Bf juli 2018
Hej!
Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.
Plussade imorse och är överlycklig!
Är det någon mer som precis plussat?
Behöver någon att prata lite med :)
Hej!
Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.
Plussade imorse och är överlycklig!
Är det någon mer som precis plussat?
Behöver någon att prata lite med :)
Oj, BF-22 ska det vara, istf. Bf-20. Är visst lite trött...
Med tanke på hur många som undrar men ingen som vet så borde ni/nån ringa försäkringskassan och fråga om det? :) Man kan säkert vara sjukskriven istället för fp men då måste nog partnern vara hemma för sjukskriven i detta sammanhang efter förlossningen kan man väl bara vara om man inte klarar av att ta hand om bebisen?
Sambon kom och kröp ner brevid mig i sängen nyss för att säga godmorgon(sover i olika rum pga snarkning). Han la handen om min mage och utbrast, javisstja, du är ju gravid! xD
Idag är vi lediga båda två. Han jobbar på ett bygge en timme bort, så de jobbar in fredagarna. Så förhoppningsvis tittar inte bebisen ut på en timme från första tecknet...men det tror jag är väldigt ovanligt som förstföderska.
Nytt besök hos bm idag, sf-mått på 34 cm, bra blodtryck och fick bekräftat att bebis ligger med huvudet nedåt! Jag och framför allt maken har i någon veckas tid varit ganska säkra på att det är rumpan man känner på från mitt håll sett vänster sida högt upp och fötter som sparkar åt höger (där jag känner mest rörelser). Skönt att få det bekräftat. Huvudet något ruckbart än så länge, är i v 34+3 idag så det är ju lite tid kvar. Dock fick vi lyssna på hjärtat tre gånger då bebis var väldigt aktiv under besöket :) men inga konstigheter annars. Passade även på att hyra med oss babyskydd så att det är klart, fatta att vår bebis ska sitta där snart :) <3
Nytt besök hos bm idag, sf-mått på 34 cm, bra blodtryck och fick bekräftat att bebis ligger med huvudet nedåt! Jag och framför allt maken har i någon veckas tid varit ganska säkra på att det är rumpan man känner på från mitt håll sett vänster sida högt upp och fötter som sparkar åt höger (där jag känner mest rörelser). Skönt att få det bekräftat. Huvudet något ruckbart än så länge, är i v 34+3 idag så det är ju lite tid kvar. Dock fick vi lyssna på hjärtat tre gånger då bebis var väldigt aktiv under besöket :) men inga konstigheter annars. Passade även på att hyra med oss babyskydd så att det är klart, fatta att vår bebis ska sitta där snart :) <3
Jag var till BM i måndags och då var lillan fixerad. Spelar dock ingen roll då vi har planerat snitt. Vi har tid på sjukhuset på tisdag för att få tiden för snittet, går in i v 37 på söndag :)
Tredje dagen med sammandragningar och förvärkar. Inget som gör direkt ont, men det känns såklart. De tycks framför allt komma när jag sitter ner.
Det känns även som att bebisen ligger väldigt långt ner och dessutom borrar ner sig längre och längre, men det kan vara önsketänkande också. Dock känner jag ett tryck jag aldrig kände med första barnet, det känns både neråt livmodertappen och bak mot ändtarmen.
Förhoppningsvis gör det någon nytta och hon får för sig att komma tidigare än planerat :)
Intressant att veta hur det fungerar i Sverige. Här blir ingen sjukskriven längre än bf-20 eftersom på bf-21 går vi alla hem oavsett. Så slipper det problemet. Borde verkligen vara i Sverige med! Då kan man vara ledig utan att känna skuld till arbetsgivaren eller behöva ta ut semester eller FL.
Nej men Gud så borde det verkligen inte vara i Sverige med! Jag känner noll skuld! Är bara otroligt tacksam att jag blivit sjukskriven fram till Bf så bebis får komma ut med en så frisk och utvilad mamma som det är möjligt.
Men det hade väl varit jättebra om det var så här med? Då hade ju exakt alla fått gå hem ca 3 veckor innan bf utan att behöva bråka om sjukskrivning eller ta ut ledighet. På så vis hade ju alla fått vila upp sig inför förlossningen istället för att det bara är några som får den möjligheten..