• Ewald01

När ringer du 112 ?

Anonym (Också operatör) skrev 2017-12-13 23:34:37 följande:

Rådet idag är att larma och sedan starta hlr inte tvärtom det räcker med att googla "hlr larma 12" och sedan välja bilder i sökningen så ser man på hlr-kartan i vilken ordning det bör ske.

Hjälpa bör man även om man inte har en laglig skyldighet att göra det och vi på 112 rådgör hur efter vad situationen kräver, man behöver inte påbörja något innan vi finns med och vägleder.

Och jo du har en skyldighet att larma och varna oavsett och när det kommer till händelser på sjön har du även skyldighet att hjälpa!

Sen vad man har för riktlinjer i andra länder är helt ovesäntligt eftersom vi går efter våra linjer!

Som många säger man kan upprätta fria luftvägar på medvetslös person i bil utan att dra ut personen om personen inte andas går liv för lem och man får göra en uttagning.

Har man en mc-olycka får man öppna visiret kolla andning och fria luftvägar går inte det ja då går liv före lem och då får man ta av hjälmen men andas personen får den sitta tills hjälpen kommer.

Och eftersom du själv Ewald01 uppenbarligen googlat och hänvisar till svmc kan dubju även läsa pdf-filen som kommer upp i sökningen som är skriven av en narkossköterska...men här kommer en screenshot om du inte vill googla om...

Gilla knappen även från mig för bilden/ filen !!!

Exakt vad jag brukar säga!!!

Jag 
    återkommer!
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 23:07:24 följande:
    Vilka beprövade metoder är det du pratar om? Ring 112 så informerar de vidare vad du ska och kan göra.
    Men inte vid akut livsfara plus ingen mobiltelefon vid bilen och outöst Airbag!!
    Annars: Sätt på Airbag spindel!
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 23:07:24 följande:
    Vilka beprövade metoder är det du pratar om? Ring 112 så informerar de vidare vad du ska och kan göra.
    Hanterar du med mobilen vid en outlöst Airbag kan den - teoretiskt - lösa ut och skada dig och personen. (det lärs ut idag)

Just därför ska den ut - bland annat.

Om personen är ute kan du ringa 112 och kanske klämma bort bilbatteriet, försöka släcka bilen eller vad som nu görs. 

Bilen håller ju på att brinna upp.
  • Ewald01

Här står det tydligt.

Men det kräver - precis som jag säger - att det finns en nödsituation! För att kunna bedöma det måste du fram till bilen.

Man sk ainte ringa om det inte finns en nödsituation!

Exakt, och polisen behöver du som hjälpare bara ringa om det finns skadade!

https://www.sosalarm.se/viktiga-telefonnummer/112/

Tänk på att du endast ska ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till andra som är i akut behov av hjälp. Om ditt samtal inte är brådskande kan du istället ringa polisen på 114 14,

• Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-14 07:45:26 följande:
    Mycket sällan det sker bilbränder i samband med olyckor, det händer, det förnekar jag inte, men de allra flesta bilolyckor slutar inte med bilbrand.
    Grejen är att man också rekommenderar att genomföra livsräddande åtgärder innan man larmar!

Det är en risk att lita på anonyma på nätet! Så uppför sig inggen SOS-opperatör som de som skriver här

Så den österrikiska videon är enligt räddningstjänstens rekommendationer!

http://www.raddningstjansten.com/Foer-hoeglandsbor/Brand/Raedda-varna-larma-slaeck

Följ dessa instruktioner om det utbryter en brand eller om en olycka uppstår:

Rädda Rädda liv som är i uppenbar fara, men utsätt inte dig själv för risker. Utrym lokalen. Glöm inte att stänga fönster och dörrar. Bege dig till uppsamlingsplats om en sådan finns förutbestämd.

Varna Varna dem som hotas av branden så att också de kan sätta sig i säkerhet.

Larma Larma genom att utlösa brandlarmet om sådant finns eller ring larmnumret 112 från en säker plats. Möt upp räddningstjänsten när de kommer.

Släck Om du har tillgång till släckutrustning och bedömer att du kan släcka branden kan du påbörja släckningsarbetet. Utsätt inte dig själv för onödiga risker. Använd inomhusbrandpost eller handbrandsläckare.

