• hoppfullsolstråle1117

IVF nov-dec 2017

Hej alla hoppfulla där ute!

I början på nästa månad är ägguttag inbokat, men innan dess ska hela karusellen med provera, hormonsprutor, väntan, hopp och tårar köras klart, puuh! 

Det är första gången som vi går igenom IVF-behandlingen och jag är spänd, hoppfull och väldigt nervös. Någon mer som har detta framför sig? Dela gärna med er av era känslor och erfarenheter. 

Jag har PCOS och är orolig för överstimulering, vill inte att detta ska hända då vi väntat nio månader på att få en tid för behandling. I övrigt hoppas jag på goda chanser då jag är ung och, enligt läkarna, har bra ägglager. 

Skriv, skriv, skriv! 

• Svar på tråden IVF nov-dec 2017
  • hoppfullsolstråle1117
    Percafluviatilis skrev 2017-11-20 07:28:47 följande:

Hej! Får jag vara med här? Väntar på mensen som ska komma imorgon eller på onsdag och sen köe vi igång med sprutor! Det är en så märklig känsla detta. Nervös för allt som kan gå fel. Svindlande tanke att om en månad vet jag. Kan se mig själv sitta där som ett vrak med en tom livmoder men en liten liten gnista i mig kan också se det andra alternativet.

Hej!

Klart du kan. Välkommen! Tog du provera eller får du egen mens? Jag förstår precis hur du känner. Antingen uppfylls drömmen eller så är man helt tom, bokstavligen. Det är väl det som gör att jag är så nervös. Väntan..ovissheten...uhhh. Försöker hålla tillbaka känslorna, men det är inte det lättaste. 

• hoppfullsolstråle1117
    GotToHaveFaith skrev 2017-11-19 19:05:05 följande:
    Äggplocket gick bättre än väntat, jag trodde det skulle vara värre än tidigare gånger eftersom jag hade flera ägg nu, men det gick bra! Det som kändes mest var då de var tvungna att trycka lite på magen för att några låg lite "bakom". Men inget jag inte skulle göra om!

Vi fick 11 ägg, alla befruktades, och i fredags fick jag tillbaka en blacstocyst! Så nu är det bara att väänta..

Spännande att du fått börja på nu! Vilka sprutor har du?

Vad bra att höra. Jag vet ju att det är väldigt individuellt, men de flesta säger att det ändå går bra. Jag tar Gonal F och dagen innan första ultraljudet tar jag Gonal F + Fyremadel. Vad tog du? Påbörjade behandlingen igår och på fredag ska jag på undersökning. Får se vad de säger därefter. Hur gick den resan för dig? Fick de höja/sänka dosen och hur många ultraljud blev det?

11 ägg! Grattis!!! Hur många blastocyster blev det till frysen då? Hejja, hejja för att det ska gå hela vägen för dig! :)

• GotToHaveFaith
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-20 15:40:56 följande:

Vad bra att höra. Jag vet ju att det är väldigt individuellt, men de flesta säger att det ändå går bra. Jag tar Gonal F och dagen innan första ultraljudet tar jag Gonal F + Fyremadel. Vad tog du? Påbörjade behandlingen igår och på fredag ska jag på undersökning. Får se vad de säger därefter. Hur gick den resan för dig? Fick de höja/sänka dosen och hur många ultraljud blev det?

11 ägg! Grattis!!! Hur många blastocyster blev det till frysen då? Hejja, hejja för att det ska gå hela vägen för dig! :)

Jag tog gonal f 250e och orgalutran. Dosen var nog samma hela tiden och jag var på 2 ultraljud, det blev äggplock på dag 14.

Tack! Ja det känns super med så många! Åtminstone 6 blastocyster frös de ner och resten skulle de odla någon dag till och se för de var inte så bra kvalité, så jag vet inte hur det gick med dem.

Hoppas hoppas det ser bra ut på fredag för dej! Vad har du för dos?
  • Percafluviatilis
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-20 15:01:27 följande:

Hej!

Klart du kan. Välkommen! Tog du provera eller får du egen mens? Jag förstår precis hur du känner. Antingen uppfylls drömmen eller så är man helt tom, bokstavligen. Det är väl det som gör att jag är så nervös. Väntan..ovissheten...uhhh. Försöker hålla tillbaka känslorna, men det är inte det lättaste. 

