• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-11 19:46:36 följande:
    Antigen gör man som man har lärt sig eller så gör man inget alls och låter andra göra.

Eller så chansar man inte, och ger sjukvården en chans och nå dig innan det börjar ge skador.
    Och slösa bort tid, låter inte så intelligent.
    Och så enkelt och ringa lägga ifrån sig telefonen.

• LillaTjockaBertil
    Anonym (Operatör) skrev 2017-12-10 04:24:46 följande:

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?

När ska man ringa efter ambulans?

Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

Finns det tid att sitta i telefonkö till polisen alternativt 1177 behöver jag inte ringa 112. Finns inte den tiden tycker jag att det känns det mer motiverat att ringa 112.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-11 19:54:41 följande:
    Eller så gör man som man borde som medmänniska och ringer!

Och du behöver uppenbarligen lära om på de flesta områden eftersom dina utbildningar säger tvärtemot vad som gäller här.
    Men det som är intressant är ju hur det hela ser ut juridiskt.

Man är inte skyldig att nu hjälpa någon rent juridiskt.

faktabanken.nu/skyldighjalpanod.htm

Om man nu tycker att den hjälpen man har lärt sig inte kan tillämpas överallt så händer ingenting om man nu väljer att låta någon annan gå före.

S
    å man kommer inte att bli straffad om man tycker att man inte kan hjälpa till. Om man inte vill uppge sitt namn eller telefonnummer för någon osv.
    Det är ju det som är intressant.

Det är allts
    å ingen fara att man rör någon mot andras viljan.

Man är inte tvungen att fundera om man nu f
    år problem om man inte har ringt eller kollat upp någonting osv.

S
    å är man lite rädd för problem i efterhand och känner man sig inte trygg med vissa rekommendationer låter man bli det.

Eller vad kan hända om man inte gör ngt? 

• Anonym (Också operatör)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-11 20:44:40 följande:

Om man nu tycker att den hjälpen man har lärt sig inte kan tillämpas överallt så händer ingenting om man nu väljer att låta någon annan gå före.

Så man kommer inte att bli straffad om man tycker att man inte kan hjälpa till. Om man inte vill uppge sitt namn eller telefonnummer för någon osv.

Det är alltså ingen fara att man rör någon mot andras viljan.

Man är inte tvungen att fundera om man nu får problem om man inte har ringt eller kollat upp någonting osv.

Så är man lite rädd för problem i efterhand och känner man sig inte trygg med vissa rekommendationer låter man bli det.

Vid olyckor har du skyldighet att larma och varna så viss skyldighet har du enligt lagen men nej du behöver inte juridiskt sett hjälpa någon fysiskt utan det får du leva med att du inte gjorde det du kunde med hjälp av någon som är utbildad att vägleda och hjälpa dig genom alla möjliga händelser och vi får inte ge andra råd än sådana som är faktagranskade av läkare och våedutvecklare så du kan känna dig trygg med de råd vi ger för vi får inte sväva ut med egna råd.

Vem du är skiter jag faktiskt fullständigt i när du ringer enda jag vill ha är ett nummer som jag kan nå om det behövs innan ambulans är framme men självklart kan jag inte tvinga dig att uppge det.

Och du kan inte råka illa ut om du inte har svaren som jag sagt tidigare ser jag hellre att du kollar det när vi pratar för saker ändras och ofta ändras det till och med under samtalet. Hellre färsk information då jag frågar om det.
  • Anonym (Ring)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-11 20:44:40 följande:

Så man kommer inte att bli straffad om man tycker att man inte kan hjälpa till. Om man inte vill uppge sitt namn eller telefonnummer för någon osv.

Det är alltså ingen fara att man rör någon mot andras viljan.

Man är inte tvungen att fundera om man nu får problem om man inte har ringt eller kollat upp någonting osv.

Så är man lite rädd för problem i efterhand och känner man sig inte trygg med vissa rekommendationer låter man bli det.

