• hoppfullsolstråle1117

IVF nov-dec 2017

Hej alla hoppfulla där ute!

I början på nästa månad är ägguttag inbokat, men innan dess ska hela karusellen med provera, hormonsprutor, väntan, hopp och tårar köras klart, puuh! 

Det är första gången som vi går igenom IVF-behandlingen och jag är spänd, hoppfull och väldigt nervös. Någon mer som har detta framför sig? Dela gärna med er av era känslor och erfarenheter. 

Jag har PCOS och är orolig för överstimulering, vill inte att detta ska hända då vi väntat nio månader på att få en tid för behandling. I övrigt hoppas jag på goda chanser då jag är ung och, enligt läkarna, har bra ägglager. 

Skriv, skriv, skriv! 

• Svar på tråden IVF nov-dec 2017
  • GotToHaveFaith
    Percafluviatilis skrev 2017-11-20 21:52:13 följande:

Inte FSH men amh var 0,9 i augusti och 0,5 i oktober. Kunde variera enligt läkaren och jag orkar inte tänka på hur lågt det är nu. Ältade det otroligt mycket de första veckorna och var helt sänkt men valde att släppa det nå läkaren sa att jag skulle fokusera på att jag bara är 27 och förmodligen har bra ägg även om de är få. Har du också lågt amh?

Jo jag har ganska lågt men det har ju gått helt bra ändå. För 3 år sedan var det ca 0,9 nu i somras var det 1! Så konstigt nog hade det blivit bättre!

Jag är 28 och då vi tog kontakt med kliniken tyckte läkaren att det var bra vi började på så länge jag är ung och så med tanke på värdet, men vi har ju fått ägg ändå..

Det där är ju förstås olika men som du säger så betyder ju inte lågt amh att kvalitén är dålig.
  • GotToHaveFaith
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-20 21:46:04 följande:

250? Det var mer än vad jag tar. Min dos är 112,5. Fanns det någon särskild anledning till din höga dos? Hoppas inte min är för låg då :/. Ja, jag kan inte låta bli att småle lite då och då när jag tänker på att det kanske, bara kanske, kan bli bra resultat. 

Du har visst Pco, då är man väl ofta lättstimulerad.

Har haft lägre dos men inte fått så många ägg då.
  • Percafluviatilis
    Skywalker skrev 2017-11-20 22:25:46 följande:

Min läkare sa att amh-värdet säger mindre om en är ung. De gör ju även ultraljud på äggstockarna för att dubbelkolla. Jag har haft 1,1 och 1,6 i värde vid olika mätningar och de har kunnat se ca 10 äggblåsor, 5 på varje äggstock. Som jag sagt i en annan tråd litar jag inte fullt ut på amh-värdet. Jag är 33 år.

Jag ska förresten få gonal-f, dos 300.

Precis! Så nu väljer jag att tänka på det istället :) Jag hade 5 på vänster äggstock sist de kollade (samma dag som provet visade amh 0,5). Höger äggstock gömde sig så oklart hur många som fanns på den. Jag ska få en dos på 225 gonal-f.
  • Percafluviatilis
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-20 21:52:07 följande:

Hej! Eftersom jag kör korta protokollet så sker ingen nedreglering. Det största problemet är min PCO. Jag ägglossar väldigt sällan och det finns en manlig faktor också. Marginell men ändå av betydelse. Lite lägre spermieantal, precis under gränsen så inget "jätteproblem" men för att vara på den säkra sidan görs ICSI. De tyckte det var lika bra, och varför inte egentligen. Som jag förstått det finns det inga nackdelar med det eftersom de ändå väljer ut de "bästa" simmarna. 

Är det första behandlingen för dig, eller? Även om det känns som som det är mycket som talar emot så är det trots allt bara en simmare som behövs och den finns där!! Lycka till!

Okej, då förstår jag! Då borde ni ha goda chanser med ICSI ju :) är det första gången?

Det är första för oss, därav extra nervöst för vi har ingen aning om hur allt kommer fungera.
  • hoppfullsolstråle1117
    Percafluviatilis skrev 2017-11-21 06:40:01 följande:
    Okej, då förstår jag! Då borde ni ha goda chanser med ICSI ju :) är det första gången?

Det är första för oss, därav extra nervöst för vi har ingen aning om hur allt kommer fungera.
    Ja, det är första IVF-försöket och håller med, allt är extra nervöst när man inte vet hur det fungerar. Stor lycka till! Är du igång med behandlingen då?
  • Percafluviatilis
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-21 11:06:56 följande:

Ja, det är första IVF-försöket och håller med, allt är extra nervöst när man inte vet hur det fungerar. Stor lycka till! Är du igång med behandlingen då?