Nej, jag har väldigt punktligt mens så det behövdes inte. Vårt grundproblem är låg äggreserv och få och slöa spermier (300 000 per milliliter om jag fattat rätt). Vi ska göra ICSI. Är så orolig över att det ska bli väldigt få eller inga ägg eller att de inte ska befruktas/utvecklas. Eller att spermierna ska vara för dåliga. Uscha.

Blev du nedreglerad innan? Vad är ett grundproblem?
  • Percafluviatilis
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-20 15:01:27 följande:

Hej!

Såg nu att du har PCOS! Är det "bara" det eller har ni något mer i bagaget? Tänker eftersom ni ska göra ICSI :)
  • GotToHaveFaith
    Percafluviatilis skrev 2017-11-20 18:00:40 följande:

Nej, jag har väldigt punktligt mens så det behövdes inte. Vårt grundproblem är låg äggreserv och få och slöa spermier (300 000 per milliliter om jag fattat rätt). Vi ska göra ICSI. Är så orolig över att det ska bli väldigt få eller inga ägg eller att de inte ska befruktas/utvecklas. Eller att spermierna ska vara för dåliga. Uscha.

Blev du nedreglerad innan? Vad är ett grundproblem?

Vet du vad dina amh och fsh värden är?
  • hoppfullsolstråle1117
    GotToHaveFaith skrev 2017-11-20 16:59:05 följande:
    Jag tog gonal f 250e och orgalutran. Dosen var nog samma hela tiden och jag var på 2 ultraljud, det blev äggplock på dag 14.

Tack! Ja det känns super med så många! Åtminstone 6 blastocyster frös de ner och resten skulle de odla någon dag till och se för de var inte så bra kvalité, så jag vet inte hur det gick med dem.

Hoppas hoppas det ser bra ut på fredag för dej! Vad har du för dos?
    250? Det var mer än vad jag tar. Min dos är 112,5. Fanns det någon särskild anledning till din höga dos? Hoppas inte min är för låg då :/. Ja, jag kan inte låta bli att småle lite då och då när jag tänker på att det kanske, bara kanske, kan bli bra resultat. 
  • hoppfullsolstråle1117
    Percafluviatilis skrev 2017-11-20 18:04:22 följande:
    Såg nu att du har PCOS! Är det "bara" det eller har ni något mer i bagaget? Tänker eftersom ni ska göra ICSI :)

Hej! Eftersom jag kör korta protokollet så sker ingen nedreglering. Det största problemet är min PCO. Jag ägglossar väldigt sällan och det finns en manlig faktor också. Marginell men ändå av betydelse. Lite lägre spermieantal, precis under gränsen så inget "jätteproblem" men för att vara på den säkra sidan görs ICSI. De tyckte det var lika bra, och varför inte egentligen. Som jag förstått det finns det inga nackdelar med det eftersom de ändå väljer ut de "bästa" simmarna. 

Är det första behandlingen för dig, eller? Även om det känns som som det är mycket som talar emot så är det trots allt bara en simmare som behövs och den finns där!! Lycka till!

• Percafluviatilis
    GotToHaveFaith skrev 2017-11-20 21:44:15 följande:

Vet du vad dina amh och fsh värden är?

Inte FSH men amh var 0,9 i augusti och 0,5 i oktober. Kunde variera enligt läkaren och jag orkar inte tänka på hur lågt det är nu. Ältade det otroligt mycket de första veckorna och var helt sänkt men valde att släppa det nå läkaren sa att jag skulle fokusera på att jag bara är 27 och förmodligen har bra ägg även om de är få. Har du också lågt amh?
  • Skywalker

Min läkare sa att amh-värdet säger mindre om en är ung. De gör ju även ultraljud på äggstockarna för att dubbelkolla. Jag har haft 1,1 och 1,6 i värde vid olika mätningar och de har kunnat se ca 10 äggblåsor, 5 på varje äggstock. Som jag sagt i en annan tråd litar jag inte fullt ut på amh-värdet. Jag är 33 år.

Jag ska förresten få gonal-f, dos 300.

Svar på tråden IVF nov-dec 2017