• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Bell13

Ska lyssna ikväll när jag går och lägger mig. Tack snälla för tipset.

UndrandeSökare skrev 2018-03-01 14:47:15 följande:

Ja, det var därför vi gjorde PGS för att eliminera felfaktorn kromosomfel. Nu vet jag ju att om det inte fungerar så beror det på min kropp och mitt immunförsvar. Har gjort utredning av immunförsvaret hos Dr Dimitri i Aten på Lite clinic och då konstaterades koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar.

Kan tipsa om denna podd om 2 tjejer som båda försöker få barn på egen hand. Den ena tjejen har nyligen gjort dubbeldonation i Ryssland och är nu gravid och sett hjärtslag på embryot, de lägger ut nya avsnitt varje torsdag och jag tycker det är intressant att lyssna på den podden:

www.acast.com/jagvillhabarn/nuvetvi--15

• Zwillinge86
    Bell13 skrev 2018-03-01 11:11:47 följande:

Tidigare har jag alltid plussat 4 dagar efter att ägget fäst. Använder mig av appen fertility friend och håller koll på min temp varje morgon. Har alltid fått sänkning när det fäst tidigare. I tisdags kväll hade jag superlåg temp så misstänker att något kan ha hänt då.

Håller tummarna för att din temperatursänkning är ett plus. När jag var gravid med sonen plussade jag på ruvdag 10, både med billig sticka och CB veckoindikator, hcg låg på ca 250. Då ruvade jag på 3-dagars embryo. Nu vid ÄD nr.2 inkl FET har jag haft minus på stickor från ruvdag 5 och framåt (blastocyst). Vid frysförsöket visade det sig dock i efterhand (provsvaret dröjde) att jag var gravid en kort stund, hade hcg 15 på ruvdag 12. Kliniken jag går hos nu har officiell testdag 21dagar efter insättning, vilket är extremt sent. Jag tänker att det måste bero på att det otroligt nog kan vara så att man kan plussa nästan så sent. Själv testar jag alltid tidigt med blodprov för att inte riskera att missa om ägget fäst. Har flera missfall bakom mig så jag vill veta om ägget fäster så att jag kan vidta åtgärder för att få behålla graviditeten.
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-01 17:13:20 följande:

Ska lyssna ikväll när jag går och lägger mig. Tack snälla för tipset.

Varsågod ! De har lagt ut 15 avsnitt än så länge, om du vill lyssna från början så hittar du alla avsnitten på poddens hemsida:
    www.acast.com/jagvillhabarn
  • Bell13

Jag är på ruvardag 3 idag bara så det får gå ett par dagar till.

Hur tidigt kan man göra hcgprov via blodet? Om ägget fäster vad är det då för åtgärder du vidtar för att slippa/förhindra missfall?

Zwillinge86 skrev 2018-03-01 19:40:51 följande:

Håller tummarna för att din temperatursänkning är ett plus. När jag var gravid med sonen plussade jag på ruvdag 10, både med billig sticka och CB veckoindikator, hcg låg på ca 250. Då ruvade jag på 3-dagars embryo. Nu vid ÄD nr.2 inkl FET har jag haft minus på stickor från ruvdag 5 och framåt (blastocyst). Vid frysförsöket visade det sig dock i efterhand (provsvaret dröjde) att jag var gravid en kort stund, hade hcg 15 på ruvdag 12. Kliniken jag går hos nu har officiell testdag 21dagar efter insättning, vilket är extremt sent. Jag tänker att det måste bero på att det otroligt nog kan vara så att man kan plussa nästan så sent. Själv testar jag alltid tidigt med blodprov för att inte riskera att missa om ägget fäst. Har flera missfall bakom mig så jag vill veta om ägget fäster så att jag kan vidta åtgärder för att få behålla graviditeten.

• UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-01 20:36:56 följande:

Hur tidigt kan man göra hcgprov via blodet? Om ägget fäster vad är det då för åtgärder du vidtar för att slippa/förhindra missfall?

Man kan ta blodhcg när som helst, men för säkrast rättvisande svar så ska man nog vänta till ruvardag 10 i alla fall. 

Om man får upprepade missfall så kan det bero på kvinnans immunförsvar (det kan man göra en immunutredning i Aten för att ta reda på) och då får man behandling med Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och Intralipiddropp. De första 2 fungerar blodförtunnade (de samarbetar) och förhindrar blodproppar, de andra två lugnar immunförsvaret på olika sätt. Allt för att förhindra kvinnans kropp från att ta livet av eller stöta bort embryon. Kvinnans kropp ser embryon som cancerceller som den snabbt ska döda och göra sig av med när man har immunproblem. Vissa kvinnor med immunproblem har autoimmuna sjukdomar själva eller i släkten andra är helt friska men har ändå ett överaktivt immunförsvar.

Immunproblem kan yttra sig genom att man endera har svårt att bli gravid eller får upprepade missfall. Vissa får ett barn men sen gör immunförsvaret allt för att förhindra fler graviditeter, andra har svårt redan att få första barnet pgr av att de har medfött överaktivt immunförsvar.

