• Ewald01

När ringer du 112 ?

Mariell 8 skrev 2017-12-12 22:12:43 följande:
    Tröttnar du aldrig på dina svar i varenda jävla tråd? Som dessutom inte är enligt svenska rekomenationerna!
    Där ar vi ju problemet.

Vad händer om jag gör som jag har lärt mig?

Finns det egenligen svenska rekommendationer?

Vad kan hända juridiskt? Var står det att man inte ska ta av hjälmen på en medvetslös motorcyklist i Sverige?

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-12 22:12:42 följande:
    Så du kommer inte gå fram till en skadad?
    Jag är inte sugen på det. 

Vad händer om jag gör som jag har lärt mig? Fram för allt det med hjämen som ju alla lär sig hur man tar av den?

...det kommer aldrig att hända att jag kommer fram till en olycka i Sverige först.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-12 22:17:49 följande:

[quote=78269733][quote-nick]Ewald01 skrev 2017-12-12 22:15:11 följande:[/quote-nick]

Vi har genomgått det i våra kurser (t.ex. SHT (det är ju detsamma som "Schädelbasisbruch")., skallskador, bruten arm/ brutet ben etc.

Sen kollar man om personen är fastklämd, kan röra sina fötter, är medvetslös, pratar ....... 

[/quothe]

Hur faställer man t ex skallskador, nackbrott. Tänk om man rapporterar fel? Kan man,bli fälld då?

Nackbrott vet man inte. Då görs undersökningar på sjukhuset. MRT och röntgen eller vad det nu heter.

skallskador har du denna "Brillenhämatom" (googla efter "Brillenhämatom" t.ex. ... nackskador är troliga om personen t.ex. har slagit mot vandrutan med huvudet. (skadebild p
    å bilen).

Här bör man tidigt sätta p
    å en Stiffneck. Men sen krävs det ju även intubation vid SHT. men intubation görs ofta av läkare, i nödsituationer av vanligt sjukvårdspersonal ....
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-12 22:22:57 följande:
    Det enda som kam hända är att du blir anmäld, ev åtalad och dömd för vållande till annans död eller vållande till annan skada. Och det är isåfall ett extremfall och den risken är väldigt liten.
    Men då vill jag helst inte göra någonting.

Jag litar 100 % på det jag har lärt mig och det läkarna förklarade. Har stort förtroende för de som förklarade grejer och ting. de var väldigt seriösa och hade objektiva och bra svar. Fick veta alla detaljer och backgrunder till metoderna. 

S
    å att inte göra hur jag har lärt mig (och jag har intyg på dessa utbildningar) känns inte direkt ok.

P
    å andra sidan behövs inte min hjälp heller om det ju ändå inte är nödvändigt. 
    S
    å jag tror inte jag skulle göra rätt vid olyckor i Sverige. 
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-13 13:15:14 följande:
    Vad tror du händer om du ringer SOS innan du har antal skadade? Att de lägger på? Vilka skador de har räknar ingen på sos heller att du ska kunna svara på.

Hjälmen kan med fördel vara kvar om patienten andas !
    Det låter nästan som en skämt.

Hjälmen ska ALLTID av om personen är medvetslös.
    Om personen inte är medvetslös bestämmer den själv om försthjälparen bör ta av den.

Så har vi lärt oss det och jag har ladrig träffat någon annan som sagt något annat.

Antal skadade ser man ju när man går fram till bilen.

Viktigast är att göra livsräddande åtgärder innan man ringer 112 t.ex. påbörja HLR, ta av hjälmen på MEDVETSLÖSA motorcyklister, tryckförband vid starka blödningar etc.

Sen kan man ju automatiskt svara på dessa 5 W frågor.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-12 22:57:53 följande:
    Ja, det vet jag men då gäller det t ex fyllekörning, friläggande av el, slarv med skjutvapen.

Jag är nyfiken om det finns en fällande dom på någon som försökt hjälpa till på en olycksplats.
    Grejen är ju den att du ALLTID kan göra ett fel.

Men om man nu kommer fram till att man inte kan hjälpa i Sverige och känner sig för osäker för att hjälpa så skulle det också vara okej.
    Så lagkrav finns det ingen. Och en skadad kan inte heller stämma en.

Åker man förbi och ringer man bara 112 är det inget problem heller. Man är inte tvungen att gå fram till en skadad, eller?

• Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-13 14:48:03 följande:
    Googlade ¨på det och det var entydigt, andas personen ska inte hjälmen.
    Inte det jag lärde mig. Är personen medvetslös ska hjälmen av omedelbart. Annars riskerar personen att dö (aspiration).
    Dessutom är det inte möjligt att kontrollera andningen med hjälmen på.

Men som sagt, man är inte skyldig att gå fram till en skadad i Sverige.
    Jag skulle inte våga. Det skulle kanske bli konflikt på plats med ambulansen.

Ingen läkare etc. i D och A rekommendera det mosey och andra skriver.

Får se om någon gång alla i EU säger samma sak.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-12 22:53:42 följande:
    Vad är problemet? Om du litar till 100% vad du lärt dig och gör så kan ingen skada uppstå och alltså ingen risk för åtal.
    Vad händer om jag gör som jag har lärt mig?

Vad gör ambulansen etc. på plats om de ser att jag har tagit av hjälmen t.ex.?

Det kan ju redan bli problem då.

Sen skulle de ändå alltid skylla på den som är försthjälpare. Bättre att låta bli ...
  • Ewald01

Man kan göra en första-hjälpen-quiz.

Jag klarade alla poäng. Fick full poängantal. Ligger nu på "guld-platsen" Glad
    Så mina kunskaper varkar vara mycket aktuella! Men det fanns flera som var duktiga.

https://www.erste-hilfe-quiz.de/rangliste

... och ja, hjälmen på medvetslösa ska ALLTID av! Fanns även 2 frågor kring hjälm i quizen!

• Ewald01
    Anonym (take) skrev 2017-12-13 15:41:46 följande:
    En hjäm ska inte alltid tas av på en medvetslös person, utan lita på att 112 guidar dig rätt när du ringer dit.
    Hjälmen ska av innan du ringer 112! Det ska man alltid göra genast om man är ensam!
    Annars ringer någon 112 och svarar på deras frågor - hur många skadade, vilka skador, var är olyckan, vad har hänt osv.

Att plåstra ett mindre sår eller hämta ett täke ur sin bil kan göras efter att ringa 112. 112 har ett standardiserat system där de fyller in saker för att skicka rätt utrustning till plats (helikopter, brandkåren, ambulans ...)

Att ringa 112 i onödan respektive ge fel informatiojn kan ibland medföra problem. Dessutom kan kanske en person som verkligen behöver en helikopter (hjärtinfarkt t.ex.) inte få den.
Svar på tråden När ringer du 112 ?