Tack, det samma! :)

Jag väntar på mensen som ska komma idag eller imorgon! Aldrig längtat efter mensen innan, haha! Hur känns det för dig nu ett par dagar in med sprutor?
  • mileythebunny

Hej! Jag tänkte hoppa in i den här tråden om det är ok. Glad

Vi har precis börjat vår resa, det blir första IVF-försöket. Jag ska göra det långa protokollet med Gonal-f 250 dos. Jag var lite besviken för jag har hört att det långa ger fler biverkningar, och det korta går ju lite fortare, men jag hade lågt amh så det blir det långa. Jag ska börja med sprej dag 21 efter att mensen kommer nu om en dag eller två, så det blir inte äggplock förrän i januari och jag är såå otålig.

Ni som gör/gjort det långa protokollet, har ni känt mycket biverkningar av nedregleringen?

Och vet nån vad som anses normalt amh? Jag har 4,4...

• FlatEric
    Hej på er! 

Jag hoppar också in här Glad

Jag har gjort långa protokollet med Synarela (nässpray) och sedan Gonal F med 150 dos. Kände inte av så många biverkningar - mest huvudvärk. Blev kanske lite mer irriterad också, och fick supertorra slemhinnor. Mest kände jag av Otrivelle som man ska ta just före äggplock. Min mage kändes jättefull och jag hade svårt att sitta rakt eller luta mig framåt. 

Äggplocket gick bra och läkaren fick ut 15 ägg varav 10 var mogna. Nio blev befruktade, två åkte till frysen och resten skulle odlas vidare. Jag fick in ett färskt embryo, eller blastocyst, som var fem dagar gammalt i måndags. Så nu är jag ruvare för första gången! Känns väldigt spännande. 

Jag bor i Finland och här tar man också en spruta Gonapeptyl när embryot är sex dagar gammalt. Tar ni också den? Den sprutan var hemsk i jämförelse med Gonal F och Otrivelle. Nålen var tjock och väldigt stor dos. Usch. Fick också värk i livmodern/äggstocken efteråt och magen svullnade upp lite grann. 

Den 4.12 är det testdag. Kommer att vara en pina att tvingas leva i osäkerhet så länge. 
  • GotToHaveFaith
    FlatEric skrev 2017-11-21 20:04:59 följande:
    Hej på er! 

Jag hoppar också in här 

Jag har gjort långa protokollet med Synarela (nässpray) och sedan Gonal F med 150 dos. Kände inte av så många biverkningar - mest huvudvärk. Blev kanske lite mer irriterad också, och fick supertorra slemhinnor. Mest kände jag av Otrivelle som man ska ta just före äggplock. Min mage kändes jättefull och jag hade svårt att sitta rakt eller luta mig framåt. 

Äggplocket gick bra och läkaren fick ut 15 ägg varav 10 var mogna. Nio blev befruktade, två åkte till frysen och resten skulle odlas vidare. Jag fick in ett färskt embryo, eller blastocyst, som var fem dagar gammalt i måndags. Så nu är jag ruvare för första gången! Känns väldigt spännande. 

Jag bor i Finland och här tar man också en spruta Gonapeptyl när embryot är sex dagar gammalt. Tar ni också den? Den sprutan var hemsk i jämförelse med Gonal F och Otrivelle. Nålen var tjock och väldigt stor dos. Usch. Fick också värk i livmodern/äggstocken efteråt och magen svullnade upp lite grann. 

Den 4.12 är det testdag. Kommer att vara en pina att tvingas leva i osäkerhet så länge. 
    Jag bor också i Finland och har även ja tagit Gonapeptyl. Håller med dig om att den var hemsk! Jag var riktigt svullen och hade ont i magen ett dygn efteråt.. Har inte fått den vid mina tidigare ivf så jag undrar om det är något ganska nytt? Eller om det beror på läkare?
  • mileythebunny
    FlatEric skrev 2017-11-21 20:04:59 följande:

Åh, så spännande, håller tummarna! 

Men fy, Gonapeptyl hoppas jag att jag slipper, jag erkänner att jag tycker det är jobbigt nog med Gonal F. När jag skulle test-sticka hos sköterskan var jag helt genomsvettig. Självklart värt det, förhoppningsvis, men ändå svårt att vänja mig. Min man är spruträdd och var helt vit i ansiktet, haha.
Svar på tråden IVF nov-dec 2017