Bf juli 2018
Hej!
Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.
Plussade imorse och är överlycklig!
Är det någon mer som precis plussat?
Behöver någon att prata lite med :)
Hej!
Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.
Plussade imorse och är överlycklig!
Är det någon mer som precis plussat?
Behöver någon att prata lite med :)
Den där känslan...när man skrattar så mycket att tårarna sprutar, magen hoppar, och man försöker sluta för att man är orolig för bebisen...men när det inte GÅR att sluta.
Där var jag idag.
ÄNTLIGEN!!! I morgon går jag ner till tvåsiffrigt antal dagar kvar till bf. :D
Den här helgen har jag verkligen fått känna på hur jobbigt det kan vara att vara gravid - magen känns stor, spänd och jag känner mig ungefär som om jag hade en heliumbalong i övre delen av magen. Vidare har jag känt mig trött, yr (svårt att ligga på rygg) och lite illamående samt blir andfådd för nästan vad jag än gör.. snart får min man börja göra mer hushållsarbete tror jag och inte bara jobba i trädgården :)
Den här helgen har jag verkligen fått känna på hur jobbigt det kan vara att vara gravid - magen känns stor, spänd och jag känner mig ungefär som om jag hade en heliumbalong i övre delen av magen. Vidare har jag känt mig trött, yr (svårt att ligga på rygg) och lite illamående samt blir andfådd för nästan vad jag än gör.. snart får min man börja göra mer hushållsarbete tror jag och inte bara jobba i trädgården :)
Woohoo!
Själv gick jag in i vecka 30 i dag. Sjukt att det bara är tio veckor kvar nu! Det känns nästan som att det börjar bli dags att fundera ordentligt på förlossningsbrev.
Btw, jag tänkte anmäla oss till en profylaxkurs. De säger att man är välkommen från vecka 30, och eftersom vi jobbar oregelbundet så vet jag bara schema en månad i taget, men så fanns det inga lediga tider alls :/ Så jäkla surt! Jag hade tänkt att det skulle vara en del i förberedelserna och förebyggandet av förlossningsdepression. Får höra om min BM kan lösa det på nåt sätt.
På tal om foglossning. Förra veckan när jag var hos bm fick jag lära mig att jag missförstått lite vart det sitter någonstans.
Tydligen så sitter foglossningen enbart långt ner i ländryggen (tror jag det var) eller på framsidan (v- format ner mot blygdbenet). Jag har foglossning fram och får löjligt ont i blygdbenet och det känns typ som om någon misshandlat hela underlivet (alltså direkt i benen/skelettet typ). Men sen får jag också problem med rumpan och benen, känns som om jag har klumpfot ibland, men får man ont i rumpan och/eller benen så beror det tydligen enbart på nerver som är i kläm. Det är inte särskilt roligt det heller. :/
Jag känner sällan av ryggen något nämnvärt dagtid, lite bara. Men när jag ska lägga mig ner så får jag jätteont långt ner i ryggen (och blygdbenet fortsätter att göra ont förstås).
Vaknar ni mycket om nätterna? Jag vaknar så fort jag måste vända på mig. Gör så ont att byta ställning. Och ironiskt nog gör det ont att ligga i samma ställning för länge också. :(
På tal om foglossning. Förra veckan när jag var hos bm fick jag lära mig att jag missförstått lite vart det sitter någonstans.
Tydligen så sitter foglossningen enbart långt ner i ländryggen (tror jag det var) eller på framsidan (v- format ner mot blygdbenet). Jag har foglossning fram och får löjligt ont i blygdbenet och det känns typ som om någon misshandlat hela underlivet (alltså direkt i benen/skelettet typ). Men sen får jag också problem med rumpan och benen, känns som om jag har klumpfot ibland, men får man ont i rumpan och/eller benen så beror det tydligen enbart på nerver som är i kläm. Det är inte särskilt roligt det heller. :/
Jag känner sällan av ryggen något nämnvärt dagtid, lite bara. Men när jag ska lägga mig ner så får jag jätteont långt ner i ryggen (och blygdbenet fortsätter att göra ont förstås).
Vaknar ni mycket om nätterna? Jag vaknar så fort jag måste vända på mig. Gör så ont att byta ställning. Och ironiskt nog gör det ont att ligga i samma ställning för länge också. :(
Haha, ja, jag vaknar också varje gång jag ska vända mig! Jsg har dragit fram min gravidkudde igen för magen känns så tung när jag ligger på sidan, och när jag vänder mig om så måste jag liksom dra med den. Plus att det inte är så lätt att vända sig längre, man får liksom kasta sig runt.
Intressant det där med nerverna, jag trodde också att foglossning kunde kännas i rumpan. Men då är det alltså nerver i kläm när jag knappt kan gå. Det är framför allt högra benet/skinkan som krånglar då.
Jag har precis beställt en gravidkudde. Det var min chef som tipsade mig om att den hade hjälpt en hon känner. Ska åka och hämta den i kväll. Somnade ca 4-5 i natt - igen. Dödens trött idag - igen. Ringde min mycket förstående chef så jag jobbar hemifrån idag. Har just lagt mig på soffan för att blunda en liten stund. Fick inte läkartid förrens på onsdag. Ska be om deltidssjukskrivning. Plågade mig igenom förra veckan, men nu ger jag upp. Jobbat kortare dagar en tid nu, men då måste jag jobba in tiden på kvällen och helgen och det känner jag blir för mycket. Tänker att jag har ett skrivbordsjobb och borde klara att jobba heltid. Samtidigt går jag runt som en zombie och det syns på mig med.
Urk, behövde bara skriva av mig lite. Ska blunda lite nu.