• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Horisonten
    kattnos skrev 2018-06-01 10:05:03 följande:

Hoppas på att du får den hjälp du behöver! Din graviditet är ju jobbig som den är, vad jag har förstått. Jag trodde att jag hade fått uvi för någon månad sedan och gick då till vc, då sa de att jag hade lite bakterier i urinen men att de vill att det ska vara fler för att ge antibiotika. Det är ju viktigt att inte gå med uvi som gravid men också dumt med antibiotika i onödan. Jag fick rådet att dricka mycket och det funkade bra den här gången. (Hade mycket uvi förr om åren och det här var bara en känning, inte ont)

Men är ketoner i urinen ett tecken på uvi eller havandeskapsförgiftning? Fattar inte riktigt hur du menar.

Just nu när jag sitter och skriver har jag en bebis i magen som aktivt trycker både mot revbenen och långt ned samt mot min blåsa. Ska bli så spännande om en vecka när jag ska till bm och få veta hur bebis ligger. Jag tror att det är huvudet som ligger uppåt fortfarande men det har inte sparkats nedåt mycket det senaste så jag är inte säker :)

Tack!! Ja min graviditet är verkligen inte lätt!! Brutit ihop så många gånger denna veckan pga att jag känner mig så isolerad. Kan inte göra någonting. Sen pga smärtan och illamåendet och värmen. För mycket. Jag orkar verkligen inte mera!! :?( Hur skall man fixa flera veckor till?!

Men jag fick träffa en så bra läkare som lyssnade och tig mig på allvar och gjorde ultraljud och titta. Så för första gången fick vi se bebis i profil,då han/hon på RUL tittade på oss. Så läkaren var så gullig och fixade en bild till oss så vi kunde ha :) Annats så allt bra ut och ingen påverkan på tappen. Läkaren trodde mer på magkatarr och ev bakteri infektion än havandeskapsförgiftning men vill ha koll extra för säkerhetsskull vilket kändes bra. Så lämnade prov för urinodling och så skall jag lämna nytt prov imorgon och ta lite blodprov. Så kändes skönt med någon som var så noggran och brydde sig :)

Skönt att de funkade och att du slapp antibiotika. :)

Ne tecken på att man äter och dricker för såligt om man har ketoner. Läkaren sa att jag i te behövt vara orolig men jag måste verkligen försöka äta och dricka met. Men gör ändå de nu jämfört bär jag låg inne i vintras men behövs väl ännu mer i värmen. Är dålig på att dricka annars men försöker nu. Dock så svår för mat i värmen,alltid haft och som höggravid ännu värre nu!! :(

Jag fick veta nu när läkaren kollade att min bebis ligger långt ner med huvudet så inte undra på att det ilar och ticker som knivar och gör ont. Den ör inte fixerad än men ruckbar så enligt läkaren trodde inte hon att bebis vänder sig upp igen utan ligger så tills det är dags. Kändes tidigt för att vara omföderska men tydligen inte enligt läkaren så. :) Känns bättre nu men tar en dag i taget,knappt de utan bara någon timme i taget för mer klarar jag inte av just nu
  • Perpen

Tycker också det är svårt att få sig mat och framför allt vätska. Tappar aptiten av värme. Men sallad brukar funka hyfsat. Och att äta sent när det är lite svalare. Försöker dricka mycket vatten men det blir alltid för lite så jag är ofta törstig på kvällen (och därmed kissnödig på natten).

Du kanske kan prova äta salta saker lite då och då för att få upp törsten? Typ några chips, salta kex eller nötter etc så du blir törstig.

• Perpen

Tycker också det är svårt att få sig mat och framför allt vätska. Tappar aptiten av värme. Men sallad brukar funka hyfsat. Och att äta sent när det är lite svalare. Försöker dricka mycket vatten men det blir alltid för lite så jag är ofta törstig på kvällen (och därmed kissnödig på natten).

Du kanske kan prova äta salta saker lite då och då för att få upp törsten? Typ några chips, salta kex eller nötter etc så du blir törstig.

• Iowhannah

Jag har också jättesvårt för mat i värmen! Ännu mer nu än vanligt. Det blir många sallader och mackor, kan man säga.

Jag tänker ofta att jag ska göra mer smoothies men det blir liksom aldrig av. Det vore perfekt frukost för hela familjen nu när det är så varmt!

• malikan

Börjar oxå känna mig lite nedslagen och besegrad nu, förvärkarna har ökat rejält under några dar, kan inte köra bil längre sträckor och har konstant mensvärk och det trycker på rejält när de kommer.. Börjar känna att antingen får den komma ut nu eller så kan det lägga av, tar så mycket på humöret och orken att bli stående och flåsa värkar hela tiden..

• Utvandraren2

Nu har jag varit på surprise-babyshower till en väninna. Fick veta att ännu en i tjejgänget väntar barn! Så nu är vi två i juni och en i oktober. Så nu kan vi gå och rulla vagn tillsammans i höst! :D

Förstod också hur otroligt tur jag haft med graviditeten, har nästan inte haft ont alls, och mådde aldrig så illa att jag spydde. Håller tummarna för att förlossningen blir lika enkel som graviditeten varit.

• Fins Mamma
    malikan skrev 2018-06-03 20:41:57 följande:

Börjar oxå känna mig lite nedslagen och besegrad nu, förvärkarna har ökat rejält under några dar, kan inte köra bil längre sträckor och har konstant mensvärk och det trycker på rejält när de kommer.. Börjar känna att antingen får den komma ut nu eller så kan det lägga av, tar så mycket på humöret och orken att bli stående och flåsa värkar hela tiden..

Jag har också förvärkar. Inte roligt längre. Ska ringa bm imorgon och kolla om de vill att jag kommer in för någon koll.
    ?
  • malikan
    Fins Mamma skrev 2018-06-03 22:56:11 följande:

Jag har också förvärkar. Inte roligt längre. Ska ringa bm imorgon och kolla om de vill att jag kommer in för någon koll.

Nää så jobbigt... låg vaken till 05 i natt med ryggvärkar och vred mig, fick ta 2 alvedon till slut...

Ja gör det, jag har planerad kontroll idag annars hade jag nog ringt förlossningen för koll, börjar bli too much to handle nu, haha
  • Twoblirthree
    Fins Mamma skrev 2018-06-03 22:56:11 följande:

Hur har det gått?
    malikan skrev 2018-06-04 09:35:10 följande:

Nää så jobbigt... låg vaken till 05 i natt med ryggvärkar och vred mig, fick ta 2 alvedon till slut...

Ja gör det, jag har planerad kontroll idag annars hade jag nog ringt förlossningen för koll, börjar bli too much to handle nu, haha

Hur har det gått?
  • Fins Mamma
    Twoblirthree skrev 2018-06-04 10:55:17 följande:

Hur har det gått?Hur har det gått?

Jag fick stränga order om väldigt mycket vila. Så sambon som tjatat om det fick rätt
    ?