• Ewald01

När ringer du 112 ?

Mariell 8 skrev 2017-12-13 19:53:43 följande:
    Jodå, går alldeles utmärkt att kontrollera andningen med hjälmen på.

Men vi befinner oss i Sverige, så vad som gäller in Tyskland och Österrike är helt irrelevant.
    Naja, man är inte ens skyldig att gå fram till någon som ligger mitt på motorvägen och utsätta sig för en risk.
    Du är inte heller skyldig att sätta dig i en trasig bil. 

Det har jag f
    ått veta. Är du extra snäll sätter du dig i bilen - om du anser att den är säker.

Det som läkarna kommer fram är att folk ofta inte ens kan bedöma om n
    ågon har NORMAL andning. 10 sek har man tid för att bedöma andningen.

Det är ALLTID bara den som är ute p
    å plats som kan göra en bedömning.

Att inte g
    å fram till den är bästa lösningen i Sverige.

• Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 19:57:12 följande:
    Så du menar att du ska göra en runda med HLR, sedan stoppa och ringa 112? Du vet att de flesta moderna telefonerna har högtalare vilket innebär att du ringer 112, påbörjar HLR och pratar med 112 på högtalare när de svarar. Man ska aldrig avbryta HLR efter en runda.
    Ofta har jag inte ens en telefon med mig när jag promenerar. Jag skojar inte.

Ja, medicinsk sett är det viktigt att påbörja HLR. Man ska alltid ropa om hjälp!! Då kan någon annan ringa.

Den som ligger där kan redan har lagt där i minuter. Tror efter ca. 7 minuter utan syre kan den redan ha sv
    åra blivande skador (hjärnskador).
  • Ewald01

SOS samtal blir väl dokumenterade också?

När larmet inkommer osv.? Tror en skdad kan till och med försöka stämma ambulansen eller larmet om de överskrider garantitider? 

Ibland skriver ju folket och vad jag först
    år blir det till och med utskällningar osv. ... "snabbt!, snabbt!" ... men bara vet vad som har hänt, var det har hänt och hur många skadade att det finns och vilka skador att de har.

När det behövs en helikopter s
    å tar det en viss tid tills att den är framme. Ibland kan den inte flyga, ibland an den inte landa.

"Behöver vi 12 minuter för att vara framme s
    å behöver vi 12 minuter, folket måste veta det, det finns fysikaliska lagar" " Vi gör ju allt vi kan" 

"om n
    ågon har slagit sig på fingern är det omöjligt att en läkare promenerar in efter 10 sekunder. Det fungerar inte"

Kan tänka mig att SOS inte blir glad om du ringer och inte kan koma med konkret information.

• Ewald01
    modsey skrev 2017-12-13 20:21:43 följande:
    1 varför skulle jag kontakta andra länder i denna fråga? Jag bor och jobbar i Sverige och lär och lär ut enligt svenska riktlinjer. Sen kommer jag självklart i mitt yrke i kontakt med andra länder men då under medicinska kongresser eller studiebesök. Det ingår inte i mitt uppdrag att informera andra länder i hur det ser ut i sverige. Varken till kina, Tyskland ellet Zimbabwe.

2. Nej det är inte ok tycker jag om än inte olagligt.

3. Förlåt kanske missförstår kag dig. Men menar du på allvar att du som lekman dom inte har någon formell medicinsk skolning skulle lära och informera kirurger och ambulansöverläkare!!

Ellet menar du de tyska experterna?? På allvar alltså ??

4 fattar inte riktigt frågan
    Ang. 2.

2. Men lagstiftaren har väl ingen lag kring första hjälpen?  Man är inte skyldig att ge den juridiskt.

faktabanken.nu/skyldighjalpanod.htm

Annars måste väl lagstiftaren och myndigheterna ta ansvar, inte vi.

Om jag är skyldig att hjälpa till gör jag väl exakt som jag har lärt mig och man ska ALLTID ta av hjälmen på en MEDVETSLÖS motorcyklist. Jag har formell utbildning kring detta. (kursintyg)

Sen är det oklart vad som nu verkligen gäller i Sverige. 

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Hur tar man av en hjälm? Lägg personen på rygg, var helst två som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten, sen böjer man hjälmen åt andra hållet och drar sakta av den.

(Edit / SMC: Det finns olika "skolor" som säger olika saker om när man ska ta av hjälmen. Vissa anser att den ska avlägsnas direkt, om man har kunskap hur man gör.)

Jag tycker att det är okej för turister att 
    åka förbi.

De är dessutom inte skyldiga att g
    å fram till en motorcyklist som ligger mitt på vägen och därmed utsätta sig för risker. Denna förklaring har jag fått i alla fall.

