• hoppfullsolstråle1117

IVF nov-dec 2017

Hej alla hoppfulla där ute!

I början på nästa månad är ägguttag inbokat, men innan dess ska hela karusellen med provera, hormonsprutor, väntan, hopp och tårar köras klart, puuh! 

Det är första gången som vi går igenom IVF-behandlingen och jag är spänd, hoppfull och väldigt nervös. Någon mer som har detta framför sig? Dela gärna med er av era känslor och erfarenheter. 

Jag har PCOS och är orolig för överstimulering, vill inte att detta ska hända då vi väntat nio månader på att få en tid för behandling. I övrigt hoppas jag på goda chanser då jag är ung och, enligt läkarna, har bra ägglager. 

Skriv, skriv, skriv! 

• Svar på tråden IVF nov-dec 2017
  • FlatEric
    mileythebunny skrev 2017-11-21 20:24:02 följande:
    Åh, så spännande, håller tummarna! 

Men fy, Gonapeptyl hoppas jag att jag slipper, jag erkänner att jag tycker det är jobbigt nog med Gonal F. När jag skulle test-sticka hos sköterskan var jag helt genomsvettig. Självklart värt det, förhoppningsvis, men ändå svårt att vänja mig. Min man är spruträdd och var helt vit i ansiktet, haha.
    Jag var likadan när jag skulle ta min första spruta. Kallsvettades, darrade och trodde jag skulle svimma Skrikandes Men det gick ju bra sen. Vi är så jäkla tuffa vi som orkar med det här alltså. High five till oss! 
  • FlatEric
    GotToHaveFaith skrev 2017-11-21 20:22:19 följande:
    Jag bor också i Finland och har även ja tagit Gonapeptyl. Håller med dig om att den var hemsk! Jag var riktigt svullen och hade ont i magen ett dygn efteråt.. Har inte fått den vid mina tidigare ivf så jag undrar om det är något ganska nytt? Eller om det beror på läkare?
    Oj så kul med en till från Finland! 

Det här är mitt första försök så har ju inte riktigt något att jämföra med, men när jag googlade runt lite på Gonapeptyl hittade jag en del skrivelser om att det skulle öka chanserna för att embryot fäster, så det kan ju bra vara nåt nytt som kommit nu. Hoppas det funkar i alla fall. Den där äckelsprutan borde nog uppfylla sitt syfte för att få finnas till Skrikandes 

När har du testdag? Hur känner du dig nu? 
  • GotToHaveFaith
    FlatEric skrev 2017-11-21 20:43:33 följande:

Oj så kul med en till från Finland! 

Det här är mitt första försök så har ju inte riktigt något att jämföra med, men när jag googlade runt lite på Gonapeptyl hittade jag en del skrivelser om att det skulle öka chanserna för att embryot fäster, så det kan ju bra vara nåt nytt som kommit nu. Hoppas det funkar i alla fall. Den där äckelsprutan borde nog uppfylla sitt syfte för att få finnas till  

När har du testdag? Hur känner du dig nu? 

Jo den ska ju hjälpa embryot att fästa så vi får hoppas på det bästa! I jämförelse med de andra sprutorna fick man ju verkligen trycka på för att den skulle gå genom huden.. hua..

Har testdag 29.11 men vet inte hur jag ska klara av att vänta tills dess.. mår helt bra, lite svag "mensvärk" har jag börjat få till och från. Det är värre med humöret, märker att jag har noll tålamod nu. Men det blir väl lätt så då man inte kan påverka hur det går..

Hur mår du?
  • Skywalker
    mileythebunny skrev 2017-11-21 19:51:41 följande:

Hej! Jag tänkte hoppa in i den här tråden om det är ok. 

Vi har precis börjat vår resa, det blir första IVF-försöket. Jag ska göra det långa protokollet med Gonal-f 250 dos. Jag var lite besviken för jag har hört att det långa ger fler biverkningar, och det korta går ju lite fortare, men jag hade lågt amh så det blir det långa. Jag ska börja med sprej dag 21 efter att mensen kommer nu om en dag eller två, så det blir inte äggplock förrän i januari och jag är såå otålig.

Ni som gör/gjort det långa protokollet, har ni känt mycket biverkningar av nedregleringen?

Och vet nån vad som anses normalt amh? Jag har 4,4...

Hej och välkommen!

Jag gör långa protokollet. Började med nässprayen i torsdags och känner hittills inga biverkningar. Skönt (och lite jobbigt, borde jag känna nåt? Alltid finns det nåt att oroa sig över hehe).

