• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-11 15:39:06 följande:
    Nu är det andra gången du kallar mig oseriös, du har ingen susning om hur vårt jobb fungerar bara skrattretande att du kan "avgöra" vad som är kännetecknat för en seriös operatör...

Nu handlar det inte om att sparka någon så den får ont utan en lätt spark UNDER FOTSULAN för att se om man får någon reaktion där inringaren är för rädd för att kontrollera hur det är med personen som ligger på marken, det tar tid för någon som är påverkad av t ex alkohol eller droger att ta sig upp och är man rädd har man möjlighet att springa undan snabbt dvs ett sätt att få någon att försöka få kontakt med en till synes okontaktbar person och ändå känna att hen har möjlighet att fly om situationen känns hotfull och jo det här är ett råd många av oss använder även om det inte är särskilt ofta man behöver ge Det, då är det oftare jag ber inringare lugga hårt i håret vid polisongen eller gnugga hårt i bröstkorgen men då är det ju när den som ringer är trygg i att sitta vid personen.

Jag har arbetat på nödnummret i flera år och lovar att jag har bättre koll på saker och ting än du har 11 är efter dina utbildningar.

Jag har aldrig kallat ngn för oseriös, dock ska man absolut inte sparka mot någon. Det kan bli tokigt!

www.dn.se/sthlm/sparkrav-slar-mot-hemlosa/

Att sparka mot någon kan missuppattas. Det har blivit vanligt med spark mot hemlösa och det finns en del folk som eventuellt skulle reagera.

Det är vanligt att man g
    år förbi, och det är mindre vanligt att man sysslar med hemlösa.

Att sparka mot n
    ågon lärs inte ut i någon första hjälpen kurs. 

Det kan hända att det kommer ngn gammal tant eller en annan konstig nisse och reagerar p
    å det  ..... "vad sparkar du mot den där stackars gubben" ..... då har hemlösen kanske  en vittne och om hemlösen t.ex. har ramlat tidigare och har ngn blåmärke så kan de skylla mot dig som har sparkat mot den.

Det kan d
    å bli "vållande till annans kroppskada" eller vad man kallar det. Då kan man i ett extremt fall bli dömd till ersättningar mot hemlösen - om det går illa till.

Okej, risken för det är låg men kan finnas i vissa fall. Beroende även hur hemlösen och andra uppfattar det. 
    Hemlösen kan förstås även börja skylla på dig och då har du plötsligen en diskussion mitt på gatan.

• Ewald01
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-11 17:06:16 följande:
    Man kan mycket väl ringa innan man har konkreta uppgifter. Det beror givetvis på situationen. Man måste vara flexibel. Verkligheten är aldrig som en kurs eller ett youtube-klipp.

Ibland bör man ringa även om en skadad inte vill det.
    Antigen gör man som det lärs ut - att ta hand om skadade och sen ringer man eller så går man vidare och bryr sig inte.

Precis så här gör man om man vill hjälpa till (vilket ju är frivilligt i Sverige):

Ingen expert rekommenderar att ringa 112 bara s
    ådär.  Det blir bara tokigt!

(Men ingen kolla om personen har ngt i munen konstaterar jag.)

• Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-11 18:12:06 följande:
    Antigen gör man som det lärs ut - att ta hand om skadade och sen ringer man eller så går man vidare och bryr sig inte.

Precis så här gör man om man vill hjälpa till (vilket ju är frivilligt i Sverige):

" target="_blank">

Ingen expert rekommenderar att ringa 112 bara sådär.  Det blir bara tokigt!

(Men ingen kolla om personen har ngt i munen konstaterar jag.)

Eller så ringer man direkt, och sen/samtidigt försöker hjälpa.
    Så slipper man slösa tid på annat i fall det blir tidspress.

• Anonym (Hjälp)

Man verkar generellt ha lite problem med larm och operatörerna osv.
    Bättre att undvika dem .... "kränkande uttryck" ... inte följer sina rutiner .... hmm

enda som väl stämmer - och det gäller överallt - att man ska larma "korrekt" och det innebär att man kan svara på vissa frågor och redan har genomfört insatser som krävs omedelbart (t.ex. lagt i stabilt sidoläge, försökt släcka en enklare brand, skapa fria luftvägar osv.).