3. Nej, berätta för dem att de informera i sina kurser att man inte är skyddad av lagen i vissa länder.

I D och A gäller nämligen "straff riskerar den som INTE hjälper till efter bästa förm
    ågan" ... och alla tjatar hur busenkelt och viktigt det är att hjälpa.

Enligt mig borde man dock informera om att det inte gäller i alla länder i Europa och att inte heller metoderna som lärs ut rekommenderas i vissa länder i Europa. Det är oklart vad som nu gäller. 
    Juridiska problem verkar inte heller vara 100 % utslutna för den som hjälper.
    Sen borde alla först
    å hur man ska agera i dessa länder!
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-13 19:37:59 följande:
    Exakt, svågern föll omkull och det var först när ambulansen kom som han förflyttades med skydd för rygg och nacke. Dvs man ska inte flytta en skadad person, aldrig ta ut personen från en bil etc
    Hemma i lägenheten?

Var han medvetslös?

Grejen är ju den att vissa länder verkar ha tydliga regler och lagar om vad som gäller t.ex. i nödsituationer. Även om privatpersoner knappst känner till dem.

T.ex. lagen kring "nödkompetens" hur de kallar det. Vad får du göra osv.

www.gesetze-im-internet.de/stgb/__34.html

Wer in einer gegenwärtigen, nicht anders abwendbaren Gefahr für Leben, Leib, Freiheit, Ehre, Eigentum oder ein anderes Rechtsgut eine Tat begeht, um die Gefahr von sich oder einem anderen abzuwenden, handelt nicht rechtswidrig, wenn bei Abwägung der widerstreitenden Interessen, namentlich der betroffenen Rechtsgüter und des Grades der ihnen drohenden Gefahren, das geschützte Interesse das beeinträchtigte wesentlich überwiegt. Dies gilt jedoch nur, soweit die Tat ein angemessenes Mittel ist, die Gefahr abzuwenden.

Modsey och andra länkar ju aldrig till lagar eller annat utan verkar bara köra egna åsikter och loggar sig sen in anonymt osv.

Modsey och andra (SSK) verkar bara inte så trovärdiga och seriösa som andra som ger råd. De kan alltid styrka rekommendationer med länk til lagar osv.

Därför är det oklart vad man ska göra.
    Är man osäker är det väl bäst att göra ingenting alls vid olyckor. D
    å kommer kanske någon som jobbar inom vården någon tid därefter och gör första hjälp.

Sen kan det ju vara så att Sverige har lagar där de garanterar läkare omgående till folk t.ex. 3 minuter efter att larmen kommer in. I detta fall är det inte göra någonting alls.

Viktigt för dessa "tidfrister" är dock att larmen innehåller all relevant information. Annars kan SOS eller läkaren hävda att de inte kunde vara på plats inom garantitiden eftersom larmen ... bla bla bla ... 

som sagt, det kan bli hur fel som helst med allt man gör .... 

• Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 22:29:05 följande:
    DU kan inte bestämma om personen legat för länge utan syre. Ser du en livlös person som inte svara på tilltal eller smärtsamt så start du HLR och ringer 112 alt kallar på hjälp.
    Ja visst .... 1. starta HLR och sen 2. ringa 112

För att starta HLR måste du ha tagit ut en person ur en bil och bedömt att den inte har normal andning .... 

... men som sagt, vi kommer inte vidare. Rättsläget och rekommendationerna är s
    å oklara i Sverige att man inte kan våga att göra ngt alls. Tyvärr.
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 22:26:11 följande:
    Personen kan vara chockad även om denne kliver ut oskadd själv så det är alltid bra att ringa ändå.
    Nej, här ska man vara försiktig tycker jag. Du är inte skyldig att t.ex. larma polisen om det inte finns ngn skadad. 

Kan personen ringa själv ska den ringa själv!

Är den chockad och har den inga andra skador ska man vänta och lägga den i chockläge. Vänta lite, prata med den, göra en bedömning. Vill den inte att man ringer borde man inte ringa. Ringer den upp andra och kan den få hjälp av anhöriga ska de komma på plats.

Jag tycker inte ens att man är skyldig att gå fram till skadade och utsätta sig för (juridiska) risker.

faktabanken.nu/skyldighjalpanod.htm

• Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 22:46:05 följande:
    Du ringer 112 samtidigt som rivstartar HLR. På så sätt sparar du tid. Tid som är livsviktigt vid hjärtstillestånd. Självklart tar man ut en person från bilen om denne har hjärtstillestånd. Liv går före lem. Dock kan man göra andningen innan man tar ut personen och ordna med fria luftvägar.
    Mest rätt känns det att använda beprövade metoder som man har lärt sig och har utbildning för. (Se tillväggångssätt i filmen)

Annars ska man låta bli att hjälpa!

