• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-14 11:32:01 följande:
    My god nej !!!!
    Men vad tycks om videon? Det är ju svneska rekommendationer!
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-14 11:54:44 följande:
    Vad ska det vara bra fö?  Du tänker ju inte använda din kunskap om det behövs.
    Visst, men allt de skriver där skulle jag ju använda.

Men om bilolyckor fanns det ju ingenting! Bara hur du gör osv. ... vanligt HLR.
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-14 13:18:26 följande:
    Och den här filmen visar inte HLR utan en medvetslös patient med egen andning
    Visst, men HLR startar man bara om det behövs, annars gäller ju att lägga den i stabilt sidoläge.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-14 14:26:51 följande:
    Visst, men allt de skriver där skulle jag ju använda.

Men om bilolyckor fanns det ju ingenting! Bara hur du gör osv. ... vanligt HLR.
    Du skirver ju själv tidigare att du inte skulle rädda vid en olycka pga risken att göra fel.

Hur ska du ha det?
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-14 14:25:54 följande:

Men vad tycks om videon? Det är ju svneska rekommendationer!

Ja fast inte för HLR som du pratar om. Och inte heller från någon vedertagen organisation i ämnet.
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-14 14:27:31 följande:

Visst, men HLR startar man bara om det behövs, annars gäller ju att lägga den i stabilt sidoläge.

Och då larmar du innan du börjar med HLR
  • Anonym Vad heter han

Varje dag eftersom min mamma jobbar på hjälpcentralen.

• Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-14 07:30:36 följande:

Men inte vid akut livsfara plus ingen mobiltelefon vid bilen och outöst Airbag!!

Annars: Sätt på Airbag spindel!

Eller så får man väldigt försiktigt när Airbagen inte löst utan... Mobiltelefon eller ej.
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-14 07:37:05 följande:

Hanterar du med mobilen vid en outlöst Airbag kan den - teoretiskt - lösa ut och skada dig och personen. (det lärs ut idag)

Just därför ska den ut - bland annat.

Om personen är ute kan du ringa 112 och kanske klämma bort bilbatteriet, försöka släcka bilen eller vad som nu görs. 

Bilen håller ju på att brinna upp.

Varför ska jag ringa innifrån bilen överhuvutget?!
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-14 08:53:10 följande:

Här står det tydligt.

Men det kräver - precis som jag säger - att det finns en nödsituation! För att kunna bedöma det måste du fram till bilen.

Man sk ainte ringa om det inte finns en nödsituation!

Exakt, och polisen behöver du som hjälpare bara ringa om det finns skadade!

www.sosalarm.se/viktiga-telefonnummer/112/

Tänk på att du endast ska ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till andra som är i akut behov av hjälp. Om ditt samtal inte är brådskande kan du istället ringa polisen på 114 14,

Du behöver inte gå fram till bilen om du klart och tydligt ser att det skett en bilolycka! Sedan kan det vara svårt som lekmän att berömma om det nödvändigt med hjälp.
Svar på tråden När ringer du 112 ?