Vill du veta mer om immunproblem så kan jag rekommendera denna bok:
    "Is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan E Beer, den förste läkare som började behandla kvinnor med immunproblem i USA på 1990-talet.
    www.adlibris.com/se/bok/is-your-body-baby-friendly-9780978507800

• Zwillinge86
    Bell13 skrev 2018-03-01 20:36:56 följande:

UndrandeSökande har skrivit ett mycket uttömmande svar på din fråga så jag nöjer mig med att svara att jag försöker ta ett IL-dropp så fort jag vet att jag plussat.

Med en blastocyst tänker jag att infästning bör ske ganska omgående varför hcg bör utsöndras ganska tidigt om ägget väl har fäst. Så visst bör man kunna testa via blodprov på kanske ruvdag 5, men då får man såklart ha i åtanke att det fortfarande kan vara för tidigt.
  • Bell13

Jag ska testa med urinsticka på dag 9 efter insättning och är det positivt går jag och gör blodprovet. Är på dag 4 idag efter insättning. Har lite diffust illamående men det kan ju lika gärna vara lutinus.

Zwillinge86 skrev 2018-03-02 11:09:04 följande:

UndrandeSökande har skrivit ett mycket uttömmande svar på din fråga så jag nöjer mig med att svara att jag försöker ta ett IL-dropp så fort jag vet att jag plussat.

Med en blastocyst tänker jag att infästning bör ske ganska omgående varför hcg bör utsöndras ganska tidigt om ägget väl har fäst. Så visst bör man kunna testa via blodprov på kanske ruvdag 5, men då får man såklart ha i åtanke att det fortfarande kan vara för tidigt.

• UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-02 11:54:12 följande:

Jag ska testa med urinsticka på dag 9 efter insättning och är det positivt går jag och gör blodprovet. Är på dag 4 idag efter insättning. Har lite diffust illamående men det kan ju lika gärna vara lutinus.

När jag varit naturligt gravid (5 gånger) så hade jag mycket symptom innan plus så jag visste att jag var gravid innan jag testade.

Vid donation hade jag inga symtom alls när jag ruvade, vilket jag tyckte var konstigt och kände mig inte gravid, men jag tog ett blodprov rd10, och jag var visst gravid. Många andra har också sagt att de haft få eller inga symptom alls vid ruvning efter ÄD, men många har plussat ändå. Så brist på symtom behöver inte betyda att man inte är gravid. Man kan vara gravid ändå. Enda sättet att få veta är att göra ett test. Ja, man kan tyvärr bli lurad av medicinerna som man tar också,har läst att vissa mår dåligt av östrogentabletter andra av progesteronet.
  • Bell13

De tog ett blodprov på mig och de sa att om det visar indikation på att mitt immunförsvar är överaktivt skulle jag få mer mediciner. Jag väntar på svaret fortfarande, det är inte jättesnabbt i Riga märker jag.=78514185][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2018-03-01 23:18:52 följande:[/quote-nick]Man kan ta blodhcg när som helst, men för säkrast rättvisande svar så ska man nog vänta till ruvardag 10 i alla fall. 

Om man får upprepade missfall så kan det bero på kvinnans immunförsvar (det kan man göra en immunutredning i Aten för att ta reda på) och då får man behandling med Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och Intralipiddropp. De första 2 fungerar blodförtunnade (de samarbetar) och förhindrar blodproppar, de andra två lugnar immunförsvaret på olika sätt. Allt för att förhindra kvinnans kropp från att ta livet av eller stöta bort embryon. Kvinnans kropp ser embryon som cancerceller som den snabbt ska döda och göra sig av med när man har immunproblem. Vissa kvinnor med immunproblem har autoimmuna sjukdomar själva eller i släkten andra är helt friska men har ändå ett överaktivt immunförsvar.

Immunproblem kan yttra sig genom att man endera har svårt att bli gravid eller får upprepade missfall. Vissa får ett barn men sen gör immunförsvaret allt för att förhindra fler graviditeter, andra har svårt redan att få första barnet pgr av att de har medfött överaktivt immunförsvar.

Vill du veta mer om immunproblem så kan jag rekommendera denna bok:

"Is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan E Beer, den förste läkare som började behandla kvinnor med immunproblem i USA på 1990-talet.

www.adlibris.com/se/bok/is-your-body-baby-friendly-9780978507800

[/quote]

• UndrandeSökare

Bell13- Tog de bara ETT blodprov för att se om du hade överaktivt immunförsvar? 1st blodprovsrör alltså? Jag undrar vad de testade då.... i Aten tar man massor med rör och de skickar det till ett speciallabb i USA inriktad på Immunologi och det tar minst en vecka för att få svar.

Men det räcker inte med ETT rör för att få veta om man har överaktivt immunförsvar eller inte. Möjligtvis testade de APPT (blödningstid) för att kolla om du behöver Trombyl och Fragmin (blodförtunnade) men den medicineringen ska påbörjas innan man sätter in embryot. 

Maila dem och tryck på tycker jag, du har ju rätt att få veta VILKA prover de tog på dig och VAD du fick för resultat ! 

Svar på tråden Äggdonation 2017