Mariell 8 skrev 2017-12-15 16:19:09 följande:
Du är i ett svenskt forum, i en råd där man utgår från Sverige, varför i helvete blandar du in Österikisla och Tyska regler och rekommendationer? Vad tillför det?
Nej, inga problem.
Nja, jag har aldrig läst ngn kurs i Sverige och det som vissa skriver låter mer som ett skämt som en "rekommendation". Jag vet inte vad som lärs ut i Sverige i nuläget, men HLR rådets rekommendationer kring HLR för barn för sjukvårdspersonal verkar ju rimliga.
Men ett exempel kring att ta av hjälm på en MEDVETSLÖS motorcyklist:
Mest korrekt är väl att man ALLTID ska ta av hjälmen på en MEDVETSLÖS motorcyklist. Bara som exempel.
Man kommer ALDRIG att kunna ge en korrekt bedömning på om motorcyklisten har NORMAL andning eller inte.
Alla experter säger samma sak.
Men sen är det ofta så - jag pratar inte om mig - att man verkar komma fram att en privatperson , en lekman ofta har mycket stora problem att kunne ge en KORREKT bedömning på en person som ligger på golvet om den har andning eller inte. Trots att överkroppen är bar, ingen hjälm på osv.
Man lyssnar, man känner och man tittar på den liggande patienten och ger en bedömning.
Tycker du att alla klarar av det? NEJ!
Men i Sverige har du kanske 10 olika organisationer som alla säger samma sak och alla säger att den andra har fel osv. .... vad ska då folket lita på?
Ja för min del gäller det jag har lärt mig, då har jag en utbildningsbevis (första hjälpem kursintyg - som är krav för körkortet) och de har lärt en korrekt metod ... väl enligt gällande lag och den använder man.
Då är det kanske inte konstigt att i slutände ingen vågar att göra ngt i en riktig situation.