• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Bell13

Det gör inte vi och jag pratade med Tatjana igår som är vd på vår klinik, beskedet från henne var i princip att det är svårt att lova antal blastos.

lill111 skrev 2018-03-01 11:32:36 följande:

Viktigt att informera om att ni kör dubbeldonation!

• Sjuttiosjuan
    Bell13 skrev 2018-03-01 11:41:50 följande:

Det gör inte vi och jag pratade med Tatjana igår som är vd på vår klinik, beskedet från henne var i princip att det är svårt att lova antal blastos.

Det är ju ett lotteri! Av våra 17 ägg blev 4 blastos. Det är stört omöjligt för kliniken att veta hur dom ska utvecklas. Särskilt eftersom det är med olika spermier var gång så även om hon donerat ägg tidigare så vet dom ju inte hur utvecklingen blir.

Jag tror på dina små embryon!!
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-01 11:07:56 följande:

Jag tog det med min klinik och hon sa att det är alltid svårt att sia om utfallet. Antal äggblåsor är lättare men man kan aldrig veta hur många av dessa som har kvalitet nog att bli barn.

Vi bestämde att vi ska vara lugna och vänta på utfallet av den här behandlingen innan vi bestämmer något mer.

Vi valde att göra PGS som tillval hos AvaClinic. Då gör man kromosomtest på alla embryon dag 5 (innan insättning av 1 eller 2 embryon dag 6) för att se vilka som är normala kromosommässigt, och de onormala slängs direkt,eftersom de ändå bara blir minus eller missfall. Så det finns sätt att rensa bort dåliga embryon och därmed inte riskera att behöva betala kliniken för att sätta in onormala embryon. Jag har läst om andra som gjort det också. Bara ett tips.
  • Bell13

Jag är också optimistisk faktiskt. Hoppas att de har fäst och fortsätter att utvecklas. De var väldigt fina embryon sa de. De andra två hade 12 celler dag 5 och de stannade dag 6.

När jag gjorde ivf fick jag tillbaka dem på dag 3 och det är ju inte ens säkert att någon av dessa hade blivit blastos ens.

Sjuttiosjuan skrev 2018-03-01 11:56:22 följande:

Det är ju ett lotteri! Av våra 17 ägg blev 4 blastos. Det är stört omöjligt för kliniken att veta hur dom ska utvecklas. Särskilt eftersom det är med olika spermier var gång så även om hon donerat ägg tidigare så vet dom ju inte hur utvecklingen blir.

Jag tror på dina små embryon!!

• Bell13

Det är ju som sagt ett lotteri. Hoppas åtminstone 1 av dessa 2 embryon vill stanna kvar. Är mer än nöjd med endast en baby också.

Det blir ett par nervösa dagar nu. Hur går dina tankar? Kommer inte ihåg din historia. Har ni någon plan eller avvaktar ni?

UndrandeSökare skrev 2018-03-01 12:30:46 följande:

Vi valde att göra PGS som tillval hos AvaClinic. Då gör man kromosomtest på alla embryon dag 5 (innan insättning av 1 eller 2 embryon dag 6) för att se vilka som är normala kromosommässigt, och de onormala slängs direkt,eftersom de ändå bara blir minus eller missfall. Så det finns sätt att rensa bort dåliga embryon och därmed inte riskera att behöva betala kliniken för att sätta in onormala embryon. Jag har läst om andra som gjort det också. Bara ett tips.

• UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-01 13:01:45 följande:

Det är ju som sagt ett lotteri. Hoppas åtminstone 1 av dessa 2 embryon vill stanna kvar. Är mer än nöjd med endast en baby också.

Det blir ett par nervösa dagar nu. Hur går dina tankar? Kommer inte ihåg din historia. Har ni någon plan eller avvaktar ni?

Har tagit MPR vaccin och då får man inte göra nån insättning föränn efter minst 3 månader, för att inte riskera skada fostret så har paus just nu. Men har 5 blastos som är normala kromosmässigt enligt PGS kvar i frysen i Riga. Så det kommer bli fler försök under 2018.  Jag kan varmt rekommendera PGS till alla
  • Bell13

Jag önskar ett stort lycka till och att det ska bli baby för er.

Om ni testat deras kromosomer har man ju eliminerat en orsak till missfall åtminstone.

UndrandeSökare skrev 2018-03-01 13:23:55 följande:

Har tagit MPR vaccin och då får man inte göra nån insättning föränn efter minst 3 månader, för att inte riskera skada fostret så har paus just nu. Men har 5 blastos som är normala kromosmässigt enligt PGS kvar i frysen i Riga. Så det kommer bli fler försök under 2018.  Jag kan varmt rekommendera PGS till alla

• lill111
    UndrandeSökare skrev 2018-03-01 11:48:09 följande:

lill111- Även de som gör ÄD med mannens spermier kan få många blastos. Frazze tex fick 13 blastos !

Absolut - tycker bara det är viktigt att rätt info kommuniceras ut...:)
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-01 14:25:43 följande:

Jag önskar ett stort lycka till och att det ska bli baby för er.

Om ni testat deras kromosomer har man ju eliminerat en orsak till missfall åtminstone.

Ja, det var därför vi gjorde PGS för att eliminera felfaktorn kromosomfel. Nu vet jag ju att om det inte fungerar så beror det på min kropp och mitt immunförsvar. Har gjort utredning av immunförsvaret hos Dr Dimitri i Aten på Lite clinic och då konstaterades koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar.

Kan tipsa om denna podd om 2 tjejer som båda försöker få barn på egen hand. Den ena tjejen har nyligen gjort dubbeldonation i Ryssland och är nu gravid och sett hjärtslag på embryot, de lägger ut nya avsnitt varje torsdag och jag tycker det är intressant att lyssna på den podden:
    www.acast.com/jagvillhabarn/nuvetvi--15

Svar på tråden Äggdonation 2017