Hm.. har du fått besked att 4,4 är lågt amh? Stressar mig som vid första provtagningen hade 1,1 och då fick höra att det visserligen var lite lågt för min ålder men inte katastrofalt enligt hur jag uppfattade läkaren... :/
  • Percafluviatilis
    Skywalker skrev 2017-11-21 21:19:52 följande:

Hej och välkommen!

Jag gör långa protokollet. Började med nässprayen i torsdags och känner hittills inga biverkningar. Skönt (och lite jobbigt, borde jag känna nåt? Alltid finns det nåt att oroa sig över hehe).

Hm.. har du fått besked att 4,4 är lågt amh? Stressar mig som vid första provtagningen hade 1,1 och då fick höra att det visserligen var lite lågt för min ålder men inte katastrofalt enligt hur jag uppfattade läkaren... :/

Enligt vår läkare var allt mellan 0,7-6 normalt men det fanns en "low normal" och den var mellan 0,7-1,2 eller något sånt. 4,4 låter ju tvärtom bra? Men vet att man kan använda en annan enhet också, kanske det som skett?
  • FlatEric
    GotToHaveFaith skrev 2017-11-21 20:56:43 följande:
    Jo den ska ju hjälpa embryot att fästa så vi får hoppas på det bästa! I jämförelse med de andra sprutorna fick man ju verkligen trycka på för att den skulle gå genom huden.. hua..

Har testdag 29.11 men vet inte hur jag ska klara av att vänta tills dess.. mår helt bra, lite svag "mensvärk" har jag börjat få till och från. Det är värre med humöret, märker att jag har noll tålamod nu. Men det blir väl lätt så då man inte kan påverka hur det går..

Hur mår du?
    Jag tog ju Gonapeptylen i morse, så har fortfarande en del värk + svullen mage. Får hoppas på att det är embryot som fäster som gör ont Flört 
  • Bebi1981

Hej på er!

Tänker om det är okej att jag hoppar in här jag med?

Jag väntar på min mens imorgon och sen börjar jag mitt 1:a ivf försök. Förstår inte era förkortningar, men jag ska göra den ?korta? behandlingen enligt läkaren.

Min sambo och jag har en dotter som är 6 år och nu har vi försökt i 21 månader varav 2 missfall och sen har jag genomgått 8 månader med letrozol och lutinus utan tesultat. Jag har PCO i grunden.

Jag är förväntansfull och nervös och skräckslagen!

Önskar er alla lycka till och hoppas på att få följa er resa!

• Percafluviatilis
    Bebi1981 skrev 2017-11-22 00:03:07 följande:

Hej på er!

Jag väntar på min mens imorgon och sen börjar jag mitt 1:a ivf försök. Förstår inte era förkortningar, men jag ska göra den ?korta? behandlingen enligt läkaren.

Min sambo och jag har en dotter som är 6 år och nu har vi försökt i 21 månader varav 2 missfall och sen har jag genomgått 8 månader med letrozol och lutinus utan tesultat. Jag har PCO i grunden.

Exakt samma här! Mensen ska komma idag. Kul att vi kommer ha ungefär samma dagar :) Visst känns det nervöst...
  • FlatEric
    Bebi1981 skrev 2017-11-22 00:03:07 följande:

Hej på er!

Lycka till! Jag är också inne på mitt första försök och nu är jag ruvare för första gången.

Under behandlingen har jag försökt jobba på som vanligt men jag måste säga att det är svårt att koncentrera sig. Jag jobbar dessutom i ett ganska kreativt yrke, så när jag bara vill sitta och tänka på äggplock och hur embryon utvecklas o.s.v. är det svårt att få idéer över till jobbet, haha.

Men nu är det "bara" att vänta två veckor då och se om det tagit sig. 
  • mileythebunny
    Percafluviatilis skrev 2017-11-21 21:42:00 följande:
    Enligt vår läkare var allt mellan 0,7-6 normalt men det fanns en "low normal" och den var mellan 0,7-1,2 eller något sånt. 4,4 låter ju tvärtom bra? Men vet att man kan använda en annan enhet också, kanske det som skett?
    Tack för ditt svar! Det kanske har med att jag är äldre att göra, jag är 37... Vad jag har förstått så spelar ett lägre värde mindre roll när man är yngre, för att äggen är av bättre kvalitet då, men när man är äldre påverkar värdet mer, men jag vet inte, tycker också det låter lite konstigt. Nåja, det är väl bara att lita på läkarna och hoppas på det bästa!
Svar på tråden IVF nov-dec 2017