• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Bell13

De tog 4 rör och de gör ju säkert inte en sådan stor undersökning/utredning som du gjorde. Jag hade kontakt med dem i onsdags och då hade svaren inte kommit ännu.

UndrandeSökare skrev 2018-03-02 15:28:40 följande:

Bell13- Tog de bara ETT blodprov för att se om du hade överaktivt immunförsvar? 1st blodprovsrör alltså? Jag undrar vad de testade då.... i Aten tar man massor med rör och de skickar det till ett speciallabb i USA inriktad på Immunologi och det tar minst en vecka för att få svar.

Men det räcker inte med ETT rör för att få veta om man har överaktivt immunförsvar eller inte. Möjligtvis testade de APPT (blödningstid) för att kolla om du behöver Trombyl och Fragmin (blodförtunnade) men den medicineringen ska påbörjas innan man sätter in embryot. 

Maila dem och tryck på tycker jag, du har ju rätt att få veta VILKA prover de tog på dig och VAD du fick för resultat ! 

• Bell13

Jag mådde dåligt av lstrogentabletterna, blev deppig och tappade nästan livslusten. Gick dock över efter ett par veckor.

Har lite illamående och jag tror det beror på lutinus samt tunga bröst som ömmar en del.

UndrandeSökare skrev 2018-03-02 12:22:55 följande:

När jag varit naturligt gravid (5 gånger) så hade jag mycket symptom innan plus så jag visste att jag var gravid innan jag testade.

Vid donation hade jag inga symtom alls när jag ruvade, vilket jag tyckte var konstigt och kände mig inte gravid, men jag tog ett blodprov rd10, och jag var visst gravid. Många andra har också sagt att de haft få eller inga symptom alls vid ruvning efter ÄD, men många har plussat ändå. Så brist på symtom behöver inte betyda att man inte är gravid. Man kan vara gravid ändå. Enda sättet att få veta är att göra ett test. Ja, man kan tyvärr bli lurad av medicinerna som man tar också,har läst att vissa mår dåligt av östrogentabletter andra av progesteronet.

• Sara761

Hej på er

Nu var det slut för denna gång! Fått missfall precis:(

Så fruktansvärt. Hade hcg på över 15000 (v5+4)häromdagen och allt såg fint ut. Nu är det borta.

Hur ska man orka...

lycka till ni som ruvar!

• UndrandeSökare
    Sara761 skrev 2018-03-03 09:17:50 följande:

Hej på er

Så fruktansvärt. Hade hcg på över 15000 (v5+4)häromdagen och allt såg fint ut. Nu är det borta.

Hur ska man orka...

lycka till ni som ruvar!

Jag beklagar verkligen ! Jag vet hur det känns, jag har haft 6 missfall. Var har ni gjort ÄD? Eller var det dubbeldonation? Gjorde ni PGS? Satte ni in 1 eller 2 ? Var det 3-dagars eller 5-dagars?
  • Zwillinge86

Hej på er

Hur ska man orka...

lycka till ni som ruvar!

Beklagar verkligen! Har varit i samma situation och det är verkligen fruktansvärt när det som alldeles nyss såg perfekt och lovande ut plötsligt är över. Tand om dig!
  • Sara761

Tack

Gjorde ÄD i Riga och det var två st fina femdagars ej pgs visserligen... man blir så uppgiven

Har fyra blasto i frys

Hur går det för er?

• Sara761
    Zwillinge86 skrev 2018-03-03 09:45:54 följande:

Beklagar verkligen! Har varit i samma situation och det är verkligen fruktansvärt när det som alldeles nyss såg perfekt och lovande ut plötsligt är över. Tand om dig!

Hur gör ni? Har lyckats eller är i processen med ÄD nu?
  • UndrandeSökare
    Sara761 skrev 2018-03-03 09:47:15 följande:

Tack

Gjorde ÄD i Riga och det var två st fina femdagars ej pgs visserligen... man blir så uppgiven

Har fyra blasto i frys

Hur går det för er?

Förstår att det är lätt att bli uppgiven, men bli inte det. Tänk istället att det finns en orsak och jag ska hitta den!

Ett första förslag är att göra PGS på de resterande 4 blastosarna, då får ni veta om de är normala eller inte eftersom onormala embryon oftast blir minus eller missfall. De onormala kastas då direkt och endast de friska fryses.

Vi har gjort dubbeldonation med PGS hos AvaClinic för att helt utesluta felfaktorn embryofel.

Jag har också gjort mensblodtest (det gör man hemifrån och skickar till Serum i Aten) för att utesluta dolda infektioner i livmodern.

Samt att vi gjort immunutredning av mitt immunförsvar hos Dr Dimitri på Life clinic i Aten. Då hittades att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina missfall. Jag behöver alltså en mängd mediciner för att lyckas få barn.

Man kan också göra hysto hos Serum i Aten för att se (och isåfall ta bort) död vävnad och annat störande ur luvmodern. De gör också inplantationssnitt för att embryona lättare ska få bra fäste och för att förbättra blodtillförseln till livmodern.

Zwillinge här itråden har också gjort immunutredning hos Dr D och kan säkert berätta mer om det om du vill veta mer.
  • Zwillinge86
    Sara761 skrev 2018-03-03 09:53:51 följande:

Hur gör ni? Har lyckats eller är i processen med ÄD nu?

Vi lyckades på första ÄD-försöket via landstinget 2014, men då kombinerade jag med immunsupport (kortison, fragmin, trombyl, IL-dropp och omega3) så svårt att säga vad som gjorde att vi äntligen fick barn. Har flera ivf med dåliga resultat bakom mig (låg äggreserv) samt många missfall efter spontana graviditeter. Nu när vi gör syskonförsök har jag återigen kombinerat ÄD och immunsupport, men har inte lyckats trots fina embryon. 2 insättningar hittills och 2 blastocyster kvar i frysen i Umeå. Vet inte riktigt hur vi ska gå vidare för att lyckas.
  • Bell13

Jag beklagar missfallet. Har haft 6 st själv. Fan så onödigt

Hej på er

Hur ska man orka...

lycka till ni som ruvar!

Svar på tråden Äggdonation 2017