Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 12:50:34 följande:
Sedan tror jag att du har missuppfattat ganska mycket. Jag tror ingen i denna tråd tycker det är bra att folk utnyttjar andra, i alla fall har ingen skrivet det. Vi som försvarar sambolagen gör det inte för att vi tycker att man ska kunna lura folk, vi gör det för att vi värnar om de svaga, dvs anledningen till varför lagen infördes.
Tror det eller ej det finns folk här på FL som anser att man måste bodela bara för att lagen säger så.
Jag är också för att skydda den svagare partern, men vill hällre att det ska göras från början istället för att lagen ska kliva in och dela något som kanske inte ska delas.
Förspråkare av sambolagens största argument är alltid man kan skriva bort.
Det är bättre att ha det omvänt, antingen följer man med till mäklaren, eller så tar sambos ett papper där man skriver samägande det är inte svårare bara annan text.
Har man inte skrivit det så gäller ursprungliga avtal.
Hur kan det vara svårt är det för stora krav?
Fördelen är att ingen behöver åberopar några lagar eller kan ta något från någon annan, utan kraften ligger i om det finns avtal skrivna mellan sambo eller ej.
Och ett sådant avtal kan man skriva när som helst , när man flyttar in, om ett år när man får barn m.m.
Argument som bott i 25 år, fått barn m.m. är inte ett argument då det är lika lätt som att skriva bort sambolagen, det handlar bara om ren okunskap lathet att inte göra det och ibland girighet när man tar stöd av lagen, man ser sin chans till pengar.
Tyvärr är det så.