• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-15 00:54:19 följande:
    Fortfarande, varför ska de skicka helikopter enligt dig? (Du vet att det inge är något du kan bestämma...)
    Ja, stämmer, de bestämmer vad som ska skickas.

Men vid hjärtestopp och starka blödningar är det vanligt med helikopter och akutläkare - förutsättning är såklart att den kan landa eller flyga eller att den finns tillgängligt.

Ja, i princip säger man vilka skador personen har. 
  • Anonym (alle)
    Ewald01 skrev 2017-12-15 01:11:12 följande:

Men vid hjärtestopp och starka blödningar är det vanligt med helikopter och akutläkare - förutsättning är såklart att den kan landa eller flyga eller att den finns tillgängligt.

Bor den skadade personen på fastlandet med närhet till någon av de större sjukhusen är det nästan alltid ambulans som skickas.

Dagens moderna ambulanser är utrustade för att klara av personer med allt från hjärtstopp till större blödn
  • Ewald01

Stark blödning kan man kanske precisera ..... t.ex. kanske en halv liter eller en liter.

I regel börjar det bli kritiskt om personen redan har tappat över 1,5 liter. Men det måste man kunna bedöma.

För vissa är kanske redan en halv liter livsfarlig. Men sen beror det ocks
    å hur det blödar. Enligt vissa rekommendationer ska man ju åtgärda en livsfarlig blödning omgående - om det går snabbt.

Allt beror p
    å.

... och det finns alltid en risk att personen inte överlever.

• Ewald01
    Anonym (alle) skrev 2017-12-15 01:16:13 följande:
    Bor den skadade personen på fastlandet med närhet till någon av de större sjukhusen är det nästan alltid ambulans som skickas.

Dagens moderna ambulanser är utrustade för att klara av personer med allt från hjärtstopp till större blödn
    Okej.

Spelar ingen roll för min del.

Men om det händer någonstans i skogen (jag tänker alltid på sådana olyckor).
    Men man har ju kartor där man kollar upp var platsen ligger. Ibland kan ju inte helikoptern landa. 
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-15 00:29:07 följande:

Ja vad gör man. Beror väl på.

Ta på sig handskar, ropa om hjälp/ kolla om ngn är i närheten/försöker stoppa en annan bilist, knuffa på personen, kolla i munen (fri luftväg) och försöka ta ut muninnehållet, kolla andningen igen (max 10 sek), om den är onormal kolla om fötterna är fastklämda, försiktigt ta ut personen om det går och lägga den på ett hårt underlag (inte för långt bort), ringa 112 och starta HLR (man kan hålla mobilen med den ena handen och trycka med den andra om det är nödvändigt), är munen och näsan blodig kan man hoppa över inblåsningarna, tala om för 112 vad, var, hur många personer och vilka skador och vem man är, fråga om de kan skicka en helikopter med akutläkare, blödningen/ tryckförbandet kommer sist.

Har man hittat en person till kan den larma omedelbart och ev. sätta upp varningstriangeln och svara på frågorna och ta hand om blödningen medan att man kör HLR.

Har personen normal andning skulle jag inte ta ut den, då lyfter man bara käket.

Men har den t.ex. spytt kan det vara nödvändigt att ta ut den. 

Är personen fastklämd kan man försöka köra HLR i bilen om det går, men det är oklart om det blir lika effektivt. Har man en hjälpare till så är det oklart om man kan kräva att den andra kliver in i en skadad bil. Vissa vill inte göra det vad jag förstår.

Ofta läcker bensin ut, då är det viktigt att ha kolla på andra, att de t.ex. inte röker eller att man inte lägger personen där. (tror hjärtestartare bör inte ens användas vid mackar/ bensinstationer - men det säger tyskarna).

Finns det ingen mer i bilen kan man även klämma bort batteriet om den inte är förstörd (svavelsyra), beror även på om vissa funktioner behövs för personbärgningen. Ambulansen/ räddningstjänsten/polisen ska eventuellt lotsas till olycksplatsen om det är möjligt, SOS larm vill kanske ha info om möjliga ställen där helikoptern kan landa eller så kollar de upp det på sina skärmar osv.

Bra om man är två i så fall. 

Vet inte vad garantitiderna är i Sverige tills att ambulansen/ läkaren är framme. Kanske upp till 15 minuter, men kanske även mindre, beror också på var det har hänt, väder, .... 
    Så du tänker hjälpa till. Varför allt tjafs om lagar och juridik?
  • Anton Chigurh
    Ewald01 skrev 2017-12-14 11:28:56 följande:

Du kontrollerar alltid om någon är medvetslös och sen startar du HLR (en omgång skulle jag säga) omedelbart eller lägger i stabilt sidoläge.

Därefter larmar du.

Samma sak lärs ut i Sverige!

Herregud...... Skärp dig för FAN lite nu, Ewald !!!

Det gällde för i helvete ifall du skall larma före, eller efter, du börjar med hjärtkompressioner/inblåsningar.

INTE hela förbannade förfarandet vid HLR....

Jösses alltså.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-15 01:11:12 följande:

Ha ha kul. Vanligt med helikopter! Nä tvärtom det är mycket ovanligt!

Har arbetat på akutmittagnin i x antal år och alla och då menar jag alla hjärtstopp och olyckor har kommit in med ambulans.

De flesta landsting har inte ens helikopter!
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-15 07:05:52 följande:
    Ha ha kul. Vanligt med helikopter! Nä tvärtom det är mycket ovanligt!

Har arbetat på akutmittagnin i x antal år och alla och då menar jag alla hjärtstopp och olyckor har kommit in med ambulans.

De flesta landsting har inte ens helikopter!
    Men då måste det ju vara ännu viktigare med första hjälpen ... hmm ....
  • Ewald01

Intressant och mysig läsning inför hhelgen.

(En av orsakarna varför man ALDRIG ska ringa 112 för tidigt).

Benbrott - med ambulansen till bankomaten istället för läkaren.

De flesta ambulansbilar har digitala betalningstjänster - men inte alla (så var det för några år i alla fall). En tysk turist kunde t.ex. inte betala kontant i Österrike. Då åkte ambulansen till bankomaten - inte till läkaren

Källa (för alla som tycker att jag skojar):

http://tirv1.orf.at/stories/419034

• sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-15 14:10:16 följande:

Intressant och mysig läsning inför hhelgen.

(En av orsakarna varför man ALDRIG ska ringa 112 för tidigt).

Benbrott - med ambulansen till bankomaten istället för läkaren.

De flesta ambulansbilar har digitala betalningstjänster - men inte alla (så var det för några år i alla fall). En tysk turist kunde t.ex. inte betala kontant i Österrike. Då åkte ambulansen till bankomaten - inte till läkaren

Källa (för alla som tycker att jag skojar):

http://tirv1.orf.at/stories/419034

Men vi är i Sverige, vi har inte digitala betaltjänster i ambulansen. Släpp detta. Åker man till akuten eller tar ambulans, så får man en faktura hemskickad.
Svar på tråden När ringer du 112 ?