• hoppfullsolstråle1117

IVF nov-dec 2017

Hej alla hoppfulla där ute!

I början på nästa månad är ägguttag inbokat, men innan dess ska hela karusellen med provera, hormonsprutor, väntan, hopp och tårar köras klart, puuh! 

Det är första gången som vi går igenom IVF-behandlingen och jag är spänd, hoppfull och väldigt nervös. Någon mer som har detta framför sig? Dela gärna med er av era känslor och erfarenheter. 

Jag har PCOS och är orolig för överstimulering, vill inte att detta ska hända då vi väntat nio månader på att få en tid för behandling. I övrigt hoppas jag på goda chanser då jag är ung och, enligt läkarna, har bra ägglager. 

Skriv, skriv, skriv! 

• Svar på tråden IVF nov-dec 2017
  • Skywalker
    AllingCha skrev 2017-11-13 20:12:08 följande:

Hej! Vi har varit på äggplock idag, efter ca 1 års process. Min sambo gjorde PESA/TESA viltet var väldigt tufft för honom. De plockade 9 ägg från mig. Han har inte så många pigga simmare så jag är jättenervös inför beskedet imorgon. Håller tummarna för er andra.

Spännande! Och nervöst såklart. Frågar dig samm: har du kört långa eller korta och hur har du mått?

Håller tummarna för er!
  • GotToHaveFaith
    AllingCha skrev 2017-11-13 20:12:08 följande:

Hej! Vi har varit på äggplock idag, efter ca 1 års process. Min sambo gjorde PESA/TESA viltet var väldigt tufft för honom. De plockade 9 ägg från mig. Han har inte så många pigga simmare så jag är jättenervös inför beskedet imorgon. Håller tummarna för er andra.

Vi gjorde äggplock samma dag då! Har du fått höra något ännu från kliniken?

De ringde nyss och berättade att alla våra 11 ägg blivit befruktade, med hjälp av ICSI. Kunde knappt tro det var sant.. nu återstår att se vilken dag det blir ET, endera torsdag eller fredag. Och så får man ju hoppas embryona vill fortsätta dela sig.
  • GotToHaveFaith
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-13 21:04:05 följande:

Vad roligt! Håller tummarna! Är det första försöket och fick de ut många ägg? Som PCO:are hoppas jag iaf på att få ut många ägg, men man vet ju aldrig. 

Tack!

Nej vi har gjort tre IVF sammanlagt. På första försöket fick vi 5 ägg varav noll befruktades. På andra försöket gjorde vi ICSI och då befruktades 5/5 ägg, det lyckades inte på färsk försöket men på FET lyckades det och vi fick ett efterlängtat barn!

I somras gjorde vi FET igen men det blev inget.. så nu hoppas vi det går vägen och vi får ett litet syskon. Vi fick 11 ägg.

Jamen visst är det större chans för flera ägg vid PCO! Håller tummarna för dig! Har själv lågt amh värde så jag har varit svårstimulerad.
  • GotToHaveFaith
    Skywalker skrev 2017-11-14 10:03:40 följande:

Åh vad spännande! Kul att få höra från någon längre fram i processen. Har du kört långa eller korta metoden? Hur mådde du rent fysiskt av hormonerna? Förstår att man kan reagera väldigt olika men är ganska nervös för hur jag ska må bpde fysiskt och psykiskt...

Jag har gjort lotta metoden alla ggr. Har mått helt okej av hormonerna, inga större besvär. Det psykiska har varit jobbigare för mig.. är ju så jobbigt att kämpa och inte veta om det kommer att gå vägen.. Den här gången var jag dock ganska svullen innan äggplock och nu efteråt är jag ganska öm, men inget värre.
  • hoppfullsolstråle1117
    GotToHaveFaith skrev 2017-11-14 11:38:23 följande:
    Tack!

Nej vi har gjort tre IVF sammanlagt. På första försöket fick vi 5 ägg varav noll befruktades. På andra försöket gjorde vi ICSI och då befruktades 5/5 ägg, det lyckades inte på färsk försöket men på FET lyckades det och vi fick ett efterlängtat barn!

I somras gjorde vi FET igen men det blev inget.. så nu hoppas vi det går vägen och vi får ett litet syskon. Vi fick 11 ägg.

Jamen visst är det större chans för flera ägg vid PCO! Håller tummarna för dig! Har själv lågt amh värde så jag har varit svårstimulerad.

Så kul att höra! ICSI är planerat för oss med. Ser man till er statistik iaf så verkar det ge bättre resultat. Åååh, hoppas det går vägen för oss med :). 

Det verkar nästan som att man måste ha försökt med IVF några gånger innan det blir ett plus. Kan man kanske ha lite tur och fixa det på första så vore det så skönt, men jag är beredd på det värsta. 

• Skywalker
    GotToHaveFaith skrev 2017-11-14 11:43:06 följande:

Jag har gjort lotta metoden alla ggr. Har mått helt okej av hormonerna, inga större besvär. Det psykiska har varit jobbigare för mig.. är ju så jobbigt att kämpa och inte veta om det kommer att gå vägen.. Den här gången var jag dock ganska svullen innan äggplock och nu efteråt är jag ganska öm, men inget värre.

Precis. Det känns som att det är så himla mycket som hänger på det här nu. Vågar typ inte hoppas samtidigt som man såklart måste ha hopp för att orka.
  • GotToHaveFaith
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-14 14:06:12 följande:

Så kul att höra! ICSI är planerat för oss med. Ser man till er statistik iaf så verkar det ge bättre resultat. Åååh, hoppas det går vägen för oss med :). 

Det verkar nästan som att man måste ha försökt med IVF några gånger innan det blir ett plus. Kan man kanske ha lite tur och fixa det på första så vore det så skönt, men jag är beredd på det värsta. 

Jo men visst kan man lyckas på första gången också, vi får hoppas att ni gör det!
  • GotToHaveFaith
    Skywalker skrev 2017-11-14 14:24:29 följande:

Precis. Det känns som att det är så himla mycket som hänger på det här nu. Vågar typ inte hoppas samtidigt som man såklart måste ha hopp för att orka.

Jaa det är svårt! Jag försöker intala mig att det är stor risk att det inte blir något och att det är okej o.s.v. men klart man ändå hoppas och önskar så innerligt att det ska gå.
  • AllingCha

Det gick bra att plocka ägg, det spände lite som det gör vid ett vanligt vaginalt ultraljud. Ett nålstick kände jag men inte de andra. Ingreppet gick väldigt fort och man får lugnande intravenöst. Det gäller att andas; in genom näsan ut genom magen. Långa djupa andetag, det kommer man långt med????

Svar på tråden IVF nov-dec 2017