• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-09 22:44:44 följande:
    www.hlr.nu/wp-content/uploads/Vuxen-HLR.pdf

Likt vingar på vatten kan denna viktiga kunskap spridas vidare...om nu den där Ewald lägger ner sitt tugg....gud va trött jag blir!
    Det i länken ser helt korrekt ut.

En kommentar:  Luftvägsstopp

Enligt tyska Röda Korset rekommenderas redan att larma 112 efter 5 ryggslag - även vid medvetande - om inte föremålet har kommit ut. Man larmar alltså enligt tyska rekommendationen redan innan man kör 5 buktryck. Det gäller även om personen är vid medvetande.

S
    å för den delen verkar rekommendationen i Sverige till och med vara att larma lite senare?
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-09 22:19:29 följande:
    Du kanske inte ska kolla på Privata hlr företags sidor iofs....

Ja, men varför är rekommendationerna så olika mellan organistationerna/ företagen?

Vad tycker t.ex. ambulansen om detta? Vad tycker de som är ute på plats?

Hjärt-lungräddningen kör kanske ocks
    å kurser i Första Hjälpen? Då skulle ju de som läser derass kurser göra grövre fel och ev. skulle det kunna finnas risk för felbedömningar.

Min uppfattning är ju att rekommendationerna mellan olika ambulanstjänster t.ex. Röda Korset och Arbeiter Sameriterbund inte varierar s
    å kraftigt. 

Jag har t.ex. tidigare aldrig träffat ngn som tyckte att man ska kolla om luftvägarna är fria efter att man har utfört andningskontrollen.

Så i Sverige utvecklar man för tillfället utbildning till privatpersoner vad jag förstår?

• Ewald01

Luftvägsstopp:

Jag jämför nu HLR rådets rekommendationer

och hjärt-lungräddningens rekommendationer.

HLR rådet verkar rekommendera att vänta med att larma tills att personen blir medvetslös. Men om personen blir medvetslös pga luftvägsstopp så tar det ungefär kanske 1 minut tills att jag får svar från SOS larm, 3 min tills att de larmar ut en ambulans och kanske 15 min tills ambulansen är framme.

Hjärt-lungräddningen rekommendera att larma 112 efter att ha utfört 5 ryggslag och 5 buktryck i två gånger.

Jag tenderar också till att larma lite snabbare/ tidigare i ett sådan situation.

Hjärt-lungräddningen vinner matchen i detta fall Glad

• Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-10 00:10:25 följande:
    Luftvägsstopp:

Jag jämför nu HLR rådets rekommendationer

och hjärt-lungräddningens rekommendationer.

HLR rådet verkar rekommendera att vänta med att larma tills att personen blir medvetslös. Men om personen blir medvetslös pga luftvägsstopp så tar det ungefär kanske 1 minut tills att jag får svar från SOS larm, 3 min tills att de larmar ut en ambulans och kanske 15 min tills ambulansen är framme.

Hjärt-lungräddningen rekommendera att larma 112 efter att ha utfört 5 ryggslag och 5 buktryck i två gånger.

Jag tenderar också till att larma lite snabbare/ tidigare i ett sådan situation.

Hjärt-lungräddningen vinner matchen i detta fall Glad

" target="_blank">

Du får det låta som du inte gör annat än ringer 112, varför denna extrema besatthet som du har?
    Utkastad från medicinutbildningen?

• Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-10 07:17:47 följande:

Du får det låta som du inte gör annat än ringer 112, varför denna extrema besatthet som du har?
    Utkastad från medicinutbildningen?

Haha, nej, har aldrig läst medicin, men var bra i dessa första hjälpen kurser som jag sist läste för ca. 11 år sen  .

Korrekta svaret är väl att det inte finns några rekommendationer kring när man ska ringa 112 vid luftvägsstopp.

En riktlinje/ ett riktvärde kan vara att man ska ringa när personen inte längre hostar. Men snabbt i alla fall även här.

Inga rekommendationer i A och troligtvis lite olika rekommendationer i D.

Sorry, jag är s
    å noggran
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-09 23:57:34 följande:

Ja, men varför är rekommendationerna så olika mellan organistationerna/ företagen?

Om du inte kan förstå det och det blir ett problem för dig lär du behöva tänka till en gång till.

Utbildningar olika fokus och målgrupper. Vid en av de bättre utbildningarna jag gått kom var det aldrig tal om att ringa 112. Däremot las mycket fokus vid stoppa blödning, ta hand om napalmskador, brinnande fosfor och nervgifter. Kunskap som sällan är värt att lägga tid på i andra sammanhang,

Vid en annan var det mycket fokus på att ta hand om köldskador, något som sällan lärs ut vid utbildningar riktade mot trafiken, frakturer och hur man transporterar en skadad en kortare bit.

