• Ewald01

När ringer du 112 ?

Mariell 8 skrev 2017-12-17 20:42:14 följande:
    Dödförklara formellt görs av läkare.
    EXAKT!

Samma sak som i vissa andra europeiska länder!
  • Ewald01
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-17 21:10:30 följande:
    För att SOS ofta larmar ut ambulanshelikopter på olyckor. Sen får man avgöra om den skall fram eller inte. Kan hända att den tar patienten trots att nåt större vårdbehov inte finns, för att frigöra markbundna resurser. Inte säkert patienten var svårt skadad. (orkar faktiskt inte titta på alla dessa fulfilmade filmer. USCH säger jag bara)
    Ja,

men vi har ju nyligen sagt att det är ovanligt med helikopter i Sverige och Norge.

...även med läkare.

Men vad som skickas av SOS beror ju p
    å vad första hjälparen bedömer på telefon ... och hur man BÖR göra bedömningar lärs ju i kurser - i alla fall i vissa länder.
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 21:15:32 följande:
    Man får personen till sjukhus snabbt för att det ska åtgärdas där. Det är inget varken lekmän eller ens en sak hör ute i fält.
    Men det är mer den "amerikanska metoden" vad jag förstår - "Load and go".

I Europa kör man ofta "Stay and play" - allts
    å läkare på plats omgående om första hjälparen larmar in en viss situation t.ex.

Därför ska man ju helst kunna bedöma tillst
    åndet "på fältet"

• Ewald01
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-17 21:25:46 följande:
    Men LÄGG AV!!!!! Man kör inte alls stay and play om patienten är kritsikt sjuk, då är det load and go! Som erfaren ambulanssjuksköterska (dvs JAG) så ser man det snabbt, då vill jag inte ha nån wannabe lekman som står och stör mig och ska "lämna rapport" om en massa för tillfället ovidkommande saker. Vi jobbar strukturerat och vet precis vad vi absolut måste åtgärda och vad som kan vänta. 
    Visst!  Om du är på plats!

Men just det är "definierat" i räddningskedjan. Hur den "bör" se ut.

Första hjälparen är ofta avgörande. Gör den inte sitt jobb klarar sig inte patienten.
    Men visst, vad SOS larm skickar ut avgör de själv. Men man kan ju dokumentera vilken situation första hjälparen larmar in.
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 21:55:07 följande:
    Vem syftar du på när du talar om första hjälparen? Vem är det?
    Den som kommer först till en olycksplats. Alltså i princip alla. Men i vissa länder är det obligatoriskt för bilister att gå igenom en kurs för att få körkort. Alltså borde egentligen alla bilister klara av vissa situationer.

Men visst, viss vill inte, är rädda, glömde hur man gör, vill ite bli ansvariga osv.
  • Ewald01
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-17 22:15:48 följande:
    Du menar väl ändå inte att lekman ska använda uttryck som stay and play eller load and go. Hur tänker du då? Som att du skulle kunna loada patienten? Och hur playar du på plats? Mer än att ge fri luftväg och skapa lugn och ro och lägga på en filt? 

Jodu, i din drömvärld räddar du världen och alla patienter överlever, för det skulle INGEN ha gjort om inte just DU var där!
    Nej, det används av vissa experter.

Jag har ju kommit till olycksplatser ... och ofta är det verkligen så att du kan åka vidare direkt.

Du behöver inte rädda världen .... 

... men intressant att fundera hur man ska agera om det verkligen behövs ngn g
    ång.
  • Ewald01

När någon uppenbarligen är död behöver man inte ge hjälp till den.
    Man kan t.ex. utgå ifrån att någon är död när det finns en kropp utan huvud.

Annars hjälperen första hjälpare med livsräddande åtgärder och om ingen är allvarligt skadad så hjälper man efter behov t.ex. trösta och hålla en hand.

• Ewald01

Du säger du jobbar som ambulanssjuksköterska och åker ut till olyckor?

Lyssna vad polisen säger. Svåra olyckar kan i princip hända alltid och överallt. Den där platsen var än så länge inte känd för allvarliga olyckor.

Sen berättar de också vad utredarna jobbar med osv. .... 

• Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 17:00:16 följande:
    Jag har ingen aning hur mycket han men tvivlar på att det var så mycket som en miljon.

Vid okomplicerade frakturer som man får av skid-snowboard åkning så är Lillehammer sjukhus experter på detta då de hanterar sådan dagligen. Vid komplicerade frakturer är dock Ullevål experter. Dessutom flögs det in expertisen från utlandet.

Alltid har svamlar om i tråden är irrelevant.
    Ingenting fungerade hos Lanzinger! De var rensta lekmän enligt ett tyskt utlåtande.

Det finns nämigen ett utlåtande från Prof. Dr. Steckmeier. Utlåtandet är på 54 sidor och mycket skrämmande. Prof. Steckmeier kunde svart på vitt bevisa hur läkarna i Norge har slarvat och fuskat. Sen genomfördes hela bärgningen inte fackmässigt och transporttiderna var på tok för långa och utanför detta vad som kan anses vara rimligt.

http://www.faz.net/aktuell/sport/mehr-sport/ski-alpin-lanzinger-fordert-schadensersatz-1713630.html

- Sjukhuset i Lillehammar var inte utrustat för sådana operationer och kunde inte genomföra operationen.

- Oslo Universitetssjukhuset Ullevål har inte utfört det kärlkirurgiska ingreppet fackmässigt

Universitetskliniken har alltså inte utfört operationen fackmässigt. Vem vet vilken metod eller vilka rekommendationer de har använt sig av?

Sen har de strypt benet för länge.

Men i Norge gäller ju norska rekommendationer? Hmm .... men varför har han fått ersättning från pasientskadeerstatninngen då?

Men läkaren i Norge trodde ju ngt helt annat.

https://www.svd.se/lanzingers-fot-amputerades-hard-kritik-mot-arrangorer

? Jag tror inte tiden var utslagsgivande. Vanligtvis dör vävnader efter sex till åtta timmar. Vi fick hit honom inom den tidsrymden. Det avgörande var istället skadans omfattning som var väldigt stor eftersom olyckan inträffade i så stor hastighet, säger Engebretsen till VG.

Men i Norge (patientersättningen) betalade ju ut pengarna. Så då har läkarna i Norge väl gjort fel.

• Ewald01
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-17 23:03:33 följande:
    Ja, och iom att jag är seriös i mitt jobb, vägrar jag titta på idiotiska videofilmer från youtube! Speciellt såna du lägger upp! 
    Jag är också seriös i mitt jobb.

Det var ingen ideotisk videofilm, det var en reportage från polisen i Tyskland som visade hur man undersöker olyckor med flera döda. Litar du p
    å polisen?

Varför anmäler du s
    ådant? Det är en seriös reportage. I Tyskland är hastigheterna lite högre, därav ett mer allvarlig skadebild. Sådant ser man varje dag och det får även utryckningspersonal leva med.

Svar på tråden När ringer du 112 ?