Ringer man 112 för tidigt och har man inga uppgifter om vad som nu har hänt kan det bli problem. Men just därför ska man inte göra det.
    Annars har man "rätt till" att de larmar ut rätt hjälp omedelbart skulle jag säga. 

Det har kommit upp i oktober förra året.

www.sydsvenskan.se/2017-10-06/efter-avslojandet-har-ar-sos-alarms-svar

Enligt SOS-operatörerna i Malmö har rädslan för befälet, som köptes ut för en halv miljon kronor, inneburit att för få räddningsstyrkor har skickats ut på akuta larm eller har blivit fördröjda.
    Läs mer:Efter avslöjandet: SOS Alarm lägger locket på
    ?En rädsla för utskällningar och kränkande uttryck har lett fram till att larmoperatörerna inte följer sina rutiner och larmar när de borde?, berättade skyddsombudet på SOS i utredningen.
    En annan SOS-operatör har berättat hen bara vågade skicka en brandstation till en ?lägenhetsbrand med kraftig rökutveckling?, trots att detta normalt kräver flera enheter.
    ?Om det inte är uppenbart att husen står i ljusan låga så ska det inte klassas som brand i byggnad?, ska befälet ha sagt enligt flera SOS-operatörer.
  • Anonym (Hjälp)
    SOS-larm fungerade inte

När polisen ringde efter ambulans till ett boende i Härnösand kom ingen hjälp. Ambulanspersonalen låg och sov två kilometer därifrån. Först efter en dryg halvtimme upptäckte SOS Alarm att larmanordningen inte fungerade.

www.svd.se/sos-larm-fungerade-inte

• Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2018-01-11 18:03:06 följande:

Jag har aldrig kallat ngn för oseriös, dock ska man absolut inte sparka mot någon. Det kan bli tokigt!

www.dn.se/sthlm/sparkrav-slar-mot-hemlosa/

Att sparka mot någon kan missuppattas. Det har blivit vanligt med spark mot hemlösa och det finns en del folk som eventuellt skulle reagera.

Det är vanligt att man går förbi, och det är mindre vanligt att man sysslar med hemlösa.

Att sparka mot någon lärs inte ut i någon första hjälpen kurs. 

Det kan hända att det kommer ngn gammal tant eller en annan konstig nisse och reagerar på det  ..... "vad sparkar du mot den där stackars gubben" ..... då har hemlösen kanske  en vittne och om hemlösen t.ex. har ramlat tidigare och har ngn blåmärke så kan de skylla mot dig som har sparkat mot den.

Det kan då bli "vållande till annans kroppskada" eller vad man kallar det. Då kan man i ett extremt fall bli dömd till ersättningar mot hemlösen - om det går illa till.

Okej, risken för det är låg men kan finnas i vissa fall. Beroende även hur hemlösen och andra uppfattar det. 

Hemlösen kan förstås även börja skylla på dig och då har du plötsligen en diskussion mitt på gatan.

Två gånger nu har du citerat mig och konstaterat att så skulle ingen seriös operatör säga och JO jag är fullkomligt seriös.

Allt går inte alltid göra enligt dina "kurser" man måste anpassa sig till situationen och måste man ta reda på om någon är kontaktbar får man ta till de knep som finns oavsett vad dig tycker om tillvägagångssättet.

Människor är rädda att bli stuckn på nålar, att den som ligger har kniv osv men de gör helt rätt och ringer om magkänslan säger att något är fel.

Och på vilket sätt kan en lätt "spark" under foten bli vållande till kroppsskada/misshandel det är skrattretande. Det är ju inte som att man ska ta sats och sparka som en blådåre.

Kommer någon "nisse" eller tant får du väl peka på telefonen med 112 i andra änden och säga att du är orolig för personen och att du blivit tillsagd att se om personen reagerar, plättlätt.

Och jag säger ring direkt och med tanke på mitt yrke borde jag om något kunna kallas för expert.
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-11 19:34:30 följande:
    Två gånger nu har du citerat mig och konstaterat att så skulle ingen seriös operatör säga och JO jag är fullkomligt seriös.

Allt går inte alltid göra enligt dina "kurser" man måste anpassa sig till situationen och måste man ta reda på om någon är kontaktbar får man ta till de knep som finns oavsett vad dig tycker om tillvägagångssättet.

Människor är rädda att bli stuckn på nålar, att den som ligger har kniv osv men de gör helt rätt och ringer om magkänslan säger att något är fel.

