• Ewald01

När ringer du 112 ?

Anton Chigurh skrev 2017-12-15 04:56:59 följande:
    Herregud...... Skärp dig för FAN lite nu, Ewald !!!

Det gällde för i helvete ifall du skall larma före, eller efter, du börjar med hjärtkompressioner/inblåsningar.

INTE hela förbannade förfarandet vid HLR....

Jösses alltså.
    Nej, nu kom jag verkligen på något som de glömde.

Öppna munen!! Munen måste öppnas så att blod, magvätska etc. kan rinna ut!

Mycket viktigt!
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-15 14:18:08 följande:
    Men vi är i Sverige, vi har inte digitala betaltjänster i ambulansen. Släpp detta. Åker man till akuten eller tar ambulans, så får man en faktura hemskickad.
    Österrikiska ambulansens erfarenheter verkar vara att vissa utlänningar (t.ex. från Östeuropa) aldrig kommer att betala eller ens ha pengar för att betala dessa tjänster som beställdes 

• Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-15 15:25:32 följande:
    OK, men fortfarande så har vi inte detta, men nu är ambulans inte en beställningstjänst.
    I vilket fall som helst, så de flesta av dina exempel saknar relevans för hur det fungerar i Sverige, men jag litar mer på det Modsey skriver (som jag anar att jag kanske tom har träffat IRL någon gång) och är det så, så vet jag att hon vet exakt vad hon pratar om
    Ja visst.

Jag var ju också överraskad när jag läste det att ambulansen snarare åker till bankomaten än till sjukhuset. Just därför ska man vara försiktigt med att ringa 112!

Men ibland är det också så att helikoptern kommer när man har brutit benet. Och privatpersoner erbjuder hjälp till flygräddningen och bär patienten genom vattnet tillsammans med akutläkaren och sjukvårdaren. Piloten till flygambulansen tog bilder och tycker att sådana utryckningar är mycket roliga! 

"Hjältar" kan man inte säga, men ett mycket snällt erbjudande till flygräddningen ... och den tackar så klart inte nej till det . Att erbjuda sådant är väl inget problem .... när de redan är på plats.

https://www.oeamtc.at/thema/flugrettung/warme-herzen-auf-kalten-fuessen-bei-c12-einsatz-21513407

• Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-15 16:19:09 följande:
    Du är i ett svenskt forum, i en råd där man utgår från Sverige, varför i helvete blandar du in Österikisla och Tyska regler och rekommendationer? Vad tillför det?

Nej, inga problem.

Nja, jag har aldrig läst ngn kurs i Sverige och det som vissa skriver låter mer som ett skämt som en "rekommendation". Jag vet inte vad som lärs ut i Sverige i nuläget, men HLR rådets rekommendationer kring HLR för barn för sjukvårdspersonal verkar ju rimliga.

Men ett exempel kring att ta av hjälm på en MEDVETSLÖS motorcyklist: 

Mest korrekt är väl att man ALLTID ska ta av hjälmen p
    å en MEDVETSLÖS motorcyklist. Bara som exempel.

Man kommer ALDRIG att kunna ge en korrekt bedömning på om motorcyklisten har NORMAL andning eller inte. 

Alla experter säger samma sak. 

Men sen är det ofta s
    å - jag pratar inte om mig - att man verkar komma fram att en privatperson , en lekman ofta har mycket stora problem att kunne ge en KORREKT bedömning på en person som ligger på golvet om den har andning eller inte. Trots att överkroppen är bar, ingen hjälm på osv.

Man lyssnar, man känner och man tittar p
    å den liggande patienten och ger en bedömning. 

Tycker du att alla klarar av det? NEJ!

Men i Sverige har du kanske 10 olika organisationer som alla säger samma sak och alla säger att den andra har fel osv. .... vad ska d
    å folket lita på?

Ja för min del gäller det jag har lärt mig, d
    å har jag en utbildningsbevis (första hjälpem kursintyg - som är krav för körkortet) och de har lärt en korrekt metod ... väl enligt gällande lag och den använder man. 

D
    å är det kanske inte konstigt att i slutände ingen vågar att göra ngt i en riktig situation.

• Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-15 17:43:38 följande:
    Han verkar ha identitetsproblem, tysk eller svensk, svårt att veta.

Men vi kan ge honom en ledtråd, han är på ett svenskt forum
    Men modsey säger t.ex. det är inte korrekt vad jag förstår?

Men det är ju svenskt och borde gälla i Sverige?

• Ewald01

Det här är också korrekt - förutom att de inte har öppnat munen efter att ha lagt i stabilt sidoläge .... och är också svenskt. Hmm ... 

