• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Anonym (Ambssk2) skrev 2017-12-15 00:11:35 följande:
    FEGIS!!!!!
    Jag har ju svarat vad man gör Flört
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 00:29:07 följande:

Ja vad gör man. Beror väl på.

Ta på sig handskar, ropa om hjälp/ kolla om ngn är i närheten/försöker stoppa en annan bilist, knuffa på personen, kolla i munen (fri luftväg) och försöka ta ut muninnehållet, kolla andningen igen (max 10 sek), om den är onormal kolla om fötterna är fastklämda, försiktigt ta ut personen om det går och lägga den på ett hårt underlag (inte för långt bort), ringa 112 och starta HLR (man kan hålla mobilen med den ena handen och trycka med den andra om det är nödvändigt), är munen och näsan blodig kan man hoppa över inblåsningarna, tala om för 112 vad, var, hur många personer och vilka skador och vem man är, fråga om de kan skicka en helikopter med akutläkare, blödningen/ tryckförbandet kommer sist.

Har man hittat en person till kan den larma omedelbart och ev. sätta upp varningstriangeln och svara på frågorna och ta hand om blödningen medan att man kör HLR.

Har personen normal andning skulle jag inte ta ut den, då lyfter man bara käket.

Men har den t.ex. spytt kan det vara nödvändigt att ta ut den. 

Är personen fastklämd kan man försöka köra HLR i bilen om det går, men det är oklart om det blir lika effektivt. Har man en hjälpare till så är det oklart om man kan kräva att den andra kliver in i en skadad bil. Vissa vill inte göra det vad jag förstår.

Ofta läcker bensin ut, då är det viktigt att ha kolla på andra, att de t.ex. inte röker eller att man inte lägger personen där. (tror hjärtestartare bör inte ens användas vid mackar/ bensinstationer - men det säger tyskarna).

Finns det ingen mer i bilen kan man även klämma bort batteriet om den inte är förstörd (svavelsyra), beror även på om vissa funktioner behövs för personbärgningen. Ambulansen/ räddningstjänsten/polisen ska eventuellt lotsas till olycksplatsen om det är möjligt, SOS larm vill kanske ha info om möjliga ställen där helikoptern kan landa eller så kollar de upp det på sina skärmar osv.

Bra om man är två i så fall. 

Vet inte vad garantitiderna är i Sverige tills att ambulansen/ läkaren är framme. Kanske upp till 15 minuter, men kanske även mindre, beror också på var det har hänt, väder, .... 
    Så du går omkring med handskar i fickorna tillndaggligt eller?!

Varför ska de skicka en helikopter?
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-14 23:15:25 följande:
    Vad är det för info som du hittat som inte stämmer med svenska hlr-rådets rekommendationer?
    Modsey tycker det i alla fall.

Här:

• Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 00:36:56 följande:

Här:

Det är ju du som sagt att många organisationer och föreningar säger/skriver fel?! Vad är det för fel du hittat.

Jag är inte intresserad av några tyska Youtube-filmer!
  • elmadumle
    Ewald01 skrev 2017-12-14 18:38:02 följande:
    Det som är viktigt är hur saken är juridiskt.

1. Om du kan bli dömd för vållande till annans död kan ska du kanske låta bli att hjälpa, fram för allt eftersom Sverige inte har någon lag kring det hela.

För att du ska vara skyldig att ringa 112 måste du veta att det är en akut situation vilket du inte kan bedöma innan du t.ex. inte går fram till bilen.

2. Om du ska hjälpa så är det väl viktigt att använda sig av en korrekt och beprövad metod och tillväggångssätt.  Bäst (och juridiskt mest korrekt) är det väl att använda denna metod man har lärt sig och har en utbildningsbevis för. Eftersom första hjälpen kursen var kravet till körkortet och körkortet är giltigt i Sverige i ramen av den fria rörligheten inom EU så kan man utgå ifrån att metoderna som utlärdes där kan användas i Sverige. Då har man alltså något att luta sig åt.

Här handlar det sig om nödsituationer där man inte behöver vara läkare eller sjuksköterska för att genomföra dem.

Vill man jobba inom medicin eller vården gäller väl vissa utbildningregler.
    Har man gjort sin utbildning i ett annat EU-land gäller väl ett rad EU-direktiv om erkännande av yrkeskompetens inom EU t.ex. EU-direktiv 2005/36/EU eller EU-direktiv 2013/55/EU och kanske andra.

Det har dock ingenting att göra med det vi pratar om.

Om nu ett land inte har några lagar och regler kring första hjälpen måste man kolla hur man ska göra eller om man kan göra något.

Det är lagstiftaren som ska hantera dessa frågor.

Man ringer definitivt inget nödnummer om man inte vet om man har en nödsituation.
    Det man gör är att ropa om hjälp innan man startar HLR. Finns det någon annan på plats som är läkare eller tror att han kan bättre ska den ta över respektive hjälpa till med att larma omedelbart osv. Jag har ingenting emot om andra gör det. Är inte sugen att göra sådant här.
    Är du allvarlig? kommer du till en bilolycka som nyss hänt tänker du alltså kolla först om någon är allvarligt skadad? en normalt funtad person ringer 112 på en gång. Nej bevare mig väl, måtte du inte komma först till en olycksplats där två eller flera bilar krockat.
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-15 00:33:38 följande:
    Så du går omkring med handskar i fickorna tillndaggligt eller?!

Varför ska de skicka en helikopter?
    De är väl grundutrustning i varje bil i Första-Hjälpen-Boxen. Så ja. 

Men just det, i Sverige är det bara rekommenderat att ha den med vad jag vet.

• Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 00:51:08 följande:

Jag kan ha fel men jag menar att första hjälpen kit samt varningstriangeln är lag på att ha i bilen. Även om första hjälpen litet är minimalt.
  • Anonym (alle)

[quote=78275917][quote-nick]Ewald01 skrev 2017-12-15 00:36:56 följande:[/quote-nick]

Här:

[/quote/]

Det första du gör när du kommer fram till en olycka är att snabbt få en överblick av läget.

Direkt därefter larmar du 112 och påbörjar HLR (de flesta av dagens mobiler har högtalarfunktion så du kan prata med 112 samtidigt)

• Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 00:51:08 följande:

Fortfarande, varför ska de skicka helikopter enligt dig? (Du vet att det inge är något du kan bestämma...)
  • Ewald01
    elmadumle skrev 2017-12-15 00:45:04 följande:
    Är du allvarlig? kommer du till en bilolycka som nyss hänt tänker du alltså kolla först om någon är allvarligt skadad? en normalt funtad person ringer 112 på en gång. Nej bevare mig väl, måtte du inte komma först till en olycksplats där två eller flera bilar krockat.
    Det står ingenting om det nyss har hänt, men ja, det gör man.

Det är som modsey säger, men ringer efter att man har tagit ut personen ur bilen och innan man startar HLR/ kompressionerna.
    St
    år i alla riktlinjer så.

Konkret står det att man ska slå in fönster på bilen om man inte kan komma in via en dörr. Viktigt att komma åt den skadade innan man ringer 112. Man måste kunna bedöma andningen etc. och köra igång med livsnödvändiga åtgärder om det behövs. 

Ett undantag är dock om den skadade är fastklämd och du inte kan komma åt den, då ska du larma och beställa teknisk hjälp omgående.

Motorn/nyckeln ska man ocks
    å stänga av omedelbar .... och viktigt, om bensin läcker ut ska ingen röka. Det kan finnas risk för brand! (men det skrev jag ju).
Svar på tråden När ringer du 112 ?