Ewald01 skrev 2017-12-15 21:58:37 följande:
Du kan aldrig kontrollera om personen andras normalt.Du måste ju komma på minst 3 andetag inom 10 sekunder vad jag förstår. Visa hörde t.ex. en andetag inom 10 sekunder och tyckte att personen andas normalt osv. ....Det var ju också ett av de problemen som jag har hört om (det med stabilt sidoläge).Man har lagt personer i stabilt sidoläge trots att de egentligen var i behov av HLR osv.Hjälmen ska ALLTID av på medvetslösa motorcyklister.
Men om personen inte är medvetslös då är det bara en rekommendation att ta av den - om personen önskar det. Alltså inget "krav" enligt rekommendationen. Personen bestämmer själv och hjälparen avgör om han kan.
Okej återigen texten av en NARKOSSKÖTERSKA alltså en specialutbildad sjuksköterska, texten är från pdf-filen jag tidigare la bild ifrån samma sköterska som skriver att hjälmen ska vara PÅ om andning finns på medvetslös person:
"Öppna visiret, kontrollera att ingenting ligger i mun-
nen och hindrar andningen, snus, tuggummi, löständer,
en gråsparv ja vad som helst som kan hindra andningen.
Ta ut det!! Se. Lyssna. Känn om det finns andning.
Om ingen andning finns kan, ska hjälmen tas av
? liv går före lem. Utan andning tar det bara ett par
minuter innan en hjärnskada inträder. Starta mun-mot-
mun-metoden"
Som sagt se lyssna känn. Känn med handen vid munnen, känn på bröstkorgen, titta på bröstkorgen, lyssna hur det låter.
Skulle det vara glest mellan andetagen, avsaknas andetag eller låter konstigt (agonalt) ja då vet man att andningen är påverkad
Varför ska det vara så omöjligt att avgöra om en människa andas pga hjälm?
Jag kan via telefon skapa mig en bild av hur en person andas om jag så skulle prata med ett barn genom att ställa olika frågor och själv få lyssna genom telefonen, en hjälm hindrar inte kan jag säga!
Och nej hjälmen bör sitta kvar även när personen inte är medvetslös.