• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-16 16:39:49 följande:
    Så vem tar smällen? Ambulansen?
    Vi kan ju inte kräva ut personnummer. Finns inga personuppgifter så kan ingen faktura skickas. Det där är olika i Sverige. På vissa ställen kostar det nada. På andra fakturerar man när pat åker med, på vissa ställen skickas det alltid faktura oavsett vad som händer med patienten. 
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-16 18:30:08 följande:
    Försäkringskassan är inte inblandad.

Bor du i Sverige eftersom du verkar noll insatt hur det fungerar?

Det är landstinget som hanterar detta.
    Hmm, ja, men var aldrig i behov av sjukvård.

Men om jag ringer 112 har de ju mitt mobilnummer och sen m
    åste man väl uppge vem man är? Okej, inget personnummer.

Men om en person uppger att den m
    år bra och ringer till en privatperson så skulle jag inte ringa 112, även om bilen har vältat.

Personen får då själv avgöra om den är i behov av en ambulans.

• Ewald01
    Anonym (Ambssk2) skrev 2017-12-16 18:30:40 följande:
    Vi kan ju inte kräva ut personnummer. Finns inga personuppgifter så kan ingen faktura skickas. Det där är olika i Sverige. På vissa ställen kostar det nada. På andra fakturerar man när pat åker med, på vissa ställen skickas det alltid faktura oavsett vad som händer med patienten. 
    Hmm, okej.

men ni har numret på den som ringde och kanske namnet. 

• Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2017-12-16 19:59:08 följande:

Men nu har vi en stor fråga kvar.

Vad tycks om risken för aspiration? Finns det en statistik? Det skrivs ingenting om det här:

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Eftersom vad vi skriver ändå inte går in så maila sköterskan bakom texten istället. Hans mailadress finns i att hitta i texten åtminstone i pdf-filen.
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2017-12-16 20:11:06 följande:
    Eftersom vad vi skriver ändå inte går in så maila sköterskan bakom texten istället. Hans mailadress finns i att hitta i texten åtminstone i pdf-filen.
    Det kan jag göra.

Han skriver inga saker som jag uppfattar som konstigt. t.ex.

Hur personen har uppfört sig är betydelsefull information till ambulanspersonalen ? information som ingen annan än du, som var på plats, kan ge! Har personen tappat orienteringen gradvis? Vet inte vad det är för dag osv. 

Precis så är det.

Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.

Exakt, hjälmen skyddar inte. Den ska altid av när motorcyklisten är medvetslös.

Men i Sverige lär man kanske inte ut det i första hjälpen kurserna - allts
    å hur man gör. I andra länder där första hjälpen kursen är krav för att få körkort är det obligatoriskt att ha engenomgång och träning på hur man tar av hjälmen.

Vi har 7 mil att åka till den punkt som är längst bort ifrån där jag arbetar. Det tar sina minuter för oss att ta oss dit trots full gas och blåljus. Är du där så kan du med dessa råd göra skillnad och vi tillsammans kan hjälpa den som är skadad till att återgå till ett normalt liv igen. 

Ja, så kan det vara. Dessutom kan det vara snö och is p
    å vägarna. Därför undrar man ju som hjälpare hur det fungerar med ambulanshelikoptrarna till en skadad med hjärtestopp och stark blödning. 

Brutet bäckenet skriver han ingenting om. Där kan det finnas livsfarliga blödningar. 

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-15 04:22:55 följande:
    Så du tänker hjälpa till. Varför allt tjafs om lagar och juridik?
    Jag har kanske ibland ett annat tänk. Du förstår mitt tänk?

Men kan det hända dig som första hjälpare? För att du var snäll?

Men har du läst det med Lanzinger och Norge. Han har stämmt både operatören och sjukhuset och även norska staten gav honom rätt.

www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/alpint/article11700626.ab

Kräver en miljon för förlorad fot
    Lanzinger stämmer norrmän efter den otäcka skadan

Österrikaren Matthias Lanzinger föll illa under ett världscup-lopp i Oslo i fjol.
    Så illa att läkarna på Ullevål tvingades amputera bort hans vänstra fot.

Nu kräver Lanzinger sjukhuset och arrangörerna på en miljon kronor.
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-16 21:40:37 följande:
    Det kan jag göra.

Han skriver inga saker som jag uppfattar som konstigt. t.ex.

Hur personen har uppfört sig är betydelsefull information till ambulanspersonalen ? information som ingen annan än du, som var på plats, kan ge! Har personen tappat orienteringen gradvis? Vet inte vad det är för dag osv. 

Precis så är det.

Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.

Exakt, hjälmen skyddar inte. Den ska altid av när motorcyklisten är medvetslös.

Men i Sverige lär man kanske inte ut det i första hjälpen kurserna - alltså hur man gör. I andra länder där första hjälpen kursen är krav för att få körkort är det obligatoriskt att ha engenomgång och träning på hur man tar av hjälmen.

Vi har 7 mil att åka till den punkt som är längst bort ifrån där jag arbetar. Det tar sina minuter för oss att ta oss dit trots full gas och blåljus. Är du där så kan du med dessa råd göra skillnad och vi tillsammans kan hjälpa den som är skadad till att återgå till ett normalt liv igen. 

Ja, så kan det vara. Dessutom kan det vara snö och is på vägarna. Därför undrar man ju som hjälpare hur det fungerar med ambulanshelikoptrarna till en skadad med hjärtestopp och stark blödning. 

Brutet bäckenet skriver han ingenting om. Där kan det finnas livsfarliga blödningar. 

Herregud....hjälmpen sitter kvar, om patienten andas, tills personal som KAN ta av korrekt är på plats. Andas patienten dåligt eller inte alls, går liv före lem. Aspirera lär patienten göra med eller utan hjälm om det sker, och då är det ju läge att ta bort den för då har patienten med bra andning ändrats till en patient med dålig andning. Plättlätt!!! Men du fixar ju inte att tänka på helheten, att lätt förändra tankebanan, att en patient kan gå från urakut till inte akut, från ok till död. Du är för enkelspårig helt enkelt. OCH vet du vad, DU SKA VARA DET! Du ska bara göra mkt enkla åtgärder och inte förstöra mer än du gör nytta. Du är LEKMAN, du har INGEN praktiskt erfarenhet (nä, att hålla en droppåse räknas inte). SOS operatören talar om, du ska INTE RÖRA mer än absolut nödvändigt. För du är ju rent livsfarlig om du nån gång skulle råka komma först! Precis livsfarlig! 
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-16 19:28:35 följande:
    Hmm, okej.

men ni har numret på den som ringde och kanske namnet. 
    Men det var ju inte det som frågas efter. Det är patienten som får fakturan. Inte den som ringer. 
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-16 22:34:06 följande:
    Jag har kanske ibland ett annat tänk. Du förstår mitt tänk?

Men kan det hända dig som första hjälpare? För att du var snäll?

Men har du läst det med Lanzinger och Norge. Han har stämmt både operatören och sjukhuset och även norska staten gav honom rätt.

www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/alpint/article11700626.ab

Kräver en miljon för förlorad fot
    Lanzinger stämmer norrmän efter den otäcka skadan

Österrikaren Matthias Lanzinger föll illa under ett världscup-lopp i Oslo i fjol.
    Så illa att läkarna på Ullevål tvingades amputera bort hans vänstra fot.

Nu kräver Lanzinger sjukhuset och arrangörerna på en miljon kronor.
    Du blandar ju friskt bland äpplen och päron. Det var inga lekmän som tog hand om skidåkaren. En arrangörsmiss om hur man planerat akuta omhändertaganden....
Svar på tråden När ringer du 112 ?