• Ewald01

Här igen:

100 % samma sak som i Österrike (där man betalar en avgift om man ringer polisen i onödan!!)

https://www.carfax.se/information-om-fordon/bilolycka

Skulle det vara så att någon kommit till skada måste polis och ambulans omgående kontaktas på SOS alarmnummer 112.

Något många inte vet är att man inte är tvungen att informera polisen efter att en olycka skett.
    När det gäller mindre olyckor där ingen kommer till skada kan det hända att polisen inte har tid att komma till platsen.

Agera som jag har lärt mig i första hjälpen kursen är korrekt i Sverige!

• Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-14 09:20:40 följande:

Lite OT men förut fanns det endast ett sätt att komma åt polis, sjukvård, räddningstjänsten utanför kontorstid, det var 90 000, sedan blev det 112, 11414 har inte funnits så länge, så vi är flera som är uppvuxna med att man skulle använda 90 000 /112 om man behövde få tag på någon av dessa utanför kontorstid.

Visst.

eller 122, 133, 144, 141

Idag är det både dessa och 112 som gäller!

Men viktigt är reglerna/ rekommendationera i Sverige ... och jag länkade till dem.
  • Ewald01
    Ewald01 skrev 2017-12-14 09:12:52 följande:

Här igen:

100 % samma sak som i Österrike (där man betalar en avgift om man ringer polisen i onödan!!)

https://www.carfax.se/information-om-fordon/bilolycka

Skulle det vara så att någon kommit till skada måste polis och ambulans omgående kontaktas på SOS alarmnummer 112.

Något många inte vet är att man inte är tvungen att informera polisen efter att en olycka skett. När det gäller mindre olyckor där ingen kommer till skada kan det hända att polisen inte har tid att komma till platsen.

Agera som jag har lärt mig i första hjälpen kursen är korrekt i Sverige!

Läs här.

Bara om någon har kommit till skada ska man ringa 112. Annars ringer man inte ens polisen!

Min rekommendation: Ring inte när det inte behövs!
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2017-12-14 09:10:23 följande:
    Nödfall ja det är om det hänt en olycka eller finns en överhängande risk för olycka eller om någon är akut sjuk.

Exempel på folk som ringer 112 i onödan är ej akuta vårdärenden där man hellre kan ringa 1177 alt uppsöka vc eller ärenden som ska till polisen typ jag har tappat min mobiltelefon.

Ser det ut som en trafikolycka så stanna och ring säger jag, det går att blåsa av och jag kan säga att i vissa fall kan jag som operatör ibland tänka att det är här är tokigt att åka på men det är inte jag som avgör om räddningstjänst behövs det är räddningstjänsten själv så jag skapar alltid ärenden sen är det upp till vad det finns för kriterier i området och vad inre befäl säger.

Och när vi indexerar i ett område går ett förlarm till räddningstjänsten och de kan förbereda sig för huvudlarmet det sparar tid utan huvudlarm åker de inte.

Och jag kan även säga att det är alltför ofta som den Som ringer in säger att de i bilen (t ex) är oskadda men ändå får åka ambulans in till sjukhuset med högre prio!

Och polisen ska kontaktas om det hänt något det här inget med skadade att göra!

Jag kopplar samtal till polisen dagligen och det är mycket de vill ha överkopplat!

Får jag ett ärende där ib säger att det inte är räddningstjänst kopplar jag vidare till polis då blir det deras uppgift att avgöra om det är för dem att åka.
    - Svåra obotliga hjärnskador efter 8 min utan syre
    - en person ligger kanske där i 5 min

ALLTID först till personen och ta hand om den dvs. genomföra livsräddande åtgärder!

Finns ingen tid att diskutera med SOS ...

Sen ringer man!
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-14 10:57:53 följande:
    Hade inte du gjort webbutbildningen på svenska rådet för hjärt och lungräddnings hemsida?

Du missade alltså att i den vedertagna algoritmen så är larma innan du börjar HLR?

Just den rekomendationen är dessutom internationell....
    Jag har gjort utbildningen i barn HLR för sjukvårdspersonal och klarat av den
Svar på tråden När ringer du 112 ?