• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • sextiotalist
    Mariell 8 skrev 2017-12-15 16:19:09 följande:

Du är i ett svenskt forum, i en råd där man utgår från Sverige, varför i helvete blandar du in Österikisla och Tyska regler och rekommendationer? Vad tillför det?

Han verkar ha identitetsproblem, tysk eller svensk, svårt att veta.

Men vi kan ge honom en ledtråd, han är på ett svenskt forum
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-15 16:19:09 följande:
    Du är i ett svenskt forum, i en råd där man utgår från Sverige, varför i helvete blandar du in Österikisla och Tyska regler och rekommendationer? Vad tillför det?

Nej, inga problem.

Nja, jag har aldrig läst ngn kurs i Sverige och det som vissa skriver låter mer som ett skämt som en "rekommendation". Jag vet inte vad som lärs ut i Sverige i nuläget, men HLR rådets rekommendationer kring HLR för barn för sjukvårdspersonal verkar ju rimliga.

Men ett exempel kring att ta av hjälm på en MEDVETSLÖS motorcyklist: 

Mest korrekt är väl att man ALLTID ska ta av hjälmen p
    å en MEDVETSLÖS motorcyklist. Bara som exempel.

Man kommer ALDRIG att kunna ge en korrekt bedömning på om motorcyklisten har NORMAL andning eller inte. 

Alla experter säger samma sak. 

Men sen är det ofta s
    å - jag pratar inte om mig - att man verkar komma fram att en privatperson , en lekman ofta har mycket stora problem att kunne ge en KORREKT bedömning på en person som ligger på golvet om den har andning eller inte. Trots att överkroppen är bar, ingen hjälm på osv.

Man lyssnar, man känner och man tittar p
    å den liggande patienten och ger en bedömning. 

Tycker du att alla klarar av det? NEJ!

Men i Sverige har du kanske 10 olika organisationer som alla säger samma sak och alla säger att den andra har fel osv. .... vad ska d
    å folket lita på?

Ja för min del gäller det jag har lärt mig, d
    å har jag en utbildningsbevis (första hjälpem kursintyg - som är krav för körkortet) och de har lärt en korrekt metod ... väl enligt gällande lag och den använder man. 

D
    å är det kanske inte konstigt att i slutände ingen vågar att göra ngt i en riktig situation.

• Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-15 17:43:38 följande:
    Han verkar ha identitetsproblem, tysk eller svensk, svårt att veta.

Men vi kan ge honom en ledtråd, han är på ett svenskt forum
    Men modsey säger t.ex. det är inte korrekt vad jag förstår?

Men det är ju svenskt och borde gälla i Sverige?

• Ewald01

Det här är också korrekt - förutom att de inte har öppnat munen efter att ha lagt i stabilt sidoläge .... och är också svenskt. Hmm ... 

• Ewald01

... och en aktuläkare (i bil) finns det också i Sverige.

sv.wikipedia.org/wiki/Akutl%C3%A4kare

... och det som är mest troligt är att någon med hjärtestopp får en aktuläkare på plats respektive kommer SOS-larm att försöka fixa det - KANSKE (?).

• Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 18:42:31 följande:

Nej, inga problem.

Nja, jag har aldrig läst ngn kurs i Sverige och det som vissa skriver låter mer som ett skämt som en "rekommendation". Jag vet inte vad som lärs ut i Sverige i nuläget, men HLR rådets rekommendationer kring HLR för barn för sjukvårdspersonal verkar ju rimliga.

Men ett exempel kring att ta av hjälm på en MEDVETSLÖS motorcyklist: 

Mest korrekt är väl att man ALLTID ska ta av hjälmen på en MEDVETSLÖS motorcyklist. Bara som exempel.

Man kommer ALDRIG att kunna ge en korrekt bedömning på om motorcyklisten har NORMAL andning eller inte. 

Alla experter säger samma sak. 

Men sen är det ofta så - jag pratar inte om mig - att man verkar komma fram att en privatperson , en lekman ofta har mycket stora problem att kunne ge en KORREKT bedömning på en person som ligger på golvet om den har andning eller inte. Trots att överkroppen är bar, ingen hjälm på osv.

Man lyssnar, man känner och man tittar på den liggande patienten och ger en bedömning. 

Tycker du att alla klarar av det? NEJ!

Men i Sverige har du kanske 10 olika organisationer som alla säger samma sak och alla säger att den andra har fel osv. .... vad ska då folket lita på?

Ja för min del gäller det jag har lärt mig, då har jag en utbildningsbevis (första hjälpem kursintyg - som är krav för körkortet) och de har lärt en korrekt metod ... väl enligt gällande lag och den använder man. 

