TeresB skrev 2017-07-14 08:25:52 följande:
Alltså om du nästa månad köper en bostad pt dig och bjuder in din man el kvinna att bo med dig. Du betalar allt. Kontantinsats, ränta och amortering. Ni bet gemensamt hyra och drift. Vi utgår från att ni smårenoverar lite och även där står du för kostnad och jobb.. din partner är med sina kompisar o äter brunch eller någonting. Ett år senare går ni isär. Personligen tycker jag att det vore moralisk fel. Men det blir inte så mkt att dela på oftast när lån osv räknas bort. Min nuvarande sambo skrev inget avtal med sitt ex och efter några år i Sthlm löste han ut henne med 50000 kr.
Men har en köpt bostaden men sedan står man för kostnader tillsammans eller sambon renoverar och lägger ner mycket tid så tycker jag att denna har viss rätt. Hur som är ju lagen som den är och de flesta är medvetna om sambolagen men kanske för lata eller snåla för att ta hjälp att skriva.
Hade hon varit med och betalat något utöver tex halva månadsavgiften, om inte så där har du ett bra exempel på girighet.
Utnytttjade inte din sambo begränsningsreglerna som finns, han kanske inte visste om dem?
Man ska aldrig betala renovering på en bostad eller fastighet man inte äger om inget avtalats, dock tycker jag inte inte man ska komma å kräva hälften bara för att man betalt en burk färg eller några tapetrullar för att man själv ville göra om.
Jag personligen hade inte haft något emot att ersätta utläggen.
Baserat på dina svar så verkar du förstå för och nackdelar med lagen.
De flesta kan nog komma överens som vuxna människor så någon slipper uttnyttja den enbart för att man kan.