• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • linanton
    UndrandeSökare skrev 2018-03-06 01:10:51 följande:
    Dubbeldonation som La Conejita gjorde i Riga kostar ca 100.000kr. Jag vet för vi har också gjort dubbeldonation där. I Riga finns ENDAST helt anonym donation enligt lagen.

När det gäller att få ersättning från Försäkringskassan, så kan man söka det om man är under 40 och om man vänder sig till en klinik i ett land där öppen donation finns. Öppen donation betyder att mottagnarna aldrig får veta vam donatorn är. Men BARNET kan få ut uppgifter om donatorn när barnet fyllt 18år och kan dp väja att kontakta honom eller henne. Försäkringskassan beviljar endast pengar om man gör öppen äggdonation ELLER spernadonation. EJ BÅDA, inte tillåtet i Sverige.
    Tack för svar, uppskattas :) 

Vad menas med dubbeldonation? 

Har du fått barn eller är du gravid nu? 

Och hur tänkte ni då ni skulle välja donator? 

Många frågor och tack på förhand. 
  • linanton
    tant rosa skrev 2018-02-20 10:29:23 följande:
    Hej!  
    Jag har också vart till Ava Peter i St Petersburg och är i v 32 =)

Lycka Till{#emotions_dlg.flower}

Hej! 

Vad fick er att välja just ava i st petersburg? 

Har börjat leta klinik och det verkar som att det finns fler ava kliniker runt om i världen?

och fick ni någon hjälp med kostnaderna? 

tacksam för svar.

• UndrandeSökare
    linanton skrev 2018-03-06 10:12:02 följande:

Tack för svar, uppskattas :) 

Vad menas med dubbeldonation? 

Har du fått barn eller är du gravid nu? 

Och hur tänkte ni då ni skulle välja donator? 

Många frågor och tack på förhand. 

Dubbeldonation betyder att vi använt både spermadonator och äggdonator. Pgr av att vi behöver båda.

Vi tog reda på vilka blodgrupper och rhfaktor vi har (krav från kliniken de matchar endast mot rätt blodgrupp) sen fick vi skicka in foton på oss själva i 20års åldern (pgr av matchning med deras donatorer som är i 20-års åldern) sen fick vi ett formulär att fylla i hur vi ville donatorerna skulke se ut, utbildningsnivå etc

Sen matchar kliniken mot sina donatorer och man får några förslag (text, inga foton) sen väljer man själv vilken man vill ha utifrån förslagen. Är man missnöjd med förslagen kan man be att få en ny uppsättning förslag.

Jag fick kontakt med AvaClinic genom att gå in på deras hemsuda en vardag under kontorstid och börja prata med koordinatorn Veronika. Hon är jättebra, svarar snabbt på alla frågor !
  • Bell13

Känslan jag har är att det är kört. Det bara känns så. Har ju varit gravid tidigare och liksom vetat innan jag testat att det ska bli plus.

Känns så ledsamt för jag trodde verkligen på det här. Men jag ska testa på fredag igen.

Zwillinge86 skrev 2018-03-06 06:43:53 följande:

Så tråkigt, vet så väl hur det känns. Började testa på ruvdag 5 senast och det var helt blankt fram fram till ruvdag 10,

. Var lite hoppfull de första dagarna då det som du skriver är tidigt, men jag visste ganska snabbt att det var kört. Tog blodprov på ruvdag 8 för att få svart på vitt att jag hade rätt, orkade inte med ångesten längre. Nu hade ju jag en svag hcg-stegring visade det sig, men graviditeten måste ha avstannat direkt efter infästningen så jag räknar det som minus. Med det sagt, är det såklart inte säkert att det är kört för dig. Du kan mkt väl plussa senare! Håller tummarna för dig! Ruvdag 11 borde absolut visa tillförlitligt svar.

• Bell13

Jag har ju symptom som stora ömma bröst, förstoppad (förlåt för tmi) och illamående. Jag vet ju att det beror på lutinusen.

Swoosh skrev 2018-03-06 06:59:42 följande:

Tråkigt! Men det är inte kört än!

