• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 19:08:12 följande:
    I Norge ringer man förövrigt 113... Jag tror förövrigt att han fick det i norska kronor som sedermera räknas om i euro.

Nej, varken i Sverige eller Norge är läkare till vanligt på olycksplatsen. Kan väl ske men är ytterst ovanligt.

Invasiva åtgäerder syftar lftasr på kirurgi och det görs inte på olycksplatsen utan på en opsal av en kirurg/operatör som är en läkare med spec. in om operation. Även op-ssk är med på operationer.
    Ja, men just att borra upp skallen är en invasiv åtgärd. Skulle jag säga. Hmm ... man går ju in i kroppen.

Dödsförklara kan också bara en läkare tror jag.

Okej. 
  • Ewald01

Har inte Uppsala en ambulanshelikopter med akutläkare?

Varför fick de här t.ex. en ambulanshelikopter?

• Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-17 19:05:46 följande:

Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. 

Har du dessutom en brusten mjälte (vanligt) så handlar det om tur och skicklighet från ambulanspersonal om du ska överleva, eftersom det är vi som upptäcker dessa blödningar, åtgärdar, ger läkemedel och stabiliserar

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Så hur man upptäcker ett brustet mälte hade även vi i kurserna. 

Men jag skulle ALDRIG borra upp ngt. Dessa skador åtgärdas alltså av en läkare respektive gör det en sjuksköterska i Sverige (?).

I vissa länder behövs det ju en akutläkare/ läkare som åtgärder det respektive kommer den till plats. Skulle bedöma att man också skickar en helikopter, men det är ovanligare med helikopter i Sverige vad jag förstår...

Borra upp vad?
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-17 19:48:00 följande:

Ja, men just att borra upp skallen är en invasiv åtgärd. Skulle jag säga. Hmm ... man går ju in i kroppen.

Okej. 

Borra upp skallen gör enbart läkare. Och set sker på operationsbordet inte ute i fält (kan väl dock ske ute i fält under krig etc)
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-17 19:48:00 följande:

Okej. 

Dödförklara formellt görs av läkare.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-17 20:29:05 följande:

Förmodligen för att det bedömdes att det behövdes intensivvård under transport... Det var en iva-helikopter.
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 20:41:48 följande:
    Borra upp skallen gör enbart läkare. Och set sker på operationsbordet inte ute i fält (kan väl dock ske ute i fält under krig etc)
    EXAKT! Invasiv åtgärd!

Men hur vill du åtgärda detta utan läkare om bara den kan? Men i vissa fall tillkopplas ngn akutläkare?? Hur vill du åtgärda detta på plats - om du inte har ngn läkare??

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Eftersom skallbenet är stenhårt så kan inte det ge vika för den svullnad som hjärnan får och blödningen gör åxå att hjärnan blir större. När inte hjärnan kan ta vägen någonstans så trycks den i stället ihop. Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 20:44:37 följande:
    Förmodligen för att det bedömdes att det behövdes intensivvård under transport... Det var en iva-helikopter.
    Vilka skador ska man da ha för att fa det?
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)
    Ewald01 skrev 2017-12-17 20:29:05 följande:

För att SOS ofta larmar ut ambulanshelikopter på olyckor. Sen får man avgöra om den skall fram eller inte. Kan hända att den tar patienten trots att nåt större vårdbehov inte finns, för att frigöra markbundna resurser. Inte säkert patienten var svårt skadad. (orkar faktiskt inte titta på alla dessa fulfilmade filmer. USCH säger jag bara)
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 20:42:14 följande:
    Dödförklara formellt görs av läkare.
    EXAKT!

Samma sak som i vissa andra europeiska länder!
Svar på tråden När ringer du 112 ?