Och på vilket sätt kan en lätt "spark" under foten bli vållande till kroppsskada/misshandel det är skrattretande. Det är ju inte som att man ska ta sats och sparka som en blådåre.

Kommer någon "nisse" eller tant får du väl peka på telefonen med 112 i andra änden och säga att du är orolig för personen och att du blivit tillsagd att se om personen reagerar, plättlätt.

Och jag säger ring direkt och med tanke på mitt yrke borde jag om något kunna kallas för expert.
    Antigen gör man som man har lärt sig eller så gör man inget alls och låter andra göra.

Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-11 19:09:40 följande:

Man verkar generellt ha lite problem med larm och operatörerna osv.

Bättre att undvika dem .... "kränkande uttryck" ... inte följer sina rutiner .... hmm

enda som väl stämmer - och det gäller överallt - att man ska larma "korrekt" och det innebär att man kan svara på vissa frågor och redan har genomfört insatser som krävs omedelbart (t.ex. lagt i stabilt sidoläge, försökt släcka en enklare brand, skapa fria luftvägar osv.).

Ringer man 112 för tidigt och har man inga uppgifter om vad som nu har hänt kan det bli problem. Men just därför ska man inte göra det.

Annars har man "rätt till" att de larmar ut rätt hjälp omedelbart skulle jag säga. 

Det har kommit upp i oktober förra året.

www.sydsvenskan.se/2017-10-06/efter-avslojandet-har-ar-sos-alarms-svar

Enligt SOS-operatörerna i Malmö har rädslan för befälet, som köptes ut för en halv miljon kronor, inneburit att för få räddningsstyrkor har skickats ut på akuta larm eller har blivit fördröjda.
    Läs mer:Efter avslöjandet: SOS Alarm lägger locket på
    ?En rädsla för utskällningar och kränkande uttryck har lett fram till att larmoperatörerna inte följer sina rutiner och larmar när de borde?, berättade skyddsombudet på SOS i utredningen.
    En annan SOS-operatör har berättat hen bara vågade skicka en brandstation till en ?lägenhetsbrand med kraftig rökutveckling?, trots att detta normalt kräver flera enheter.
    ?Om det inte är uppenbart att husen står i ljusan låga så ska det inte klassas som brand i byggnad?, ska befälet ha sagt enligt flera SOS-operatörer.
    IB som det nu handlar om är inte anställd av sos alarm utan av kommunen det är kommunen som köper upp tjänsten och IB är den som i slutändan har sista ordet om det ska larmas mer eller mindre.

Det är inget problem med sos operatörer eller våra rutiner problemet här ligger hos RÄDDNINGSTJÄNSTEN i området.

Våra planer ändras allteftersom samtalet pågår och vi ändrar om vi får en ny larmplan men säger IB att man ska ändra något så gör hen det. en bra IB följer våra planer som är utformade av räddningstjänsten själva dvs de har bestämt i förväg vad som ska larmas som vad. I det här fallet verkar det vara IB själv som anser att planen är fel och säger åt åtgöraren att larma utanför planen.

Angående nästa artikel så är teknik helt enkelt teknik det händer att den går ner ibland tyvärr och vi brukar märka det inom 90sek men ibland ställer det till det ordentligt nu var detta enligt artikeln en lindrig skada och fick man fullt upp kanske den som satt inte hann märka det direkt om inte notisen om att larmet inte fungerade kom tillbaka i systemet som det gör efter 90sek.
    Ewald01 skrev 2018-01-11 19:46:36 följande:

Antigen gör man som man har lärt sig eller så gör man inget alls och låter andra göra.

Eller så gör man som man borde som medmänniska och ringer!

Och du behöver uppenbarligen lära om på de flesta områden eftersom dina utbildningar säger tvärtemot vad som gäller här.
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-11 19:46:36 följande:

Här är nog ditt största problem. Vid en olycka/sjukdom skall man såklart dra nytta av vad man lärt sig på ev kurser men man måste vara flexibel och anpassa sig till situationen.

Enl dig är det bättre att gå därifrån och låta någon dö om man inte vet exakt vad man ska göra.

Du måste förstå att varje olycka är unik och kurserna lär ut generella metoder. Om de inte passar på situationen får man göra på annat vis.
Svar på tråden När ringer du 112 ?