• Ewald01

När ringer du 112 ?

Anonym (Ambssk2) skrev 2017-12-15 00:11:35 följande:
    FEGIS!!!!!
    Jag har ju svarat vad man gör Flört
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-14 23:15:25 följande:
    Vad är det för info som du hittat som inte stämmer med svenska hlr-rådets rekommendationer?
    Modsey tycker det i alla fall.

Här:

• Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-15 00:33:38 följande:
    Så du går omkring med handskar i fickorna tillndaggligt eller?!

Varför ska de skicka en helikopter?
    De är väl grundutrustning i varje bil i Första-Hjälpen-Boxen. Så ja. 

Men just det, i Sverige är det bara rekommenderat att ha den med vad jag vet.

• Ewald01
    elmadumle skrev 2017-12-15 00:45:04 följande:
    Är du allvarlig? kommer du till en bilolycka som nyss hänt tänker du alltså kolla först om någon är allvarligt skadad? en normalt funtad person ringer 112 på en gång. Nej bevare mig väl, måtte du inte komma först till en olycksplats där två eller flera bilar krockat.
    Det står ingenting om det nyss har hänt, men ja, det gör man.

Det är som modsey säger, men ringer efter att man har tagit ut personen ur bilen och innan man startar HLR/ kompressionerna.
    St
    år i alla riktlinjer så.

Konkret står det att man ska slå in fönster på bilen om man inte kan komma in via en dörr. Viktigt att komma åt den skadade innan man ringer 112. Man måste kunna bedöma andningen etc. och köra igång med livsnödvändiga åtgärder om det behövs. 

Ett undantag är dock om den skadade är fastklämd och du inte kan komma åt den, då ska du larma och beställa teknisk hjälp omgående.

Motorn/nyckeln ska man ocks
    å stänga av omedelbar .... och viktigt, om bensin läcker ut ska ingen röka. Det kan finnas risk för brand! (men det skrev jag ju).
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-15 00:54:19 följande:
    Fortfarande, varför ska de skicka helikopter enligt dig? (Du vet att det inge är något du kan bestämma...)
    Ja, stämmer, de bestämmer vad som ska skickas.

Men vid hjärtestopp och starka blödningar är det vanligt med helikopter och akutläkare - förutsättning är såklart att den kan landa eller flyga eller att den finns tillgängligt.

Ja, i princip säger man vilka skador personen har. 
  • Ewald01

Stark blödning kan man kanske precisera ..... t.ex. kanske en halv liter eller en liter.

I regel börjar det bli kritiskt om personen redan har tappat över 1,5 liter. Men det måste man kunna bedöma.

För vissa är kanske redan en halv liter livsfarlig. Men sen beror det ocks
    å hur det blödar. Enligt vissa rekommendationer ska man ju åtgärda en livsfarlig blödning omgående - om det går snabbt.

Allt beror p
    å.

... och det finns alltid en risk att personen inte överlever.

• Ewald01
    Anonym (alle) skrev 2017-12-15 01:16:13 följande:
    Bor den skadade personen på fastlandet med närhet till någon av de större sjukhusen är det nästan alltid ambulans som skickas.

Dagens moderna ambulanser är utrustade för att klara av personer med allt från hjärtstopp till större blödn
    Okej.

Spelar ingen roll för min del.

Men om det händer någonstans i skogen (jag tänker alltid på sådana olyckor).
    Men man har ju kartor där man kollar upp var platsen ligger. Ibland kan ju inte helikoptern landa. 
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-15 07:05:52 följande:
    Ha ha kul. Vanligt med helikopter! Nä tvärtom det är mycket ovanligt!

Har arbetat på akutmittagnin i x antal år och alla och då menar jag alla hjärtstopp och olyckor har kommit in med ambulans.

De flesta landsting har inte ens helikopter!
    Men då måste det ju vara ännu viktigare med första hjälpen ... hmm ....
  • Ewald01

Intressant och mysig läsning inför hhelgen.

(En av orsakarna varför man ALDRIG ska ringa 112 för tidigt).

Benbrott - med ambulansen till bankomaten istället för läkaren.

De flesta ambulansbilar har digitala betalningstjänster - men inte alla (så var det för några år i alla fall). En tysk turist kunde t.ex. inte betala kontant i Österrike. Då åkte ambulansen till bankomaten - inte till läkaren

Källa (för alla som tycker att jag skojar):

http://tirv1.orf.at/stories/419034

• Ewald01
    Anton Chigurh skrev 2017-12-15 04:56:59 följande:
    Herregud...... Skärp dig för FAN lite nu, Ewald !!!

Det gällde för i helvete ifall du skall larma före, eller efter, du börjar med hjärtkompressioner/inblåsningar.

INTE hela förbannade förfarandet vid HLR....

Jösses alltså.
    I princip spelar det inte så stor roll för första hjälpare.

Men så som de visar i videon är det egentligen överkorrekt. Alltså 100 % korrekt. De har tänkt på allt!

Exakt så lärs det ut!
Svar på tråden När ringer du 112 ?