• Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Hur mycket fick ni ut när allt var klart, kändes det bra när pengarna kom in på kontot?
    Hade ni någon ångest efteråt pga agerandet mot er partner eller flöt livet på som vanligt?

Och den stora frågan, skulle du göra om det igen mot någon annan?

• Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-09 12:20:16 följande:
    Tur att vi har fått sambolagen så att folk inte kan ställa sin partner på bar backe efter många år tillsammans.
    Helt perfekt då behöver man inte tänka eller göra något själv vid bostadsköp utan med lagen som grund.
  • Anonym (liss)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 12:24:05 följande:
    Så här är det.
    Man måste inte bodela, man måste inte begära bodelning om den andre äger bostaden, det är bara om man inte är överens, är girig eller vill ha ut sin sambos pengar som tack för hjälpen för att man hade någonstans att bor.
    Du verkar tro att man bryter mot sambolagen om man inte begär bodelning.

Kan du inte berätta om hur det gick till när du begärde bodelning, hur mycket pengar fick du ut, hur upplevs du av din sambo släkt och vänner, anses du fortfarande vara en fin människa?
    Det är väl givet att man delar upp gemensamma tillgångar om man separerar? Vad spelar det för roll vad ens ex eller dennes släkt tycker om en?
    Blir någon sur för att man tar del av det man har rätt till så är det deras problem.
  • Anonym (Salla)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 12:32:14 följande:
    Helt perfekt då behöver man inte tänka eller göra något själv vid bostadsköp utan med lagen som grund.
    Jo, den som köpen lägenheten måste tänka själv.

Men nu blev det ju fel, du tycker ju att den som köper lägenheten inte ska behöva tänka själv...
  • Anonym (Salla)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 12:29:30 följande:
    Nej, det är inte ett hinder.
    Menar du att man får låna 85% till en bostad som bara äger 50% av? Dvs man får låna långt över panten?
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 12:31:41 följande:
    Du, jag vet att inte måste bodela, så du behöver inte dra det igen.

I det fallet jag skissade upp så anser nog kvinnan att hon har rätt att få dela på lägenheten om de separerar. Dessutom har hon lagen med sig. Och jag tror få skulle anse henne girig. Ja, du då.

Oj, vilka fördomar du har. Jag är lyckligt gift sedan 25 år, har aldrig bodelat, så sitt inte ens och antyd att jag skulle vara en girig människa när du inte vet något om mig. Till skillnad från dig så kan jag resonera om saker som inte berör mig, och sätta mig in i hur andra har det.

Däremot framstår du som väldigt bitter...
    Grattis till giftermålet, du behöver inte ens bry dig om sambolagen du har rätt till hälften av all oavsett.
    Vi är olika personer du och jag, jag ser helst ett samhälle där uprsprungliga avtal gäller, och där ingen ska kunna göra anspråk på din egendom bara för att dom flyttade med in, hellre ha ett omvänt att ansvar att det är upp till sambo att skriva samboegendom, om man nu inte var med och skrev på köpeavtalet. men det är tydligen för svårt för vissa, därför behövs lagen att reglera något som borde reglerats av 2 parter.

Om du tycker att det är bittert så får du gärna tycka det.
    Jag har inga problem att resonera och sätta mig in, men det innebär inte att jag måste vara för lagen.
  • Anonym (Salla)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 12:39:29 följande:
    Grattis till giftermålet, du behöver inte ens bry dig om sambolagen du har rätt till hälften av all oavsett.
    Vi är olika personer du och jag, jag ser helst ett samhälle där uprsprungliga avtal gäller, och där ingen ska kunna göra anspråk på din egendom bara för att dom flyttade med in, hellre ha ett omvänt att ansvar att det är upp till sambo att skriva samboegendom, om man nu inte var med och skrev på köpeavtalet. men det är tydligen för svårt för vissa, därför behövs lagen att reglera något som borde reglerats av 2 parter.

Jag har inga problem att resonera och sätta mig in, men det innebär inte att jag måste vara för lagen.
    Ja, vi är nog ganska olika, du och jag. Jag skulle aldrig för få mig att kalla någon jag aldrig träffat för girig och antyda att denna anser sig vara en fin människa. Så det håller med dig om, vi är inte lika alls.
  • Anonym (Salla)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 12:39:29 följande:

Sedan tror jag att du har missuppfattat ganska mycket. Jag tror ingen i denna tråd tycker det är bra att folk utnyttjar andra, i alla fall har ingen skrivet det. Vi som försvarar sambolagen gör det inte för att vi tycker att man ska kunna lura folk, vi gör det för att vi värnar om de svaga, dvs anledningen till varför lagen infördes.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 12:34:59 följande:
    Menar du att man får låna 85% till en bostad som bara äger 50% av? Dvs man får låna långt över panten?
    Ja varför skulle det vara ett problem, har du aldrig hört talas om par som köper bostad på en inkomst?
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 12:46:48 följande:
    Ja, vi är nog ganska olika, du och jag. Jag skulle aldrig för få mig att kalla någon jag aldrig träffat för girig och antyda att denna anser sig vara en fin människa. Så det håller med dig om, vi är inte lika alls.
    Men kalla någon som du aldrig träffat för bitter går tydligen bra för det har du gjort.
  • Anonym (Salla)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 12:54:13 följande:
    Ja varför skulle det vara ett problem, har du aldrig hört talas om par som köper bostad på en inkomst?
    Jo då, men inte att man ta lån på mer än panten. Idag får man inte ens låna 100%, bara 85%. Så nej, jag tror inte man får låna 1 000 000 om man bara äger ett hus värt 550 000 kr.
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.