• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (aldrig)
    Ewald01 skrev 2017-12-16 22:34:06 följande:
    Jag har kanske ibland ett annat tänk. Du förstår mitt tänk?

Men kan det hända dig som första hjälpare? För att du var snäll?

Men har du läst det med Lanzinger och Norge. Han har stämmt både operatören och sjukhuset och även norska staten gav honom rätt.

www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/alpint/article11700626.ab

Kräver en miljon för förlorad fot
    Lanzinger stämmer norrmän efter den otäcka skadan

Österrikaren Matthias Lanzinger föll illa under ett världscup-lopp i Oslo i fjol.
    Så illa att läkarna på Ullevål tvingades amputera bort hans vänstra fot.

Nu kräver Lanzinger sjukhuset och arrangörerna på en miljon kronor.
    Du skulle nödvändigt in i  den här tråden och förstöra också?

Kan du inte hålla dig till dina egna trådar?
  • Ewald01
    Anonym (Ambssk2) skrev 2017-12-16 22:42:20 följande:
    Herregud....hjälmpen sitter kvar, om patienten andas, tills personal som KAN ta av korrekt är på plats. Andas patienten dåligt eller inte alls, går liv före lem. Aspirera lär patienten göra med eller utan hjälm om det sker, och då är det ju läge att ta bort den för då har patienten med bra andning ändrats till en patient med dålig andning. Plättlätt!!! Men du fixar ju inte att tänka på helheten, att lätt förändra tankebanan, att en patient kan gå från urakut till inte akut, från ok till död. Du är för enkelspårig helt enkelt. OCH vet du vad, DU SKA VARA DET! Du ska bara göra mkt enkla åtgärder och inte förstöra mer än du gör nytta. Du är LEKMAN, du har INGEN praktiskt erfarenhet (nä, att hålla en droppåse räknas inte). SOS operatören talar om, du ska INTE RÖRA mer än absolut nödvändigt. För du är ju rent livsfarlig om du nån gång skulle råka komma först! Precis livsfarlig! 
    Visst ska du inte röra mer än absolut nödvändigt.

Men just det med aspiration och tyst aspiration är plötsligt och det tar en viss tid att ta av hjälmen. 

Men visst ska man KUNNA detta, men just därför lär man sig ju detta.

ALLA lär sig det när de tar körkort. Därför KAN man det. (Funkade ju bra hos mig när jag tränade respektive gjorde).

ALLA bilister kan det egentligen. Kolla vid 0:48

Kolla vid 0:40 

• Ewald01
    Anonym (Ambssk2) skrev 2017-12-16 22:46:59 följande:
    Du blandar ju friskt bland äpplen och päron. Det var inga lekmän som tog hand om skidåkaren. En arrangörsmiss om hur man planerat akuta omhändertaganden....
    Precis!

Det stämmer!

Men just i Sverige finns det ju ingen lag och då är det ju oklart om vad som - teoretiskt - händer om någon anser att man har gjort fel. 

Vad jag först
    år hävdade Lanzinger ju att arrangören hade "lekmän". Mycket oproffessionelt omhändertagande, ingen ambulanshelikopter osv.

sen gjorde kliniken (universitetssjukhuset) fel osv.

.. sen har de strypt för länge.

Strypa rekommenderas ju inte längre vad jag först
    år. Vi lärde oss också att strypa, men det var för länge sen. 

I regel räcker det ju med tryckförbandet. Blöder det igenom m
    åste man göra ett tryckförband till.
  • Ewald01
    Anonym (Ambssk2) skrev 2017-12-16 22:42:20 följande:
    Herregud....hjälmpen sitter kvar, om patienten andas, tills personal som KAN ta av korrekt är på plats. Andas patienten dåligt eller inte alls, går liv före lem. Aspirera lär patienten göra med eller utan hjälm om det sker, och då är det ju läge att ta bort den för då har patienten med bra andning ändrats till en patient med dålig andning. Plättlätt!!! Men du fixar ju inte att tänka på helheten, att lätt förändra tankebanan, att en patient kan gå från urakut till inte akut, från ok till död. Du är för enkelspårig helt enkelt. OCH vet du vad, DU SKA VARA DET! Du ska bara göra mkt enkla åtgärder och inte förstöra mer än du gör nytta. Du är LEKMAN, du har INGEN praktiskt erfarenhet (nä, att hålla en droppåse räknas inte). SOS operatören talar om, du ska INTE RÖRA mer än absolut nödvändigt. För du är ju rent livsfarlig om du nån gång skulle råka komma först! Precis livsfarlig! 
    ... och som du vet blandar många ihop olika grejer.

Vissa här verkar ju tycka att "hjälmen h
    åller ihop skallen" osv.
    Sen kommer man ju fram att det är nonsens - precis som jag tidigare skrev.

Därför är det mycket viktigt att g
    å på det man har lärt sig.

Hjälmen ska av vid en medvetslös person, men om personen inte är medvetslös behöver man inte ta av den. Man m
    åste alltid kunna kontrollera om personen har kräkt eller har ngt i munen osv.

• Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2017-12-17 00:03:38 följande:

... och som du vet blandar många ihop olika grejer.

Vissa här verkar ju tycka att "hjälmen håller ihop skallen" osv.

Sen kommer man ju fram att det är nonsens - precis som jag tidigare skrev.

Därför är det mycket viktigt att gå på det man har lärt sig.

Hjälmen ska av vid en medvetslös person, men om personen inte är medvetslös behöver man inte ta av den. Man måste alltid kunna kontrollera om personen har kräkt eller har ngt i munen osv.

Vem har sagt att hjälmen håller ihop skallen? Ingen vad jag kan se. Har man en blödning så här man det hjälper hjälmen inget mot.

Däremot kan du skada personen för livet och även ta livet av personen genom att ta av hjälmen om denne har nack/ryggskador därav bör den sitta kvar om personen andas oavsett medvetandegrad.

Som sagt hjälmen har ett visir öppna det så kan du kontrollera munnen på personen!

Och du läs texten igen det finns ett avsnitt där angående bäckenet också,.
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-13 13:24:25 följande:
    Är det något jag har hört är att man aldrig ska ta av hjälmen, för att den kan "hålla" ihop skallen om skallbenet är skadat.
    Här diskuterades det.
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-16 23:23:13 följande:
    Visst ska du inte röra mer än absolut nödvändigt.

Men just det med aspiration och tyst aspiration är plötsligt och det tar en viss tid att ta av hjälmen. 

Men visst ska man KUNNA detta, men just därför lär man sig ju detta.

ALLA lär sig det när de tar körkort. Därför KAN man det. (Funkade ju bra hos mig när jag tränade respektive gjorde).

ALLA bilister kan det egentligen. Kolla vid 0:48

Kolla vid 0:40 
    LÄGG NER!!!! Det är galenskap på riktigt!!!!!!!!!!!!!!! Du lever i en drömvärld och tror att kommer du nånsin på en olycka så kommer det vara precis som på filmen! Och då kommer du gå bet, skitbet! Du kommer fixa nada, för du kommer stå förstenad och inte veta vad du ska göra i röran! Alla intryck, allt kommer förstöra för dig! Så LÄGG NER!!!! Du är galen!
  • Aikido
    Anonym (Ambssk2) skrev 2017-12-17 09:35:38 följande:
    LÄGG NER!!!! Det är galenskap på riktigt!!!!!!!!!!!!!!! Du lever i en drömvärld och tror att kommer du nånsin på en olycka så kommer det vara precis som på filmen! Och då kommer du gå bet, skitbet! Du kommer fixa nada, för du kommer stå förstenad och inte veta vad du ska göra i röran! Alla intryck, allt kommer förstöra för dig! Så LÄGG NER!!!! Du är galen!
    Oavsett vad du tycker och tänker om den gode Ewald går det aldrig att förutsäga hur man reagerar i en skarp situation. Ungefär som med soldater. Hur mycket taggtråd de än käkat och hur mycket kätting de än skitit under sin utbildning vet man inte hur de reagerar i sitt första skarpa läge.

Kanske blir Ewald dagens hjälte när han kommer först till en olycksplats. Kanske snubblar han i sin iver över att få hjälpa till över sina egna fötter och förpassar sig själv till en av de hjälpbehövande. Det kan vi omöjligt förutsäga.
  • Anonym (Ambssk2)
    Aikido skrev 2017-12-17 09:42:36 följande:
    Oavsett vad du tycker och tänker om den gode Ewald går det aldrig att förutsäga hur man reagerar i en skarp situation. Ungefär som med soldater. Hur mycket taggtråd de än käkat och hur mycket kätting de än skitit under sin utbildning vet man inte hur de reagerar i sitt första skarpa läge.

Kanske blir Ewald dagens hjälte när han kommer först till en olycksplats. Kanske snubblar han i sin iver över att få hjälpa till över sina egna fötter och förpassar sig själv till en av de hjälpbehövande. Det kan vi omöjligt förutsäga.
    Ewald kommer stå och grunna på, vad var det nu dom skrev....var det si eller så? Sen svimmar han när han ser blod. Har träffat tillräckligt många lekmän på olycksplatser, så jag känner igen dom där....
  • Aikido
    Anonym (Ambssk2) skrev 2017-12-17 10:00:39 följande:
    Ewald kommer stå och grunna på, vad var det nu dom skrev....var det si eller så? Sen svimmar han när han ser blod. Har träffat tillräckligt många lekmän på olycksplatser, så jag känner igen dom där.... smile5.gif
    Man vet aldrig vem som blir hjälte eller vem som blir paralyserad. Jag vet vad jag talar om för jag har sett Under belägring. Där var det kocken som blev hjälte helt otippat. Eller Alien. Där var det ju en kvinna som räddade dagen. En kvinna... vem hade anat det?

Jag såg den här underhållande filmen för lite sedan och kom genast att tänka på Ewald.

Svar på tråden När ringer du 112 ?