• Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Hur mycket fick ni ut när allt var klart, kändes det bra när pengarna kom in på kontot?
    Hade ni någon ångest efteråt pga agerandet mot er partner eller flöt livet på som vanligt?

Och den stora frågan, skulle du göra om det igen mot någon annan?

• Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.
  • Anonym (ABC123)
    Hilpenskrutt skrev 2017-07-08 22:03:23 följande:
    Jag ser det inte som girighet. Man har den rätten, bla pga det som (gjort) skrev. Däremot bör den som inte vill bodela enligt sambolagen se till att ett samboavtal skrivs.
    Så du skulle utan tveka begära bodelning på din sambos egendom bara för att du flyttade med in och bott där om följande hade existerat?
  • Anonym (ABC123)
    Hilpenskrutt skrev 2017-07-08 22:04:03 följande:

Handlar den här tråden möjligen om dig och ditt ex?

Nej, jag skulle aldrig ta någon från någon jag delat mitt liv med som är dennes enbart för att jag lagligt kan göra det, skulle inte kunna leva med skammen och vetskapen av att ta någon från någon annan som i grund och botten inte är mitt.

Lika väl som att jag aldrig skulle låta min nuvarande ta någon från mig det har jag set till, sen är jag inte en sådan man försöker ta något ifrån eller lura då får man tillbaka det hårt.
  • Hilpenskrutt
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-08 23:00:01 följande:

Så du skulle utan tveka begära bodelning på din sambos egendom bara för att du flyttade med in och bott där om följande hade existerat?

Ja, om jag hade bidragit till hushållet med andra saker som tex maten, föräldraledighet, hushållsarbete, bensin mm. Men om vi hade delat lika på löpande utgifter hade jag inte gjort anspråk på bostaden.
  • Anonym (tycker jag)

Att följa en lag som finns är inte fel, däremot de som försöker slingra sig undan att följa lagen de gör fel.

• Anonym (tycker jag)

Att följa en lag som finns är inte fel, däremot de som försöker slingra sig undan att följa lagen de gör fel.

• Anonym (gjort)
    Hilpenskrutt skrev 2017-07-08 23:19:33 följande:
    Ja, om jag hade bidragit till hushållet med andra saker som tex maten, föräldraledighet, hushållsarbete, bensin mm. Men om vi hade delat lika på löpande utgifter hade jag inte gjort anspråk på bostaden.
    Jag säger detsamma.
  • Anonym (Lämnad med två sjuåringar)

Jag lade in 175.000 från min lägenhetsförsäljning 1985 då vi köpte radhuset (han hade fått 10.000 kr från sin släkt som bidrog med bara det). Priset 520.000 kr då.

Efter 14 år och sjuåriga tvillingar var det lätt att bli sugen på en ny kvinna som hade stor lgh i stan. Klart ville han bidra stolt och stort med så mycket pengar som möjligt till deras villaköp. Vinsten från (egentligen mestadels mitt) radhus - delades lika enligt lagen!?

Senast såldes detta radhus för åtta gånger så högt pris som 1985 och att jag inte har detta kvar blir nog min död om jag blir för gammal känns det som.

Han amorterade ju aldrig något av våra lån på radhuset. Och mäklarna tänker bara på att det ska bli affärer till höga priser. Inget förslag som att ägandeandelarna kan fördelas olika. Farligt olyckligt!

Ett tips är att om man vet att det kan göras en bodelning då skulle man belånat bostaden till max (då finns det inte mycket att vinna i värdet, eftersom det gäller halva värdet minus skulder).

• Anonym (Salla)
    Anonym (Lämnad med två sjuåringar) skrev 2017-07-09 06:43:55 följande:

Jag lade in 175.000 från min lägenhetsförsäljning 1985 då vi köpte radhuset (han hade fått 10.000 kr från sin släkt som bidrog med bara det). Priset 520.000 kr då.

Efter 14 år och sjuåriga tvillingar var det lätt att bli sugen på en ny kvinna som hade stor lgh i stan. Klart ville han bidra stolt och stort med så mycket pengar som möjligt till deras villaköp. Vinsten från (egentligen mestadels mitt) radhus - delades lika enligt lagen!?

Senast såldes detta radhus för åtta gånger så högt pris som 1985 och att jag inte har detta kvar blir nog min död om jag blir för gammal känns det som.

Han amorterade ju aldrig något av våra lån på radhuset. Och mäklarna tänker bara på att det ska bli affärer till höga priser. Inget förslag som att ägandeandelarna kan fördelas olika. Farligt olyckligt!

Ett tips är att om man vet att det kan göras en bodelning då skulle man belånat bostaden till max (då finns det inte mycket att vinna i värdet, eftersom det gäller halva värdet minus skulder).

Vilket korkat råd. Varför ska man ta lån bara för att det kan bli en bodelning?  Om man inte vill dela lika enligt sambolagen så skriver man bort sambolagen, man lånar inte i onödan på huset. 
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (tycker jag) skrev 2017-07-08 23:22:28 följande:

Alltså du måste inte bodela enligt lagen, det går utmärkt att bara flytta ut.
    Du bryter inte mot någon lag som när du går mot röd gubbe om du inte väljer att ta halva värdet.
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.