• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Hermioney

Jag har läst två olika varianter och undrar vad ni tror.

Om man känner en stor tyngd mellan benen, som att bebisen ska trilla ut fast det är flera veckor kvar och man ibland kan känna som blixtar/stick/hugg i slidan.

Är det huvudet eller benen som är närmast utgången?

• Perpen
    Hermioney skrev 2018-06-07 12:07:07 följande:

Jag har läst två olika varianter och undrar vad ni tror.

Om man känner en stor tyngd mellan benen, som att bebisen ska trilla ut fast det är flera veckor kvar och man ibland kan känna som blixtar/stick/hugg i slidan.

Är det huvudet eller benen som är närmast utgången?

Kan det inte vara båda delarna? Fast inte samtidigt förstås. Jag fick hemska stickande smärtor med de andra. Då var de fixerade med huvudet och borrade det neråt. Gjorde sjukt ont.
  • Perpen

Varit på tul nu. Bebisen ligger på sidan/ i säte. Jag hade misstänkt det. Tack och lov har den ju några veckor på sig att byta ställning. Nån mer som varit på tul? Var bebisen fixerad för er?

Enligt mätningarna väger den knappt 2kg och det ska tydligen vara normalt. Själv blev jag lite paranoid och fick för mig att bebisen kommer tjocka till sig och bli enorm innan förlossningen. :-/ vad vägde era? Jag har gjort tul innan men kan inte minnas vad de vägde då.

• tiiitti
    Perpen skrev 2018-06-07 15:10:22 följande:

Varit på tul nu. Bebisen ligger på sidan/ i säte. Jag hade misstänkt det. Tack och lov har den ju några veckor på sig att byta ställning. Nån mer som varit på tul? Var bebisen fixerad för er?

Enligt mätningarna väger den knappt 2kg och det ska tydligen vara normalt. Själv blev jag lite paranoid och fick för mig att bebisen kommer tjocka till sig och bli enorm innan förlossningen. :-/ vad vägde era? Jag har gjort tul innan men kan inte minnas vad de vägde då.

Vilken vecka är du i?

Min vägde 2 kg i vecka 32, men så låg han lite över kurvan med.
  • Perpen
    tiiitti skrev 2018-06-07 16:08:33 följande:

Vilken vecka är du i?

Min vägde 2 kg i vecka 32, men så låg han lite över kurvan med.

Är i v 32+1 idag. Låg mitt på kurvan enligt bm så det borde nog inte vara nån fara. Är bara jag som oroar mig för stora barn. Men de andra två var iofs normalstora så jag fattar inte varför jag oroar mig över det.
  • malikan

Min vägde 2-2.2 i 33+0, följer den den kurvan så beräknas den väga 3.5 i v 40
  • malikan

Min läkare sjukskrev mig till 5/8, om bebis kommer innan, måste jag avbryta sjukskrivningen för FP eller kan jag ansöka från 6/8 om FP, nån som vet?

• Twoblirthree

Har gjort tillväxt ul x flera med mina två tidigare barn. Den första vägde 3600 o kom bf+13, den andra vägde 3800 o kom bf+2. Båda är flickor. :) Nu ligger sfmåttet precis på kurvan så har inte behövt tillväxt ul denna gången.
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-06-07 17:12:38 följande:

Min läkare sjukskrev mig till 5/8, om bebis kommer innan, måste jag avbryta sjukskrivningen för FP eller kan jag ansöka från 6/8 om FP, nån som vet?

Det där funderade jag också på så sent som i dag. Jag är sjukskriven t o m 7 juli men känner på mig att bebisen kommer innan dess. F-kassan vet ju förvisso om när bebisen kommer eftersom förlossningen/bb skickar ett intyg om förlossning så jag antar att sjukskrivningen bryts.

Hoppas att någon annan har koll för jag vill också veta.
  • malikan
    Iowhannah skrev 2018-06-07 21:26:19 följande:

Det där funderade jag också på så sent som i dag. Jag är sjukskriven t o m 7 juli men känner på mig att bebisen kommer innan dess. F-kassan vet ju förvisso om när bebisen kommer eftersom förlossningen/bb skickar ett intyg om förlossning så jag antar att sjukskrivningen bryts.

Hoppas att någon annan har koll för jag vill också veta.

Ja så jobbigt, vill ju inte ta föräldradagar tidigare än jag behöver och vill ju ansöka typ nu så det är klart.. Har fått vänta på sjukpenning nu sen 19 april och har fortfarande inte fått några pengar, suck