Hur kan det vara det intressanta? När en olycka skett är det intressanta att man överhuvudtaget gör NÅGOT. Fixar man inte att bedöma läget, har inte gått någon kurs, är rädd att göra fel, har 5 småbarn i bilen osv så kan man ALLTID larma. Det gör inget om det blir ett larm i onödan. Hellre det än att någon dör.
    Vill man inte ringa, hjälpa eller befinna sig på platsen kan man oftast juridiskt dra därifrån (såvida det inte handlar om smitning), men man kan aldrig moraliskt sticka utan att ha meddelat någon annan, eller själv larmat.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-11 21:13:59 följande:
    Hur kan det vara det intressanta? När en olycka skett är det intressanta att man överhuvudtaget gör NÅGOT. Fixar man inte att bedöma läget, har inte gått någon kurs, är rädd att göra fel, har 5 småbarn i bilen osv så kan man ALLTID larma. Det gör inget om det blir ett larm i onödan. Hellre det än att någon dör.
    Vill man inte ringa, hjälpa eller befinna sig på platsen kan man oftast juridiskt dra därifrån (såvida det inte handlar om smitning), men man kan aldrig moraliskt sticka utan att ha meddelat någon annan, eller själv larmat.
    Det som kan hända är att en skadad person teoretiskt kan kräva dig på ersättning för eventuella skador som du misstänks ha orsakat.

Exempel: Bruten arm: Dra du ut någon ur en bil kan du bryta handen på den. Bara en teori. I vissa länder skyddar dig lagen så att du sen inte kan bli stämd av ngn skadad i efterhand.
    N
    ågot som teoretiskt kan hända.

Man kan alltid göra fel. 

Om n
    ågon kommer fram till att hen - teoretiskt - blev förlamad för att du har rört den på fel sätt skulle kunna kräva dig på en viss ersättning i teorin. Det skulle kunna kosta pengar att adaptera lägenheten för rullstul etc. .... bara min tanke.

Om sen en eventuell (privat) försäkring betalar ut all ersättning till n
    ågon för eventuella skador om den har fått lite odokumenterad första hjälp är en annan fråga.

Man kan alltid göra fel. Att ringa n
    ågon och söka råd för åtgärder som kräver omedelbart agerande funkar aldrig i praktiken. En hel del läkare är med på det.

Moraliskt skulle jag kunna leva med alternativ a) att ha 
    åkt förbi en olycksplats och inte ha gjort någonting men inte med alternativ b) att ha gjort det jag har lärt mig och sen bli kallad för sjuk, överintresserad och farlig och eventuell hamna i diskussioner med ambulansen i efteråt och till och med bli stämd av en skadad. Bara en dåre kan hamna i en sådan situation.

Att leva med a) känns helt ok. Skulle aldrig förlåta mig att hamna i situation b). 
    Tydlig sak!

Smitning är olagligt, men smitning innebär ju att man själv är inblandad i olyckan och det utg
    år jag nu inte ifrån. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-11 20:59:53 följande:
    Vid olyckor har du skyldighet att larma och varna så viss skyldighet har du enligt lagen men nej du behöver inte juridiskt sett hjälpa någon fysiskt utan det får du leva med att du inte gjorde det du kunde med hjälp av någon som är utbildad att vägleda och hjälpa dig genom alla möjliga händelser och vi får inte ge andra råd än sådana som är faktagranskade av läkare och våedutvecklare så du kan känna dig trygg med de råd vi ger för vi får inte sväva ut med egna råd.

Vem du är skiter jag faktiskt fullständigt i när du ringer enda jag vill ha är ett nummer som jag kan nå om det behövs innan ambulans är framme men självklart kan jag inte tvinga dig att uppge det.

Och du kan inte råka illa ut om du inte har svaren som jag sagt tidigare ser jag hellre att du kollar det när vi pratar för saker ändras och ofta ändras det till och med under samtalet. Hellre färsk information då jag frågar om det.
    Ja, att larma när det är tydligt att en nödsituation föreligger verkar okej. Viktigt är att man måste uppfatta situationen som en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ett exempel kan vara en bil som ligger på taket och en blodig person utanför bilen.

