Ess skrev 2017-07-14 15:05:07 följande:
    Har man inga rättigheter till bostaden, så ska man heller inte betala mer än ökningen av omkostnaderna för att man bor där. Då är det bättre att spara sina pengar till en insats i ett eget boende om förhållandet kraschar. Hjälper man till att betala för boendet, då ska också sambo lagen följas, och man får pengar till sin insats från det gamla boendet. Rätt självklart enligt mig........
    Vad innebär "inte betala mer än ökningen av omkostnaderna för att man bor där"?
    Det du skriver är rätt otydligt, exakt vad tycker du man ska betala om man inte äger bostaden är det 0 eller inget?
  • TeresB
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-14 08:33:01 följande:

Fast man kan arbeta heltid även om man har barn. Inte sjutton ska man ha betalt för att hämta sina egna barn! Det är väl klart att man gör en insats och tar hand om sina barn, annars skulle man inte ha skaffat dem. Men att tycka att man ska få ekonomisk kompensation för att man gör det man ska tycker jag låter galet.

Men det är alltså ok att betala en anställd för att hämta gemensamma barn men galet att man tillsammans delar på inkomst så att barnen kan vara med någon ur familjen ( mamma el pappa)?

Att den ena gör karriär och den andra tar hemma biten betyder ju inte att denne är hemma på heltid. Bäst är ju om man tillsammans gör upp vad som passar sin familj tidsmässigt, ekonomiskt osv...[/quote]Den som är hemma NÄR Båda är överens får ju försörjning under den tiden. Den som är hemma trots att sambon inte vill det bör få stå sitt kast, Det är ett medvetet val att inte göra karriär. Inte fasen ska det ge ekonomisk kompensation av sambon bara för det.[/quote]

Man bör kanske heller inte " slippa undan" att hämta sina barn, tvätta deras kläder, planera deras aktiviteter läsa läxor etc etc. Som sagt är det väl upp till varje familj att värdera vad som är värt något. Tid är pengar. Mina föräldrar ansåg att den tiden som spenderades på oss barn var vi värda och det fanns en poäng att se till att min mamma som tog 100% av jobbet hemma i långa perioder inte missade pension osv. De ville ha ett ekonomiskt jämställt äktenskap och innan det relation. Det handlar väl om att ta hand om varann bara på olika vis. Om det är man elkvinna spelar ju ingen roll.

Min pappa hade ju aldrig kunnat jobba som handgjorde och gör om han skulle stå för 50% av omvårdnaden för oss och hushåll. Så för vår familj var det en win win och det håller än. I min mening är det klart vettigt och rättvist att man delar på ekonomin när man är en familj. Har man träffat ngn som har noll ambitioner får man väl ta en funderare.
  • TeresB
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-14 08:33:01 följande:

Fast man kan arbeta heltid även om man har barn. Inte sjutton ska man ha betalt för att hämta sina egna barn! Det är väl klart att man gör en insats och tar hand om sina barn, annars skulle man inte ha skaffat dem. Men att tycka att man ska få ekonomisk kompensation för att man gör det man ska tycker jag låter galet.

Att den ena gör karriär och den andra tar hemma biten betyder ju inte att denne är hemma på heltid. Bäst är ju om man tillsammans gör upp vad som passar sin familj tidsmässigt, ekonomiskt osv...[/quote]Den som är hemma NÄR Båda är överens får ju försörjning under den tiden. Den som är hemma trots att sambon inte vill det bör få stå sitt kast, Det är ett medvetet val att inte göra karriär. Inte fasen ska det ge ekonomisk kompensation av sambon bara för det.[/quote]

Givet är det något man gör upp tillsammans. Vill den ena bara ligga hemma o pilla sig i naveln får man ju säga ifrån...
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.