Då är det kanske inte konstigt att i slutände ingen vågar att göra ngt i en riktig situation.

Varför kan du inte bara svara enkelt på min fråga?
  • Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2017-12-15 18:59:50 följande:

... och det som är mest troligt är att någon med hjärtestopp får en aktuläkare på plats respektive kommer SOS-larm att försöka fixa det - KANSKE (?).

Nej det är ytterst sällan en akutläkare åker på hjärtstopp. Akutläkarbilar finns bara på några få ställen i sverige är väl mest bara i storstäderna det finns resten av Sverige är det klent med sån resurs. I min region har vi ingen akutläkarbil alls och det sitter det inte ens någon läkare på helikoptern även om de kan hämta en på sjukhuset i nödfall och då pratar vi större olyckor i katastrofnivå vilket jag varit med om EN gång under mina år.

Däremot finns olika sorters hjärtstoppslarm det finns samslarm där ambulans, polis och räddning åker ihop, på vissa orter åker kanske bara räddning och ambulans. Det finns ivpa där åker räddning i väntan på ambulans osv.

Och nej du ska fortfarande inte ta av hjälmen om personen andas normalt och JO du kan kontrollera andning trots hjälm.

Lägg ner nu bara du har ingen koll alls på vad du svamlar om.
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-15 18:59:50 följande:

Nej det är inte det troligaste. Det kommer en ambulans med en eller två sjuksköterskor.

Jag tror ...eller rättare sagt jag vet att det är vanligare i Sverige att sjuksköterskor arbetar mer självständigt än i ex Tyskland. Vi har högre utbildning och gör mer medicinska åtgärder.
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2017-12-15 19:33:11 följande:
    Nej det är ytterst sällan en akutläkare åker på hjärtstopp. Akutläkarbilar finns bara på några få ställen i sverige är väl mest bara i storstäderna det finns resten av Sverige är det klent med sån resurs. I min region har vi ingen akutläkarbil alls och det sitter det inte ens någon läkare på helikoptern även om de kan hämta en på sjukhuset i nödfall och då pratar vi större olyckor i katastrofnivå vilket jag varit med om EN gång under mina år.

Däremot finns olika sorters hjärtstoppslarm det finns samslarm där ambulans, polis och räddning åker ihop, på vissa orter åker kanske bara räddning och ambulans. Det finns ivpa där åker räddning i väntan på ambulans osv.

Och nej du ska fortfarande inte ta av hjälmen om personen andas normalt och JO du kan kontrollera andning trots hjälm.

Lägg ner nu bara du har ingen koll alls på vad du svamlar om.
    Du kan aldrig kontrollera om personen andras normalt.

Du måste ju komma på  minst 3 andetag inom 10 sekunder vad jag förstår. Visa hörde t.ex. en andetag inom 10 sekunder och tyckte att personen andas normalt osv. ....

Det var ju också ett av de problemen som jag har hört om (det med stabilt sidoläge).
    Man har lagt personer i stabilt sidoläge trots att de egentligen var i behov av HLR osv.

Hjälmen ska ALLTID av på medvetslösa motorcyklister.

Men om personen inte är medvetslös då är det bara en rekommendation att ta av den - om personen önskar det. Alltså inget "krav" enligt rekommendationen. Personen bestämmer själv och hjälparen avgör om han kan.
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-15 21:58:37 följande:

Du kan aldrig kontrollera om personen andras normalt.Du måste ju komma på  minst 3 andetag inom 10 sekunder vad jag förstår. Visa hörde t.ex. en andetag inom 10 sekunder och tyckte att personen andas normalt osv. ....Det var ju också ett av de problemen som jag har hört om (det med stabilt sidoläge).Man har lagt personer i stabilt sidoläge trots att de egentligen var i behov av HLR osv.Hjälmen ska ALLTID av på medvetslösa motorcyklister.

Men om personen inte är medvetslös då är det bara en rekommendation att ta av den - om personen önskar det. Alltså inget "krav" enligt rekommendationen. Personen bestämmer själv och hjälparen avgör om han kan.

Ja i Tyskland kanske....I SVERIGE SÄGER VI INTE ATT DEN SKA AV

www.google.se/url&source=web&rct=j&url=www.sporthoj.com/forum/showthread.php%3F185033-Ta-av-hj%25C3%25A4lm-vid-olycka&ved=2ahUKEwjJzI-r94zYAhUGQpoKHYRrDXAQFjACegQIChAB&usg=AOvVaw1gsZQKvVaujcpeQ8LE7K7d
Svar på tråden När ringer du 112 ?