• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Anton Chigurh skrev 2017-12-15 04:56:59 följande:
    Herregud...... Skärp dig för FAN lite nu, Ewald !!!

Det gällde för i helvete ifall du skall larma före, eller efter, du börjar med hjärtkompressioner/inblåsningar.

INTE hela förbannade förfarandet vid HLR....

Jösses alltså.
    I princip spelar det inte så stor roll för första hjälpare.

Men så som de visar i videon är det egentligen överkorrekt. Alltså 100 % korrekt. De har tänkt på allt!

Exakt så lärs det ut!
  • Ewald01
    Anton Chigurh skrev 2017-12-15 04:56:59 följande:
    Herregud...... Skärp dig för FAN lite nu, Ewald !!!

Det gällde för i helvete ifall du skall larma före, eller efter, du börjar med hjärtkompressioner/inblåsningar.

INTE hela förbannade förfarandet vid HLR....

Jösses alltså.
    Nej, nu kom jag verkligen på något som de glömde.

Öppna munen!! Munen måste öppnas så att blod, magvätska etc. kan rinna ut!

Mycket viktigt!
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-15 14:18:08 följande:
    Men vi är i Sverige, vi har inte digitala betaltjänster i ambulansen. Släpp detta. Åker man till akuten eller tar ambulans, så får man en faktura hemskickad.
    Österrikiska ambulansens erfarenheter verkar vara att vissa utlänningar (t.ex. från Östeuropa) aldrig kommer att betala eller ens ha pengar för att betala dessa tjänster som beställdes 

• sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-15 14:57:08 följande:
    Österrikiska ambulansens erfarenheter verkar vara att vissa utlänningar (t.ex. från Östeuropa) aldrig kommer att betala eller ens ha pengar för att betala dessa tjänster som beställdes 
    OK, men fortfarande så har vi inte detta, men nu är ambulans inte en beställningstjänst.
    I vilket fall som helst, så de flesta av dina exempel saknar relevans för hur det fungerar i Sverige, men jag litar mer på det Modsey skriver (som jag anar att jag kanske tom har träffat IRL någon gång) och är det så, så vet jag att hon vet exakt vad hon pratar om
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 01:07:39 följande:

Det står ingenting om det nyss har hänt, men ja, det gör man.

Det är som modsey säger, men ringer efter att man har tagit ut personen ur bilen och innan man startar HLR/ kompressionerna.

Står i alla riktlinjer så.

Konkret står det att man ska slå in fönster på bilen om man inte kan komma in via en dörr. Viktigt att komma åt den skadade innan man ringer 112. Man måste kunna bedöma andningen etc. och köra igång med livsnödvändiga åtgärder om det behövs. 

Ett undantag är dock om den skadade är fastklämd och du inte kan komma åt den, då ska du larma och beställa teknisk hjälp omgående.

Motorn/nyckeln ska man också stänga av omedelbar .... och viktigt, om bensin läcker ut ska ingen röka. Det kan finnas risk för brand! (men det skrev jag ju).

Egentligen bättre att ringa först och seden ha de på högtalarfunktionen.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 01:11:12 följande:

Ja, stämmer, de bestämmer vad som ska skickas.

Men vid hjärtestopp och starka blödningar är det vanligt med helikopter och akutläkare - förutsättning är såklart att den kan landa eller flyga eller att den finns tillgängligt.

Ja, i princip säger man vilka skador personen har. 

Nej, det är inte vanligt. Det kommer ambulans med ssk (vubad eller gtundutbildad) och ev ambulanssjukvårdare. De kan också komma en bil med läkare.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 01:19:17 följande:

Stark blödning kan man kanske precisera ..... t.ex. kanske en halv liter eller en liter.

I regel börjar det bli kritiskt om personen redan har tappat över 1,5 liter. Men det måste man kunna bedöma.

För vissa är kanske redan en halv liter livsfarlig. Men sen beror det också hur det blödar. Enligt vissa rekommendationer ska man ju åtgärda en livsfarlig blödning omgående - om det går snabbt.

Allt beror på.

... och det finns alltid en risk att personen inte överlever.

Även kan det kan ambulansen hantera.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 01:21:04 följande:

Okej.

Spelar ingen roll för min del.

Men om det händer någonstans i skogen (jag tänker alltid på sådana olyckor).

Men man har ju kartor där man kollar upp var platsen ligger. Ibland kan ju inte helikoptern landa. 

Det ska rött mycket till för att helikopter kommer.
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-15 15:25:32 följande:
    OK, men fortfarande så har vi inte detta, men nu är ambulans inte en beställningstjänst.
    I vilket fall som helst, så de flesta av dina exempel saknar relevans för hur det fungerar i Sverige, men jag litar mer på det Modsey skriver (som jag anar att jag kanske tom har träffat IRL någon gång) och är det så, så vet jag att hon vet exakt vad hon pratar om
    Ja visst.

Jag var ju också överraskad när jag läste det att ambulansen snarare åker till bankomaten än till sjukhuset. Just därför ska man vara försiktigt med att ringa 112!

Men ibland är det också så att helikoptern kommer när man har brutit benet. Och privatpersoner erbjuder hjälp till flygräddningen och bär patienten genom vattnet tillsammans med akutläkaren och sjukvårdaren. Piloten till flygambulansen tog bilder och tycker att sådana utryckningar är mycket roliga! 

"Hjältar" kan man inte säga, men ett mycket snällt erbjudande till flygräddningen ... och den tackar så klart inte nej till det . Att erbjuda sådant är väl inget problem .... när de redan är på plats.

https://www.oeamtc.at/thema/flugrettung/warme-herzen-auf-kalten-fuessen-bei-c12-einsatz-21513407

• Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 16:12:05 följande:

Ja visst.

Jag var ju också överraskad när jag läste det att ambulansen snarare åker till bankomaten än till sjukhuset. Just därför ska man vara försiktigt med att ringa 112!

Men ibland är det också så att helikoptern kommer när man har brutit benet. Och privatpersoner erbjuder hjälp till flygräddningen och bär patienten genom vattnet tillsammans med akutläkaren och sjukvårdaren. Piloten till flygambulansen tog bilder och tycker att sådana utryckningar är mycket roliga! 

"Hjältar" kan man inte säga, men ett mycket snällt erbjudande till flygräddningen ... och den tackar så klart inte nej till det . Att erbjuda sådant är väl inget problem .... när de redan är på plats.

www.oeamtc.at/thema/flugrettung/warme-herzen-auf-kalten-fuessen-bei-c12-einsatz-21513407

Du är i ett svenskt forum, i en råd där man utgår från Sverige, varför i helvete blandar du in Österikisla och Tyska regler och rekommendationer? Vad tillför det?
Svar på tråden När ringer du 112 ?