• Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Hur mycket fick ni ut när allt var klart, kändes det bra när pengarna kom in på kontot?
    Hade ni någon ångest efteråt pga agerandet mot er partner eller flöt livet på som vanligt?

Och den stora frågan, skulle du göra om det igen mot någon annan?

• Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.
  • Ess
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-14 21:35:03 följande:
    Så när bosstaden säljs/såldes så får/d
    Fick han den större procenten (utifrån vad han betalat) eftersom hans barn tagit upp mer plats som han betalat för? Av någon anledning så tvivlar jag på att du tänkte på det...
    Självklart inte. Det var hans val att ha rum stående till sina barn, direkt de inte kom mer och jag fick tillgång till rummen så delade vi kostnaden lika mellan oss.
    Vi kunde valt ett mindre hus med färre rum, men han ville ha rum till dem, så det fick han självklart betala, precis som han fick betala deras mat och övriga kostnader som ökade eller uppstod pga dem.
  • Ess
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-07-16 07:46:29 följande:
    Sitter ni och diskuterar om ni är skyldiga varandra 50 öre också? Om du köper en leverpastej som hans barn äter upp kräver du honom på det också?
    Jag betalade som sagt inget till dem, så jag hade blivit ersatt för det, ja!
  • Ess
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-16 02:00:26 följande:
    Hahaha

Så du vill varken ha varmvatten eller värme i bostaden? Du har inga sopor som måste slängas? Jag är säker på att det är pga de som delar din åsikt som så många anser att kvinnor är blåsta. Tragiskt.
    Är jag en rättslös inneboende hos någon, så är det ju upp till den personen att stå för dessa kostnader. Självklart betalar jag en del av dessa, men INTE abbonemangskostnaden.
    Ge mig ett enda bra argument för att jag ska betala hälften och sen inte få något tillbaks om vi separerar?
    Personligen hade jag hellre varit särbo än bott inneboende hos någon som tyckte jag skulle betala hälften av hans kostnader, men inte få något tillbaks senare!
  • Ess
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-15 15:45:17 följande:
    Om du delat driften med mig i en hyreslägenhet, hade jag fått ersätta dig vid en eventuell flytt?
    Öhh, gällde inte din ts att du vill behålla vinsten ensam vid FÖRSÄLJNING av din bostad?
  • Anonym (Snåljåpar)
    Ess skrev 2017-07-16 08:57:55 följande:

Självklart inte. Det var hans val att ha rum stående till sina barn, direkt de inte kom mer och jag fick tillgång till rummen så delade vi kostnaden lika mellan oss.

Vi kunde valt ett mindre hus med färre rum, men han ville ha rum till dem, så det fick han självklart betala, precis som han fick betala deras mat och övriga kostnader som ökade eller uppstod pga dem.

Du måste tjänat sjukt mycket pengar på att bli sambo.
  • Anonym (ABC123)
    Ess skrev 2017-07-16 09:09:05 följande:
    Öhh, gällde inte din ts att du vill behålla vinsten ensam vid FÖRSÄLJNING av din bostad?
    Ja det gör den, men sen kom vi in på driftskostnader som du började diskutera kring.
  • Anonym (ABC123)
    Ess skrev 2017-07-16 09:05:30 följande:
    Är jag en rättslös inneboende hos någon, så är det ju upp till den personen att stå för dessa kostnader. Självklart betalar jag en del av dessa, men INTE abbonemangskostnaden.
    Ge mig ett enda bra argument för att jag ska betala hälften och sen inte få något tillbaks om vi separerar?
    Personligen hade jag hellre varit särbo än bott inneboende hos någon som tyckte jag skulle betala hälften av hans kostnader, men inte få något tillbaks senare!
    Ok, vi tar ett exempel, hur hade du gjort om det var en hyresrätt, vem står för driftskostnader då?

Argumentet är att det är en driftskostnad, det är inte något knutet till bostadens kostnader, tex lån amortering, ränta.
  • Trumpforpresident

Det här är en lag upprättad av feministidioter för feministidioter.

Se till att aldrig bli sambo med någon, skaffa aldrig något ihop med något sliddjur och om du tvunget måste göra det så skriv ett samboavtal.

Då kan de ta med sig fitta och tandborste och dra, för det är vad de hade när de kom.

Det här samhället har blivit alldeles för mycket uppbyggt på kvinnliga rättigheter och kulturberikare, det är dags att vi tar tillbaka vår manliga stolthet!

• Ess
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-16 10:24:02 följande:

Ok, vi tar ett exempel, hur hade du gjort om det var en hyresrätt, vem står för driftskostnader då?

Argumentet är att det är en driftskostnad, det är inte något knutet till bostadens kostnader, tex lån amortering, ränta.

Hur jag skulle gjort!

Skulle aldrig flyttat in HOS någon, skaffat en gemensam bostad som vi delat på.
  • Ess
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-07-16 09:33:25 följande:

Du måste tjänat sjukt mycket pengar på att bli sambo.

När jag var inneboende så var det billigt. Men då hade jag heller inget att hämta i eller av bostaden. Hade förhållandet inte hållt så hade jag sparat ihop till insatsen till en lägenhet.

Men som sagt så var jag inte villig att dra kostnaden för hans barn även när vi skaffade gemensam bostad. Det var ju upp till honom om han ville barnen skulle komma på umgänge eller bara över och hälsa på.
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.