• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-15 19:40:25 följande:
    Nej det är inte det troligaste. Det kommer en ambulans med en eller två sjuksköterskor.

Jag tror ...eller rättare sagt jag vet att det är vanligare i Sverige att sjuksköterskor arbetar mer självständigt än i ex Tyskland. Vi har högre utbildning och gör mer medicinska åtgärder.
    Okej. Ja, det har jag också hört. Men det beror alltid på. Även i Tyskland kan de t.ex. intubera utan läkare. Det kallas för nödintubation t.ex.  ... sen beror det mycket på i vilken delstat man är vad jag vet. Sen pratar man då om "invasiva åtgärder", alltså "att gå in i kroppen"

Sen finns det ju första hjälpen - "det du kan får du göra och det gäller för alla".  Så ungefär.

Men vad som är första hjälp kan vara mycket situationsberoende vad jag har förstått.

När det gäller helikopter osv. finns det egentligen inga privata helikoptertjänster? Tror vissa föreningar erbjuder det ibland i sina resförsäkringar eftersom man utgår ifrån att sjukvården annars kan fungera mycket dåligt utomlands.

Motormännen t.ex. skulle kunna erbjuda sådant. 

Vet inte om du har läst det med ryska ambulansen i Sverige. Det verkade ju också som en skämt. Man ska ha flygtransport till Ryssland. Vi skriver ju året 2017!
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-15 22:14:59 följande:
    Ja i Tyskland kanske....I SVERIGE SÄGER VI INTE ATT DEN SKA AV

www.google.se/url&source=web&rct=j&url=www.sporthoj.com/forum/showthread.php%3F185033-Ta-av-hj%25C3%25A4lm-vid-olycka&ved=2ahUKEwjJzI-r94zYAhUGQpoKHYRrDXAQFjACegQIChAB&usg=AOvVaw1gsZQKvVaujcpeQ8LE7K7d
    Nja, vad som gäller i Sverige är omöjligt att veta. Allt är rätt vad jag förstår.
    Det sägs allt från A till Z.

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Nummer 1 är ALLTID andningen. Det spelar ingen som helst roll vad det finns för andra skador, andas man inte så dör man, det går fort. 4-5 min utan andning kan innebära stora hjärnskador eller så återvänder man inte till livet. Det är den bistra sanningen.

Hur tar man av en hjälm? Lägg personen på rygg, var helst två som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten, sen böjer man hjälmen åt andra hållet och drar sakta av den.

(Edit / SMC: Det finns olika "skolor" som säger olika saker om när man ska ta av hjälmen. Vissa anser att den ska avlägsnas direkt, om man har kunskap hur man gör.)

I princip är väl allt som i Österrike eller Tyskland i slutänden.

• Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 21:58:37 följande:

Du kan aldrig kontrollera om personen andras normalt.Du måste ju komma på  minst 3 andetag inom 10 sekunder vad jag förstår. Visa hörde t.ex. en andetag inom 10 sekunder och tyckte att personen andas normalt osv. ....Det var ju också ett av de problemen som jag har hört om (det med stabilt sidoläge).Man har lagt personer i stabilt sidoläge trots att de egentligen var i behov av HLR osv.Hjälmen ska ALLTID av på medvetslösa motorcyklister.

Men om personen inte är medvetslös då är det bara en rekommendation att ta av den - om personen önskar det. Alltså inget "krav" enligt rekommendationen. Personen bestämmer själv och hjälparen avgör om han kan.

Det går fortfarande alldeles utmärkt att kontrollera andningen med hjälmen på. Att du inte klarar det innebär inte att det inte skulle gå! Så nej, hjälmen ska inte alltid av!
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-15 22:25:15 följande:

Nja, vad som gäller i Sverige är omöjligt att veta. Allt är rätt vad jag förstår.

Det sägs allt från A till Z.

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/Nummer 1 är ALLTID andningen. Det spelar ingen som helst roll vad det finns för andra skador, andas man inte så dör man, det går fort. 4-5 min utan andning kan innebära stora hjärnskador eller så återvänder man inte till livet. Det är den bistra sanningen.