Avgörande är om man har en bra känsla med det man gör eller ska göra. Om man m
    åste vara rädd för andra inte gillar dessa metoder jag har lärt mig vill jag inte utföra de på någon och då kan och vill man inte hjälpa till. Vill jag inte göra vissa saker och har jag ingen juridisk skyldighet att göra det så känns det okej att inte göra det. Det kan jag leva med.

Vissa situationer kräver omedelbart agerande. Det kan vara att ta av en hjälm p
    å en medvetslös motorcyklist eller att ta ut en person ur en bil när den är medvetslös eller i akut livsfara. "Det du har lärt dig är fortfarande mycket aktuell".

Sen kan man diskutera saker med läkare. "Vad skulle jag egentligen kunna mer om jag vill"? "Är det okej om jag gör det"?

"Egentligen gör man det i denna situation". 

Riskerna med av försämra är ofta ytterst l
    åga, juridiska frågor kan vara situationsberoende. "Du vet alltså nu varför här och inte här".

För att verkligen kunna hjälpa m
    åste man ibland veta vad som ska göras i förväg. Jag har ingen aning hur man ska hålla en telefon och samtidigt arbeta med en person. Att diskutera per telefon är ingen bra idé heller. Kan bli jobbigt om man ska agera snabbt.

Tycker vissa att enda felet är att inte g
    å fram till en skadad person så kan man hjälpa till. "Bara inte vara rädd för att gå fram". 

Snabbt agerande är viktigt. Ofta har man inte m
    ånga minuter eller sekunder att avgöra.

Känslan är avgörande. Bra att vissa tycker att "det är 100 % korrekta metoder ur medicinsk och moralisk perspektive i denna situation".

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-11 15:22:03 följande:
    Men är det ok att ge sex ryggslag och sex bröstdunk? Blir man stämd då? Vad händer om jag bara ger fyra och sen ringer?
    Blir man stämd då?

Kan man bli stämd? Ja är svaret.

I Tyskland krävde en 46-år gammal man sina livsräddare på 40 000 samt räntor!

www.augsburger-allgemeine.de/bayern/Herzinfarkt-Patient-verklagt-seine-Retter-id7873751.html

Han hävdar att de har förstört sina tänder när de intuberade honom. Dessutom krävde han ersättning för sina glasögon. Enligt honom har han fått repor på glasen under livsräddningen.

Vad säger du nu?

Domstolen gick dock inte med p
    å det som det ser ut - men om man tänker på att de räddade hans liv. 

Mannens advokat ville dock g
    å vidare.

.... som sagt, man f
    år ibland kanske inte ens ett tack för sin hjälp.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-12 21:45:12 följande:

Blir man stämd då?

Kan man bli stämd? Ja är svaret.

I Tyskland krävde en 46-år gammal man sina livsräddare på 40 000 samt räntor!

www.augsburger-allgemeine.de/bayern/Herzinfarkt-Patient-verklagt-seine-Retter-id7873751.html

Han hävdar att de har förstört sina tänder när de intuberade honom. Dessutom krävde han ersättning för sina glasögon. Enligt honom har han fått repor på glasen under livsräddningen.

Vad säger du nu?

Domstolen gick dock inte med på det som det ser ut - men om man tänker på att de räddade hans liv. 

Mannens advokat ville dock gå vidare.

.... som sagt, man får ibland kanske inte ens ett tack för sin hjälp.

Irrelevant. Frågan gällde ryggdunk.

Är sex ryggdunk ok?
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-12 21:59:23 följande:
    Irrelevant. Frågan gällde ryggdunk.

Är sex ryggdunk ok?
    Kanske, ja .... men vem kontrollerar .... men någonstans måste man ju dra gränsen och gå över till buktryck .... 
Svar på tråden När ringer du 112 ?