• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Zwillinge86
    Swoosh skrev 2018-03-05 13:13:20 följande:

ÄNTLIGEN!!! Imorse fick jag ett strålande blått plus! Hoppas nu bara att det lilla livet vill stanna!

Stort grattis!
  • Swoosh
    Zwillinge86 skrev 2018-03-05 16:31:13 följande:

Stort grattis!

Tack snälla!!! Jag är bara försiktigt lycklig! :)
  • Bell13

Lyssnade lite på avsnittet där hon berättar att hon är gravid. Ska lyssna på alla avsnitt när jag har tid.

UndrandeSökare skrev 2018-03-04 20:52:13 följande:

Har du lyssnat på "Jag vill ha barn" podden på acast? Där hittar du Cilla som gjort donation på AvaPeter med gravidpaketet, hon plussade på första försöket. Hon berättade en massa detaljer om hur allt gick till och vad som gäller hos AvaPeter om man lyssnar på alla avsnitten.

• Bell13

Kände du på dig att du var gravid? Hade du några symptom?

Swoosh skrev 2018-03-05 15:42:34 följande:

Tack! 22/2, så jag borde vara i v.5...

• linanton
    La Conejita skrev 2017-11-04 23:48:20 följande:

Tänkte bara tipsa om att det kan finnas möjlighet att få ersättning från Försäkringskassan för behandling utomlands, om man gör behandlingen på så vis att den uppfyller landstingens regler. Apropå att nån nämnde lång kö till äggdonation i Sverige. Landstingen har ju regler om att inte vara äldre än 40, ha gjort lämplighetsbedömning, samt att inte använda anonym donator.

Själv har jag gjort behandling i Riga och bekostat det själv. Är gravid i vecka 30 med tvillingar.

Hej! Ang. att man kan få hjälp från landstinget, menar du att man får hjälp om man känner donatorn? 

Och vad har det kostat dig? 

Tacksam för svar! / 
  • UndrandeSökare
    linanton skrev 2018-03-05 21:11:31 följande:

Hej! Ang. att man kan få hjälp från landstinget, menar du att man får hjälp om man känner donatorn? 

Och vad har det kostat dig? 

Tacksam för svar! / 

Dubbeldonation som La Conejita gjorde i Riga kostar ca 100.000kr. Jag vet för vi har också gjort dubbeldonation där. I Riga finns ENDAST helt anonym donation enligt lagen.

När det gäller att få ersättning från Försäkringskassan, så kan man söka det om man är under 40 och om man vänder sig till en klinik i ett land där öppen donation finns. Öppen donation betyder att mottagnarna aldrig får veta vam donatorn är. Men BARNET kan få ut uppgifter om donatorn när barnet fyllt 18år och kan dp väja att kontakta honom eller henne. Försäkringskassan beviljar endast pengar om man gör öppen äggdonation ELLER spernadonation. EJ BÅDA, inte tillåtet i Sverige.
  • Bell13

Jag testade idag på ruvardag 8. Helt blankt test. Känner mig så ledsen även fast jag vet att det kanske är i tidigaste laget. Jag har alltid plussat sent. Som allra tidigast på ägglossning + 12 när jag blivit gravid på naturlig väg eller vad man säger.

Känns bara så väldigt tomt. Tänker att jag testar på fredag igen, ruvardag 11 då borde jag få ett resultat att lita på va?

• Zwillinge86
    Bell13 skrev 2018-03-06 06:01:29 följande:

Jag testade idag på ruvardag 8. Helt blankt test. Känner mig så ledsen även fast jag vet att det kanske är i tidigaste laget. Jag har alltid plussat sent. Som allra tidigast på ägglossning + 12 när jag blivit gravid på naturlig väg eller vad man säger.

Känns bara så väldigt tomt. Tänker att jag testar på fredag igen, ruvardag 11 då borde jag få ett resultat att lita på va?

Så tråkigt, vet så väl hur det känns. Började testa på ruvdag 5 senast och det var helt blankt fram fram till ruvdag 10,

. Var lite hoppfull de första dagarna då det som du skriver är tidigt, men jag visste ganska snabbt att det var kört. Tog blodprov på ruvdag 8 för att få svart på vitt att jag hade rätt, orkade inte med ångesten längre. Nu hade ju jag en svag hcg-stegring visade det sig, men graviditeten måste ha avstannat direkt efter infästningen så jag räknar det som minus. Med det sagt, är det såklart inte säkert att det är kört för dig. Du kan mkt väl plussa senare! Håller tummarna för dig! Ruvdag 11 borde absolut visa tillförlitligt svar.
  • Swoosh

Tråkigt! Men det är inte kört än!

Du frågade om mina symptom;

Ömma bröst, ligamenthugg när jag hostar, molvärk, trött. Alla symptom utom ligamenthugg är ju samma som dom biverkningar man får av medicinerna, så dom går inte att lita på. Men när det högg första gången, på RD9 eller 10, så fattade jag att det nog inte bara var medicinerna...

Håller tummarna för dig!
  • UndrandeSökare

Jättetråkigt att det blev minus, MEN rd8 kan vara för tidigt. Ta om rd 12 (fredag) då kan du säkert lita på resultatet. Använd Clearblue digital som visar Gravid eller inte gravid med bokstäver samt antal veckor eller helst ta ett blodprov och mät hcg det är säkrare än urintest .Blodprovsremisser kan man köpa själv via tex Blodkollen.se eller Werlabs.se. Använder man rabattkoden "LCHF" hos Werlabs så blir det billigare.

Allt över 5 på hcg betyder gravid, ska helst vara minst 50-100 i startvärde. Men det viktigaste är att det ska dubblera sig varannan dag. Så man tar ett blodhcg, sen om det är positivt så tar man om det några dagar senare för att se ökningen.

Lycka till !
Svar på tråden Äggdonation 2017