Hur tar man av en hjälm? Lägg personen på rygg, var helst två som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten, sen böjer man hjälmen åt andra hållet och drar sakta av den.

(Edit / SMC: Det finns olika "skolor" som säger olika saker om när man ska ta av hjälmen. Vissa anser att den ska avlägsnas direkt, om man har kunskap hur man gör.)

I princip är väl allt som i Österrike eller Tyskland i slutänden.

Fast det är ju det vi säget.

Andas inte personen ta av hjälmen

Andas personen kan den med fördel vara kvar. Och nej det är inte svårt att bedöma andningen med hjälmen på.
  • Mariell  8
    sextiotalist skrev 2017-12-15 17:43:38 följande:

Han verkar ha identitetsproblem, tysk eller svensk, svårt att veta.

Men vi kan ge honom en ledtråd, han är på ett svenskt forum

Jepp
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 22:19:32 följande:

Okej. Ja, det har jag också hört. Men det beror alltid på. Även i Tyskland kan de t.ex. intubera utan läkare. Det kallas för nödintubation t.ex.  ... sen beror det mycket på i vilken delstat man är vad jag vet. Sen pratar man då om "invasiva åtgärder", alltså "att gå in i kroppen"

Sen finns det ju första hjälpen - "det du kan får du göra och det gäller för alla".  Så ungefär.

Men vad som är första hjälp kan vara mycket situationsberoende vad jag har förstått.

När det gäller helikopter osv. finns det egentligen inga privata helikoptertjänster? Tror vissa föreningar erbjuder det ibland i sina resförsäkringar eftersom man utgår ifrån att sjukvården annars kan fungera mycket dåligt utomlands.

Motormännen t.ex. skulle kunna erbjuda sådant. 

Vet inte om du har läst det med ryska ambulansen i Sverige. Det verkade ju också som en skämt. Man ska ha flygtransport till Ryssland. Vi skriver ju året 2017!

Ryssland eller snarare patienten hade väl inte råd med ambulansflyg och var förmodligen i ett sådant stabilt skicka att ambulans bedömndes räcka. Så nej, man behöver inte alltid ha ambulansflyg för transport. Varken till Ryssland eller andra grannländer till Sverige.
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-15 22:37:45 följande:

Ryssland eller snarare patienten hade väl inte råd med ambulansflyg och var förmodligen i ett sådant stabilt skicka att ambulans bedömndes räcka. Så nej, man behöver inte alltid ha ambulansflyg för transport. Varken till Ryssland eller andra grannländer till Sverige.

Dessutom var ambulans transporten bekostad av ett försäkringsbolag i Ryssland
  • Mariell  8
    modsey skrev 2017-12-15 22:41:49 följande:

Stämmer
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-15 22:41:49 följande:
    Ja, det är ofta privata försäkringar som gäller. De betalar då räddningen.

En helikopterutryckning är dyr!

Jag skulle ju aldrig larma 112 när personen kliver ut ur en bil och säger att den m
    år bra och börja prata i telefon med andra. (Situationer som jag har haft).

Jag är då inte skyldig att undersöka/bedöma personen vidare eller larma polisen osv. - framförallt inte om ytterligare personer tillkommer.

Men visst kan jag erbjuda en första hjälpen body check om personen önskar det och sen säga till om man har hittat ngt konstigt och ge en rekommendation att ringa ambulansen. Vänta en liten stund.

Men kan personen larma själv ser man till att man kommer bort fr
    ån olycksplatsen.
    Det är personens ansvar att larma 112
     om det behövs (vägrensning) eller väghållaren om den har orsakat ngn skada eller vem det nu ska vara.

• Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-15 22:53:05 följande:
    Stämmer
    Ja, privata försäkringar som sagt. De betalar sådana transporter.

Troligtvis erbjuder även svenska organisationer s
    ådant. 
Svar på tråden När ringer du 112 ?