Ewald01 skrev 2018-01-10 18:01:31 följande:
Tror inte de på 112 larm är glada om de får onödiga samtal eller när folk ringer och inte kan svara på viktiga frågor.
Som sagt jag JOBBAR på 112 jag tar hellre ett tidigt samtal och får dra tillbaka ambulansen än att någon gör som du och fördröjer den nödvändiga hjälpen.
Du vet vi larmar samtidigt som vi pratar det går jäkligt snabbt att få Ut ambulans jag har som snabbast haft ambulans på plats 3 min efter svarat samtal vid en stroke där patienten tappat medvetande.
Så RING direkt vi frågar saker allt eftersom och då finns tiden att ge rätt svar på våra frågor och vi påbörjar alltid livsuppehållande insatser direkt.
Säger någon att det gäller medvetslös utan andning/dålig andning tar jag adressen och sedan börjar vi direkt. Det är inte många sekunder det handlar om innan vi börjar hlr och vi pratar hela tiden och fortsätter ställa de frågor som behövs under tiden man kan prata och utföra hlr samtidigt, kan vi ordnar vi hjälp snabbare jag har haft kollegor som suttit i hlr-samtal med lång framkörning och själv börjat ringa grannar och försökt hitta någon som kan hjälpa inringaren, coolaste gubben jag fått tag på var 70+ och tvekade inte utan gick direkt till grannen för han själv hade blivit räddad av tidig hlr.
Och ambulans skickar vi fram oavsett om föremålet är kvar i halsen eller inte om någon sätt i halsen.
Sen kan du ju ta en funderare på att gå om dina fina utbildningar, mycket har hänt på 11 år så gör oss alla en tjänst och ta till dig av vad vi säger om hur man bör agera på en skadeplats eftersom du uppenbarligen har fel i princip allt du pratar Om, som någon sagt tidigare du är livsfarlig.
Bara råden kring hlr har ändrats flera gånger sista åren, ja det här en gång i tiden rekomenderats att börja hlr och sedan ringa sen har det varit olika råd i antal kompressioner ett tag var det 15 nu är det 30 dina utbildningar är för gamla och du är för envis för att ta till dig att du har fel trots att utbildade sköterskor på ambulans och annan vårdpersonal upplyser dig om hur det ska vara.