• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-14 19:29:37 följande:

... om man inte riskerar att åka dit för att man var snäll och har gjort det som andra inte ville göra ..... varför inte.

Men jag är väldigt förosäkrad ..... är rädd för diskussioner i efterhand .... 

Så tänker du hjälpa någon skadad i Sverige?
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-14 19:30:56 följande:
    Så tänker du hjälpa någon skadad i Sverige?
    Hur menar du? Hur jag ska göra?  Eller om jag ska göra ngt?

Vad rekommenderar du?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-14 19:40:45 följande:

Hur menar du? Hur jag ska göra?  Eller om jag ska göra ngt?

Vad rekommenderar du?

Om du kommer fram till en olycksplats, singelolycka bil , i sverige, du är ensam men har telefon. En person verkar vara kvar i bilen, troligtvis medverslös, oklar andning, blöder mycket.

Vad gör du?
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-14 18:40:41 följande:

Ja, det ska man helst göra.

Men tror även det är inte tydligt i Sverige.  Tror man kan även göra det efter första rundan. Viktigt att ngn som har legat i kanske minuter snabbt får hjälp. Men självklart - så snabbt som möjligt 112.

Titta här!

Här har du ett tydligt fel och du har postat en film utgiven av en privat firma typ.

I sverige så utgår rekommendationer om HLR från svenska rådet i hjärt och lungräddning. De publicerar utbildningsmaterial som de svenska sjukhusen använder. Råden och rekommendationer de ger är evidensbaserade och kommet från de nationella riktlinjer som finns. Sjukhus skriver sina riktlinjer utifrån detta och inte random filmer på nätet utan vetenskapliga förankringar.

Det du säger är helt enkelt helt fel

Du har fått fel information och fel råd

Du sprider dessa fel vidare här

Vad än mer skrämmande är, du kan inte ta det till dig utan framhärdar med en dåres envishet.

Just detta ämnet är något jag kan till 200% då jag bland annat arbetar med riktlinjer och rutiner i ämnet dagligen. Med stort stöd och samarbete med det nationella organ jag hänvisat till.
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-14 19:56:30 följande:
    Här har du ett tydligt fel och du har postat en film utgiven av en privat firma typ.

I sverige så utgår rekommendationer om HLR från svenska rådet i hjärt och lungräddning. De publicerar utbildningsmaterial som de svenska sjukhusen använder. Råden och rekommendationer de ger är evidensbaserade och kommet från de nationella riktlinjer som finns. Sjukhus skriver sina riktlinjer utifrån detta och inte random filmer på nätet utan vetenskapliga förankringar.

Det du säger är helt enkelt helt fel

Du har fått fel information och fel råd

Du sprider dessa fel vidare här

Vad än mer skrämmande är, du kan inte ta det till dig utan framhärdar med en dåres envishet.

Just detta ämnet är något jag kan till 200% då jag bland annat arbetar med riktlinjer och rutiner i ämnet dagligen. Med stort stöd och samarbete med det nationella organ jag hänvisat till.
    Vad tycker myndigheterna och lagstiftaren om detta?

Hur kan det finnas fel info från svenska föreningar och organisationer på nätet? 
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-14 22:55:15 följande:

Hur kan det finnas fel info från svenska föreningar och organisationer på nätet? 

Men det finns rätt mycket fel info på nätet. Var det en nyhet för dig ?
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-14 22:55:15 följande:

Vad är det för info som du hittat som inte stämmer med svenska hlr-rådets rekommendationer?
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-14 19:29:37 följande:

... om man inte riskerar att åka dit för att man var snäll och har gjort det som andra inte ville göra ..... varför inte.

Men jag är väldigt förosäkrad ..... är rädd för diskussioner i efterhand .... 

FEGIS!!!!!
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-14 19:44:42 följande:
    Om du kommer fram till en olycksplats, singelolycka bil , i sverige, du är ensam men har telefon. En person verkar vara kvar i bilen, troligtvis medverslös, oklar andning, blöder mycket.

Vad gör du?
    Ja vad gör man. Beror väl på.

Ta p
    å sig handskar, ropa om hjälp/ kolla om ngn är i närheten/försöker stoppa en annan bilist, knuffa på personen, kolla i munen (fri luftväg) och försöka ta ut muninnehållet, kolla andningen igen (max 10 sek), om den är onormal kolla om fötterna är fastklämda, försiktigt ta ut personen om det går och lägga den på ett hårt underlag (inte för långt bort), ringa 112 och starta HLR (man kan hålla mobilen med den ena handen och trycka med den andra om det är nödvändigt), är munen och näsan blodig kan man hoppa över inblåsningarna, tala om för 112 vad, var, hur många personer och vilka skador och vem man är, fr
    åga om de kan skicka en helikopter med akutläkare, blödningen/ tryckförbandet kommer sist.

Har man hittat en person till kan den larma omedelbart och ev. sätta upp varningstriangeln och svara på frågorna och ta hand om blödningen medan att man kör HLR.

Har personen normal andning skulle jag inte ta ut den, d
    å lyfter man bara käket.
    Men har den t.ex. spytt kan det vara nödvändigt att ta ut den. 

Är personen fastklämd kan man försöka köra HLR i bilen om det g
    år, men det är oklart om det blir lika effektivt. Har man en hjälpare till så är det oklart om man kan kräva att den andra kliver in i en skadad bil. Vissa vill inte göra det vad jag förstår.

Ofta läcker bensin ut, d
    å är det viktigt att ha kolla på andra, att de t.ex. inte röker eller att man inte lägger personen där. (tror hjärtestartare bör inte ens användas vid mackar/ bensinstationer - men det säger tyskarna).

Finns det ingen mer i bilen kan man även klämma bort batteriet om den inte är förstörd (svavelsyra), beror även på om vissa funktioner behövs för personbärgningen. Ambulansen/ räddningstjänsten/polisen ska eventuellt lotsas till olycksplatsen om det är möjligt, SOS larm vill kanske ha info om möjliga ställen där helikoptern kan landa eller så kollar de upp det på sina skärmar osv.

Bra om man är tv
    å i s
    å fall. 

Vet inte vad garantitiderna är i Sverige tills att ambulansen/ läkaren är framme. Kanske upp till 15 minuter, men kanske även mindre, beror ocks
    å p
    å var det har hänt, väder, .... 
Svar på tråden När ringer du 112 ?