• hoppfullsolstråle1117

IVF nov-dec 2017

Hej alla hoppfulla där ute!

I början på nästa månad är ägguttag inbokat, men innan dess ska hela karusellen med provera, hormonsprutor, väntan, hopp och tårar köras klart, puuh! 

Det är första gången som vi går igenom IVF-behandlingen och jag är spänd, hoppfull och väldigt nervös. Någon mer som har detta framför sig? Dela gärna med er av era känslor och erfarenheter. 

Jag har PCOS och är orolig för överstimulering, vill inte att detta ska hända då vi väntat nio månader på att få en tid för behandling. I övrigt hoppas jag på goda chanser då jag är ung och, enligt läkarna, har bra ägglager. 

Skriv, skriv, skriv! 

• Svar på tråden IVF nov-dec 2017
  • mileythebunny
    Skywalker skrev 2017-11-21 21:19:52 följande:
    Hej och välkommen!

Jag gör långa protokollet. Började med nässprayen i torsdags och känner hittills inga biverkningar. Skönt (och lite jobbigt, borde jag känna nåt? Alltid finns det nåt att oroa sig över hehe).

Hm.. har du fått besked att 4,4 är lågt amh? Stressar mig som vid första provtagningen hade 1,1 och då fick höra att det visserligen var lite lågt för min ålder men inte katastrofalt enligt hur jag uppfattade läkaren... :/
    Så kul, då får jag följa dig lite och se hur det går Hoppas du slipper biverkningar hela vägen, man har ju verkligen nog redan med all oro och förväntan.

Jag tror inte du behöver stressa över dina värden. Jag är som sagt redan 37 och tror kanske det var därför det ansågs lägre, och min läkare sa att 'det var lite lågt'...

Lycka till, hoppas vi får höra om hur processen går!
  • hoppfullsolstråle1117
    Percafluviatilis skrev 2017-11-21 19:01:44 följande:
    Tack, det samma! :)

Jag väntar på mensen som ska komma idag eller imorgon! Aldrig längtat efter mensen innan, haha! Hur känns det för dig nu ett par dagar in med sprutor?
    Jodå, det känns inte så mycket kan jag säga. Lite svullen mage men annars helt ok. Inga biverkningar än så länge. Jag kan tänka mig att det kommer börja kännas mer när äggblosorna börjar växa. 
  • Skywalker
    mileythebunny skrev 2017-11-22 10:00:45 följande:

Så kul, då får jag följa dig lite och se hur det går Hoppas du slipper biverkningar hela vägen, man har ju verkligen nog redan med all oro och förväntan.

Jag tror inte du behöver stressa över dina värden. Jag är som sagt redan 37 och tror kanske det var därför det ansågs lägre, och min läkare sa att 'det var lite lågt'...

Lycka till, hoppas vi får höra om hur processen går!

Okej men jag är 33 och har ju ett betydligt lägre värde än dig. Tycker verkligen ditt värde låter bra! Men men, får gå på vad läkaren sagt och hoppas på det bästa... Har bestänt mig för att onte stressa upp mig över amh då det verkar vara ett lite osäkert värde. Jag har dessutom blivit gravid två gånger i år men båda har slutat i missfall i v 9.

Ja det blir kul att följas i den här gruppen! Vi är ju ett litet gäng i olika faser av behandlingen. :)
  • hoppfullsolstråle1117

Tyyyypiskt! Har gått och blivit förkyld. Har tagit fyra sprutor Gonal F och tar den femte ikväll tillsammans med fyremadel och imorgon bär det av till kliniken för en undersökning. Hittills har jag haft lite känningar i äggstockarna, mensvärk och väldigt svullna bröst. Förkylningen är vad jag går och oroar mig för nu. Kroppen måste ha fullt fokus på behandlingen och inte på att bekämpa basilusker :(

• mileythebunny
    Percafluviatilis skrev 2017-11-23 11:47:01 följande:

Nu kom mensen! Väntar på att kliniken ska ringa upp :)

Hur gick det, får ni komma igång nu?

Jag väntar också på min mens, aldrig längtat så efter den, haha. Men med det långa protokollet blir det lite segt, för när mensen börjar och man får klartecken så börjar ju det hela med att vänta 21 dagar tills det är dags att börja nedregleringen med sprejen. Men men, vad gör några veckor när man har väntat så här länge...

Lycka till!!
  • Bebi1981
    Percafluviatilis skrev 2017-11-22 05:58:30 följande:

Exakt samma här! Mensen ska komma idag. Kul att vi kommer ha ungefär samma dagar :) Visst känns det nervöst...

Ja verkligen spännande att kunna följas av! Jag väntar fortfarande på mensen. Lycka till !!!!!
  • Bebi1981
    FlatEric skrev 2017-11-22 08:05:42 följande:

Lycka till! Jag är också inne på mitt första försök och nu är jag ruvare för första gången.

Under behandlingen har jag försökt jobba på som vanligt men jag måste säga att det är svårt att koncentrera sig. Jag jobbar dessutom i ett ganska kreativt yrke, så när jag bara vill sitta och tänka på äggplock och hur embryon utvecklas o.s.v. är det svårt att få idéer över till jobbet, haha.

Men nu är det "bara" att vänta två veckor då och se om det tagit sig. 

Tack!

Ja den där hemska vääääntan, den är förödande. Men jag tänker att nu innan jul och allt så kanske tiden går lite fortare för att man har saker att fixa inför jul.

Hur mår du annars av sprutorna?

Stort lycka till!
  • Percafluviatilis
    mileythebunny skrev 2017-11-23 21:56:45 följande:

Hur gick det, får ni komma igång nu?

Jag väntar också på min mens, aldrig längtat så efter den, haha. Men med det långa protokollet blir det lite segt, för när mensen börjar och man får klartecken så börjar ju det hela med att vänta 21 dagar tills det är dags att börja nedregleringen med sprejen. Men men, vad gör några veckor när man har väntat så här länge...

Lycka till!!

Ja! Jag tar första sprutan ikväll. Oändligt rastlös och nervös inför den kommande månadens alla livsavgörande besked. Fy.

Vad segt med väntan, men det är som du säger. Har man väntat länge gör några veckor inte så mycket. Men jag förstår att det känns segt ändå. Vi hade kunnat vara klar med vår första ivf nu för kliniken glömde ringa oss om spermaprovet. Resultatet hade funnits i tre veckor när jag ringde och undrade hur det gick...
  • Percafluviatilis
    Bebi1981 skrev 2017-11-23 23:26:52 följande:

Ja verkligen spännande att kunna följas av! Jag väntar fortfarande på mensen. Lycka till !!!!!

Hur går det? Har den kommit? :)
Svar på tråden IVF nov-dec 2017