På utbildnignar via jobbet ligger en del fokus på syror och elskador samt kvävande gaser. Just el och kvävande gaser gör att man måste tänka till en extra gång innan man närmar sig en skadad/medvetslös.

Sen är det väl klart att det blir olika rekomendationer på olika ställen, övrig vård funkar olika, man drar olika slutsatser från forskning och erfarenheter.

Sen kommer tidsfaktorn innan och när nya erfarnheter dyker upp hinner inte alla uppdatera utbildningmaterial och kursplaner. Bara detta att hjärtstartare nu börjar finnas på många ställen förändrar saker. Vidare har det visat sig att folk är ovilliga att göra mun-mot-mun metoden trots utbildning vilket gör att man har ändrat en del.

Sen måste man begripa att en olycksplats sällan är enkel och att göra hyfsat enkla rekomendationer gör att det kanske inte blir precis optimalt vid varje tillfälle. Det viktigat är att göra någoting iställer för att göra ingenting. Oavsett o man sen larmar först eller kollar läget först är alltid bättre än att göra ingenting.

Risken om man hänger upp sig på exakt handhavande och vilka regler/lagar som gäller är att man blir handlingsförlamad när situatioen blir komplex, vilken den oftast är, att de regeler man lärt sig inte riktigt passar.

• Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-10 08:02:21 följande:
    Haha, nej, har aldrig läst medicin, men var bra i dessa första hjälpen kurser som jag sist läste för ca. 11 år sen  smile5.gif .

Korrekta svaret är väl att det inte finns några rekommendationer kring när man ska ringa 112 vid luftvägsstopp.

En riktlinje/ ett riktvärde kan vara att man ska ringa när personen inte längre hostar. Men snabbt i alla fall även här.

Inga rekommendationer i A och troligtvis lite olika rekommendationer i D.

Sorry, jag är så noggran smile5.gif

Det korrekta är givetvis ringa direkt, och sen se om man kan göra nått åt det.

Vart kommer din besatthet ifrån?

• Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-10 13:56:50 följande:

Nja, man ska inte ringa 112 om det inte är nödvändigt.

Så ofta kan du ju lösa ett problem direkt på plats och t.ex. få ut föremålet om någon har satt i halsen. Då behöver du inte ringa 112.

Men jag skulle i alla fall ringa innan personen blir medvetslös om jag inte kan få ut föremålet med 5 ryggslag och 5 buktryck.

Annars är ju allt som står under "Vuxen HLR med hjärtestartare" och "luftägsstopp" 100 % korrekt.

Det står ju att du ska bedöma svårighetsgraden (innan du larmar 112).

Så allt som står där är korrekt!

Min bedömning skulle ju vara att larma om personen inte kan hosta och jag inte kan få ut föremålet med 5 ryggslag och 5 buktryck.
    Men i många fall kan du ju få ut föremålet och då behöver du inte larma 112.

D
    å kan någon annan få hjälp snabbt!

Det är ju det man lär sig överallt. Man ska inte larma i onödan eller när man inte vet vad som har hänt. Dessutom ska man utföra akuta åtgärder som skapa fri luftväg.

Tror inte de p
    å 112 larm är glada om de får onödiga samtal eller när folk ringer och inte kan svara på viktiga frågor.
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-10 13:56:50 följande:

Det gynnar inte personen om man är ensam.

Korrekt är att låta ngn larma samtidigt som man ger 5 ryggslag och 5 buktryck.

Men visst kan problemet redan vara löst efter 5 ryggslag. D
    å behöver man inte larma.

Nja, som sagt, jag har upplevt diskussioner kring att ambulansen inte är glad om de är p
    å plats och sen finns det ingen skadad som vill åka med eller så är den skadade inte kvar på platsen och ingen vet vem det var eller har sett ngt.

D
    å är det du som har ringt och uppgett ditt namn .... 

S
    å lite fingerkänsla behövs när man larmar ... och hjälp ska verkligen behövas när man larmar.

Men som sagt: jag skulle inte vänta med att larma tills att personen är medvetslös. 
  • Ewald01

... ambulansen behöver kanske 10 till 12 minuter tills att den är på plats.

Det klarar kanske inte personen som satte i halsen.

Viktigt allts
    å att försöka lösa problemet med ryggslag och buktryck ... och helst ska ngn annan larma efter 5 ryggslag och 5 buktryck om fåremålet inte har kommit ut.

Svar på tråden När ringer du 112 ?