• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-11 15:22:03 följande:
    Men är det ok att ge sex ryggslag och sex bröstdunk? Blir man stämd då? Vad händer om jag bara ger fyra och sen ringer?
    Fråga tillbaka:

Vad händer om du inte gör något utan låter andra göra? Kan du bli stämd?

Allt är ju frivilligt? Så varför ta risken att ge in sig i onödiga diskussioner ...
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-11 15:22:24 följande:
    De på SOS larm kommer att ställa frågor till dig inte tvärtom.

Jag ser ingen nytta med att ringa in om man inte kan ange något.

De skulle bara uppfatta dig som oseriös och avsluta samtalet.

Logiskt också att det skulle ta för lång tid att bolla något. Det kommer ju eCALL nu, så bilen larmar ju själv i framtiden.

Dock ändå kommer man få råd vid en sådan situation.
    Finns ingen anledning och vänta.
    Och försök och hitta en larmoperatör som lägger på luren om någon säger andningen är obstruerad.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-11 15:22:03 följande:
    Men är det ok att ge sex ryggslag och sex bröstdunk? Blir man stämd då? Vad händer om jag bara ger fyra och sen ringer?
    Min fråga: Jag gör exakt som i filmen i Sverige.

Vad händer? Kan jag bli stämd?

">

• Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-11 15:24:18 följande:
    Vad händer om du gör som du har lärt dig och sen ringer och väntar tills att de kommer?

Man ringer när man kan ge konkreta uppgifter.

Vill en skadad inte att man ringer så gör man inte det. Svårare än så här är det inte.
    Varför ska man vänta tills de kommer, man tar delen av de råd man får och ser vilka man kan utföra.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-11 15:32:44 följande:

Min fråga: Jag gör exakt som i filmen i Sverige.

Vad händer? Kan jag bli stämd?

I Sverige, nej.

Men vad gäller vid sex ryggslag och sex bröstdunk.?
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-11 15:33:19 följande:
    Varför ska man vänta tills de kommer, man tar delen av de råd man får och ser vilka man kan utföra.
    Du gör det du har lärt dig.

"Innan du larmar ska du kolla medvetandegrad och starta - om nödvändigt - med första hjälpen åtgärder".

Samma rekommendation överallt. Kolla!

Varför diskutera med en telefonist som inte är på plats och inte ser situationen?

">

• Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2018-01-11 15:01:05 följande:

Om du sparkar mot någon kan det bli diskussioner.

Ingen seriös operatör skulle ge ett sådant råd.

Det är lite riskant att följa sådana råd om de ges anonymt.

Vem som helst kan kalla sig operatör.

Men vi har ju sagt att det är frivilligt att hjälpa. Så känner man sig osäkert ska man väl andra låta göra först.

Annars ska man ju larma efter att man har lagt i stabilt sidoläge osv. ... som det står i riktlinjerna (som ju verkar vara desamma i hela Europa).

Nu är det andra gången du kallar mig oseriös, du har ingen susning om hur vårt jobb fungerar bara skrattretande att du kan "avgöra" vad som är kännetecknat för en seriös operatör...

Nu handlar det inte om att sparka någon så den får ont utan en lätt spark UNDER FOTSULAN för att se om man får någon reaktion där inringaren är för rädd för att kontrollera hur det är med personen som ligger på marken, det tar tid för någon som är påverkad av t ex alkohol eller droger att ta sig upp och är man rädd har man möjlighet att springa undan snabbt dvs ett sätt att få någon att försöka få kontakt med en till synes okontaktbar person och ändå känna att hen har möjlighet att fly om situationen känns hotfull och jo det här är ett råd många av oss använder även om det inte är särskilt ofta man behöver ge Det, då är det oftare jag ber inringare lugga hårt i håret vid polisongen eller gnugga hårt i bröstkorgen men då är det ju när den som ringer är trygg i att sitta vid personen.

Jag har arbetat på nödnummret i flera år och lovar att jag har bättre koll på saker och ting än du har 11 är efter dina utbildningar.
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-11 15:38:59 följande:
    Du gör det du har lärt dig.

"Innan du larmar ska du kolla medvetandegrad och starta - om nödvändigt - med första hjälpen åtgärder".

Samma rekommendation överallt. Kolla!

Varför diskutera med en telefonist som inte är på plats och inte ser situationen?

" target="_blank">

Ringer direkt, finns inget annat på himlen.
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-11 15:24:18 följande:

Vad händer om du gör som du har lärt dig och sen ringer och väntar tills att de kommer?

Man ringer när man kan ge konkreta uppgifter.

Vill en skadad inte att man ringer så gör man inte det. Svårare än så här är det inte.

Man kan mycket väl ringa innan man har konkreta uppgifter. Det beror givetvis på situationen. Man måste vara flexibel. Verkligheten är aldrig som en kurs eller ett youtube-klipp.

Ibland bör man ringa även om en skadad inte vill det.
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-11 15:27:29 följande:

Fråga tillbaka:

Vad händer om du inte gör något utan låter andra göra? Kan du bli stämd?

Allt är ju frivilligt? Så varför ta risken att ge in sig i onödiga diskussioner ...

När det handlar om att ev kunna rädda liv anser inte jag att det finns "onödiga diskussioner".

Ewald01, hur många gånger i verkliga livet har du ringt ett larmnummer? Vad hade hänt? Hur många gånger har du varit nära någon som ringt ett larmnummer? Varför avstod du i så fall från att ringa?

Nu menar jag på riktigt, inte inom någon kurs.
Svar på tråden När ringer du 112 ?