Du frågade om mina symptom;

Ömma bröst, ligamenthugg när jag hostar, molvärk, trött. Alla symptom utom ligamenthugg är ju samma som dom biverkningar man får av medicinerna, så dom går inte att lita på. Men när det högg första gången, på RD9 eller 10, så fattade jag att det nog inte bara var medicinerna...

Håller tummarna för dig!

• Bell13

Tack för ett mycket utförligt svar. Jag har köpt ett Lloyds predictor early mäter från 10 och jag tar det på fredag. Om det visar att jag är gravid köper jag ett cb digital och tar ett blodprov, har fått remiss för blodprov av läkaren som skrivit ut mina mediciner.

Men det känns rätt kört. Inget konkret egentligen men det är magkänslan som säger mig det. Å andra sidan har jag aldrig plussat tidigt. Det tidigaste jag plussat är äl+12 och det var med ett testa tidigt test. De senaste gångerna har jag plussat med vanlig sticka på äl+14 eller som sist äl+16

Men på fredag borde det ju motsvara äl+17. Hoppas att jag har fel helt enkelt.

UndrandeSökare skrev 2018-03-06 09:14:54 följande:

Jättetråkigt att det blev minus, MEN rd8 kan vara för tidigt. Ta om rd 12 (fredag) då kan du säkert lita på resultatet. Använd Clearblue digital som visar Gravid eller inte gravid med bokstäver samt antal veckor eller helst ta ett blodprov och mät hcg det är säkrare än urintest .Blodprovsremisser kan man köpa själv via tex Blodkollen.se eller Werlabs.se. Använder man rabattkoden "LCHF" hos Werlabs så blir det billigare.

Allt över 5 på hcg betyder gravid, ska helst vara minst 50-100 i startvärde. Men det viktigaste är att det ska dubblera sig varannan dag. Så man tar ett blodhcg, sen om det är positivt så tar man om det några dagar senare för att se ökningen.

Lycka till !

• Zwillinge86
    Bell13 skrev 2018-03-07 05:29:45 följande:

Känslan jag har är att det är kört. Det bara känns så. Har ju varit gravid tidigare och liksom vetat innan jag testat att det ska bli plus.

Känns så ledsamt för jag trodde verkligen på det här. Men jag ska testa på fredag igen.

Håller tummarna ändå!
  • tant rosa
    linanton skrev 2018-03-06 10:29:27 följande:

Hej! 

Vad fick er att välja just ava i st petersburg? 

Har börjat leta klinik och det verkar som att det finns fler ava kliniker runt om i världen?

tacksam för svar.

Hej. Vi valde St Petersburg pga att dom hade en babygaranti( finns nog fler kliniker med babygaranti) och många bra resultat och att man kan få se bilder på donatorn(vilket inte är jätteviktigt i slutänden)
    Vi har stått för all kostnad själva.
  • UndrandeSökare
    linanton skrev 2018-03-06 10:29:27 följande:

Hej! 

tacksam för svar.

Ja, det finns minst 3 Avakliniker som jag känner till Finland, Ryssland och Riga. Det finns kanske fler också? Ava är en kedja.

Du kan bara få ersättning för ÄD ELLER spermadonation utomlands om du använder ÖPPEN donator och uppfyller Landstingets regler för ålder etc

Kontakta Försäkringskassan så får du veta mer om vilka regler som gäller.

Alla svenskar som gör dubbeldonation utomlands eller donation med anonym donator betalar allt själva eftersom det helt enkelt inte är tillåtet enligt svenska regler att få någon ersättning från Försäkringskassan då.

De andra möjligheterna är bruttolöneavdrag (prata med din arbetsgivare) eller ersättning från försäkring (då får du prata med ditt försäkringsbolag).

Ytterligare ett alternativ kan vara att ta ett banklån eller lån på bostaden för att finansera detta, om inte sparpengarna räcker.
  • Bell13

Hörni jag måste få fråga. Jag har testat blankt idag igen och förlikat mig med tanken på att jag inte är gravid.

Min klinik säger att jag inte kan lita på testen ännu och att urintesten kan visa fel.

Jag kan tidigast ta ett blodtest på måndag.

Är på ruvardag 11 idag

Svar på tråden Äggdonation 2017