• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-10 20:03:12 följande:
    Hur många slag är inte ok, när blir det fel?

Om nu sex slag är ok varför skriver du fem? Är fem slag fel?
    Eftersom 5 slag är det som gäller enligt rekommendationerna och riktlinjerna. Enkelt. Glad

Så det är 5 slag som gäller. Cool
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-10 20:29:25 följande:
    Eftersom 5 slag är det som gäller enligt rekommendationerna och riktlinjerna. Enkelt. Glad

Så det är 5 slag som gäller. Cool

Och om man tappar räkningen då?
    Börjar man om från början då?

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-10 20:29:25 följande:

Eftersom 5 slag är det som gäller enligt rekommendationerna och riktlinjerna. Enkelt. 

Så det är 5 slag som gäller. 

Så sex slag är fel? Kan man bli stämd då?
  • modsey
    Kjell2 skrev 2018-01-10 20:55:44 följande:

Så sex slag är fel? Kan man bli stämd då?

Bara på måndagar om solen lyser bakom ett moln och beroende på vem som jobbar o pressbyrån
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-10 19:49:01 följande:
    Som sagt jag JOBBAR på 112 jag tar hellre ett tidigt samtal och får dra tillbaka ambulansen än att någon gör som du och fördröjer den nödvändiga hjälpen.

Du vet vi larmar samtidigt som vi pratar det går jäkligt snabbt att få Ut ambulans jag har som snabbast haft ambulans på plats 3 min efter svarat samtal vid en stroke där patienten tappat medvetande.

Så RING direkt vi frågar saker allt eftersom och då finns tiden att ge rätt svar på våra frågor och vi påbörjar alltid livsuppehållande insatser direkt.

Säger någon att det gäller medvetslös utan andning/dålig andning tar jag adressen och sedan börjar vi direkt. Det är inte många sekunder det handlar om innan vi börjar hlr och vi pratar hela tiden och fortsätter ställa de frågor som behövs under tiden man kan prata och utföra hlr samtidigt, kan vi ordnar vi hjälp snabbare jag har haft kollegor som suttit i hlr-samtal med lång framkörning och själv börjat ringa grannar och försökt hitta någon som kan hjälpa inringaren, coolaste gubben jag fått tag på var 70+ och tvekade inte utan gick direkt till grannen för han själv hade blivit räddad av tidig hlr.

Och ambulans skickar vi fram oavsett om föremålet är kvar i halsen eller inte om någon sätt i halsen.

Sen kan du ju ta en funderare på att gå om dina fina utbildningar, mycket har hänt på 11 år så gör oss alla en tjänst och ta till dig av vad vi säger om hur man bör agera på en skadeplats eftersom du uppenbarligen har fel i princip allt du pratar Om, som någon sagt tidigare du är livsfarlig.

Bara råden kring hlr har ändrats flera gånger sista åren, ja det här en gång i tiden rekomenderats att börja hlr och sedan ringa sen har det varit olika råd i antal kompressioner ett tag var det 15 nu är det 30 dina utbildningar är för gamla och du är för envis för att ta till dig att du har fel trots att utbildade sköterskor på ambulans och annan vårdpersonal upplyser dig om hur det ska vara.
    Sist var det en hemlös som har lagt sig utanför T-bane stationen nära Östermalmstorg och ingen larmade 112.

Hur gör man egentligen med en hemlös och vad gör SOS larm om man larmar in att någon "ligger" utanför Östermalmstorg? Medvetandegrad har man inte kollat upp .... 
  • Anonym (Ring)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-10 21:04:14 följande:
    Sist var det en hemlös som har lagt sig utanför T-bane stationen nära Östermalmstorg och ingen larmade 112.

Hur gör man egentligen med en hemlös och vad gör SOS larm om man larmar in att någon "ligger" utanför Östermalmstorg? Medvetandegrad har man inte kollat upp .... 
    SOS skickar sannolikt dit någon direkt vid ett larm och instruerar dig att gå fram och kolla läget. Sedan kan de återkalla larmet om personen pratar och är ok. Även hemlösa kan få stroke/insulinkoma/intoxikation eller hjärtinfarkt tex. Vill du inte gå fram och kolla först så kan du ringa först. Du kommer inte bli anklagad för att ha ringt i onödan.
    Det bästa (om du anar att det "bara är en hemlös som vilar") är ju att gå fram och fråga hur det är.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-10 21:10:18 följande:
    SOS skickar sannolikt dit någon direkt vid ett larm och instruerar dig att gå fram och kolla läget. Sedan kan de återkalla larmet om personen pratar och är ok. Även hemlösa kan få stroke/insulinkoma/intoxikation eller hjärtinfarkt tex. Vill du inte gå fram och kolla först så kan du ringa först. Du kommer inte bli anklagad för att ha ringt i onödan.
    Det bästa (om du anar att det "bara är en hemlös som vilar") är ju att gå fram och fråga hur det är.
    Men nu finns det säkert 500 andra vid Östermalmstorg som inte ens tittar på den som ligger där .... eftersom de av erfarenhet vet att det är en hemlös .... men varför ska just jag ringa? "Instruera" ... alltså ska man gå fram? 

Men har man g
    ått fram och kollat så har man kanske ringt för sent .... eller hur var det nu då?

... s
    å kanske är man ändå livsfarlig .... men de andra - kanske 499 - som går vidare gör ju egentligen rätt. Ingen kan skylla på dem, de blandar inte in sig och får därför inte heller några kommentarer om att de är livsfarliga .... enkelt.

Smartast är det s
    å sett att andra låta gå före ....
  • Anonym (Ring)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-10 21:23:32 följande:
    Men nu finns det säkert 500 andra vid Östermalmstorg som inte ens tittar på den som ligger där .... eftersom de av erfarenhet vet att det är en hemlös .... men varför ska just jag ringa? "Instruera" ... alltså ska man gå fram? 

Men har man gått fram och kollat så har man kanske ringt för sent .... eller hur var det nu då?

... så kanske är man ändå livsfarlig .... men de andra - kanske 499 - som går vidare gör ju egentligen rätt. Ingen kan skylla på dem, de blandar inte in sig och får därför inte heller några kommentarer om att de är livsfarliga .... enkelt.

Smartast är det så sett att andra låta gå före ....
    Du låter som Ewald01 i ditt resonemang, så jag kommer inte kunna utveckla det så att du hänger med.
    Visst... du har all rätt i världen att se åt andra hållet. Du fattar själv besluten i varje enskild situation.
  • Anonym (Också operatör)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-10 21:04:14 följande:

Jag försöker få den som ringer att försöka prata med den som ligger, ofta är folk rädda att göra Det, har någon gång bett den som ringt att sparka under foten på den som ligger om de inte vill gå fram helt och röra personen, reagerar inte personen så får vi ju utgå från värsta tänkbara scenario ofta går det snabbt om ingen hjälp behövs när ambulans väl är framme
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-10 21:51:51 följande:
    Jag försöker få den som ringer att försöka prata med den som ligger, ofta är folk rädda att göra Det, har någon gång bett den som ringt att sparka under foten på den som ligger om de inte vill gå fram helt och röra personen, reagerar inte personen så får vi ju utgå från värsta tänkbara scenario ofta går det snabbt om ingen hjälp behövs när ambulans väl är framme
    Att kolla upp medvetandegrad gör man innan man larmar.

Detsamma gäller för uttag ur en bil i livsfarliga situationer, skapa fri luftväg osv.

Svar på tråden När ringer du 112 ?