• Ewald01

... och en aktuläkare (i bil) finns det också i Sverige.

sv.wikipedia.org/wiki/Akutl%C3%A4kare

... och det som är mest troligt är att någon med hjärtestopp får en aktuläkare på plats respektive kommer SOS-larm att försöka fixa det - KANSKE (?).

• Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2017-12-15 19:33:11 följande:
    Nej det är ytterst sällan en akutläkare åker på hjärtstopp. Akutläkarbilar finns bara på några få ställen i sverige är väl mest bara i storstäderna det finns resten av Sverige är det klent med sån resurs. I min region har vi ingen akutläkarbil alls och det sitter det inte ens någon läkare på helikoptern även om de kan hämta en på sjukhuset i nödfall och då pratar vi större olyckor i katastrofnivå vilket jag varit med om EN gång under mina år.

Däremot finns olika sorters hjärtstoppslarm det finns samslarm där ambulans, polis och räddning åker ihop, på vissa orter åker kanske bara räddning och ambulans. Det finns ivpa där åker räddning i väntan på ambulans osv.

Och nej du ska fortfarande inte ta av hjälmen om personen andas normalt och JO du kan kontrollera andning trots hjälm.

Lägg ner nu bara du har ingen koll alls på vad du svamlar om.
    Du kan aldrig kontrollera om personen andras normalt.

Du måste ju komma på  minst 3 andetag inom 10 sekunder vad jag förstår. Visa hörde t.ex. en andetag inom 10 sekunder och tyckte att personen andas normalt osv. ....

Det var ju också ett av de problemen som jag har hört om (det med stabilt sidoläge).
    Man har lagt personer i stabilt sidoläge trots att de egentligen var i behov av HLR osv.

Hjälmen ska ALLTID av på medvetslösa motorcyklister.

Men om personen inte är medvetslös då är det bara en rekommendation att ta av den - om personen önskar det. Alltså inget "krav" enligt rekommendationen. Personen bestämmer själv och hjälparen avgör om han kan.
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-15 19:40:25 följande:
    Nej det är inte det troligaste. Det kommer en ambulans med en eller två sjuksköterskor.

Jag tror ...eller rättare sagt jag vet att det är vanligare i Sverige att sjuksköterskor arbetar mer självständigt än i ex Tyskland. Vi har högre utbildning och gör mer medicinska åtgärder.
    Okej. Ja, det har jag också hört. Men det beror alltid på. Även i Tyskland kan de t.ex. intubera utan läkare. Det kallas för nödintubation t.ex.  ... sen beror det mycket på i vilken delstat man är vad jag vet. Sen pratar man då om "invasiva åtgärder", alltså "att gå in i kroppen"

Sen finns det ju första hjälpen - "det du kan får du göra och det gäller för alla".  Så ungefär.

Men vad som är första hjälp kan vara mycket situationsberoende vad jag har förstått.

När det gäller helikopter osv. finns det egentligen inga privata helikoptertjänster? Tror vissa föreningar erbjuder det ibland i sina resförsäkringar eftersom man utgår ifrån att sjukvården annars kan fungera mycket dåligt utomlands.

Motormännen t.ex. skulle kunna erbjuda sådant. 

Vet inte om du har läst det med ryska ambulansen i Sverige. Det verkade ju också som en skämt. Man ska ha flygtransport till Ryssland. Vi skriver ju året 2017!
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-15 22:14:59 följande:
    Ja i Tyskland kanske....I SVERIGE SÄGER VI INTE ATT DEN SKA AV

www.google.se/url&source=web&rct=j&url=www.sporthoj.com/forum/showthread.php%3F185033-Ta-av-hj%25C3%25A4lm-vid-olycka&ved=2ahUKEwjJzI-r94zYAhUGQpoKHYRrDXAQFjACegQIChAB&usg=AOvVaw1gsZQKvVaujcpeQ8LE7K7d
    Nja, vad som gäller i Sverige är omöjligt att veta. Allt är rätt vad jag förstår.
    Det sägs allt från A till Z.

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Nummer 1 är ALLTID andningen. Det spelar ingen som helst roll vad det finns för andra skador, andas man inte så dör man, det går fort. 4-5 min utan andning kan innebära stora hjärnskador eller så återvänder man inte till livet. Det är den bistra sanningen.

Hur tar man av en hjälm? Lägg personen på rygg, var helst två som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten, sen böjer man hjälmen åt andra hållet och drar sakta av den.

(Edit / SMC: Det finns olika "skolor" som säger olika saker om när man ska ta av hjälmen. Vissa anser att den ska avlägsnas direkt, om man har kunskap hur man gör.)

I princip är väl allt som i Österrike eller Tyskland i slutänden.

Svar på tråden När ringer du 112 ?