Enkelt!

• Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2017-12-13 23:34:37 följande:

Rådet idag är att larma och sedan starta hlr inte tvärtom det räcker med att googla "hlr larma 12" och sedan välja bilder i sökningen så ser man på hlr-kartan i vilken ordning det bör ske.

Hjälpa bör man även om man inte har en laglig skyldighet att göra det och vi på 112 rådgör hur efter vad situationen kräver, man behöver inte påbörja något innan vi finns med och vägleder.

Och jo du har en skyldighet att larma och varna oavsett och när det kommer till händelser på sjön har du även skyldighet att hjälpa!

Sen vad man har för riktlinjer i andra länder är helt ovesäntligt eftersom vi går efter våra linjer!

Som många säger man kan upprätta fria luftvägar på medvetslös person i bil utan att dra ut personen om personen inte andas går liv för lem och man får göra en uttagning.

Har man en mc-olycka får man öppna visiret kolla andning och fria luftvägar går inte det ja då går liv före lem och då får man ta av hjälmen men andas personen får den sitta tills hjälpen kommer.

Och eftersom du själv Ewald01 uppenbarligen googlat och hänvisar till svmc kan dubju även läsa pdf-filen som kommer upp i sökningen som är skriven av en narkossköterska...men här kommer en screenshot om du inte vill googla om...

Grejen är den att man ska undvika mobiltelefoner vid vissa bilmodeller.
    Det är i alla fall ett råd i Tyskland. Risken är att en Airbag som inte har löst ut kan lösas ut om man hanterar med en mobiltelefon i närheten av den. Tror det är också orsaken till att man inte ska använda mobiltelefoner i flygplan. Alltså: Egenrisk.

Att stabilisera en person i en bil är - enligt vissa källor utomlands - inte rekommenderat. Hjälparen skulle d
    å till och med utsätta sig för en risk. (Men man kan det göra om man vill - man riskerar inga straff eller åtal och är ändå skyddat av lagen och får själv vård om det händer ngt).

Jag tycker
     att det är bra att stabilisera i bilen. Men risken är att en medvetslös person kan dör pga aspiration om livsnödvändiga skyddsreflexer inte är kvar.

Sen pratar främst om utländska turister fr
    ån D eller A - inte ens om mig själv. De anser ju att de inte kan känna till regler och rekommendationer utomlands om inte information sprids på ett tillräckligt bra sätt. 

Här måste EU ta fram en lösning tycker jag.

Till sjöss är jag aldrig.

Larma ska man först
    ås om hjälp behövs. Det avgör man alltid efter att man har kollat på läget. 

Just om personen andas NORMALT är OMÖJLIGT att veta om hjälmen är på. Svaret kommer troligtvis alltid att vara nej.

S
    å det finns en risk - det säger inte jag- att man alltid ska komma fram att den ska av. 

Precis som du säger är allt "bör". Det finns ingen lag och just det är problemet. 

Vissa jurister anser ju att en första hjälpen kurs som bland annat krävdes för körkortet (som ju gäller i Sverige enligt EU-regler) är ett intyg p
    å formell utbildning. Gör du som det rekommenderas där ligger du juridisk på den säkra sidan - om du är skyldig att hjälpa (vilket man ju inte är i Sverige). 100 % säkerhet mot juridiska problem finns det kanske aldrig. 

Men absolut korrekt, man ska göra som lagar och rekommendationer säger.

Vet inte om man kan bli ansvarig om man larmar fel. Praktiskt kommer det i mitt fall inte hända. P
    å offentliga platser är alltid även andra på plats och då har även de en skyldighet att larma. 

En utryckning kan kosta motsvarande 100 000 kr eller mer vad jag vet. Vissa vill inte ens att de syns p
    å larmcentralen.

Har man en utbildning via jobbet så gör man exakt som det lärs ut där och som det står i instruktionerna. Men då utgår jag ifrån att man är försäkrad via jobbet/företaget. Väl inget problem alls. Men precis som modsey skrev gäller det väl BARA på jobbet.

Som sagt, jag pratar inte (bara) om mig.

Statistiskt sett m
    åste man hjälpa till i olyckor ca. 1 gång i livet vad jag förstår.
    Jag har redan haft den gången.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-13 22:59:17 följande:
    Tänker du göra det då? Om det behövs.
    Kanske ... kanske inte. Är förosäkrad vad som är och känns rätt.

Kanske inte i Sverige. Ingen aning. Rynkar på näsan
Svar på tråden När ringer du 112 ?