• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-10 18:26:54 följande:

... ambulansen behöver kanske 10 till 12 minuter tills att den är på plats.

Det klarar kanske inte personen som satte i halsen.

Viktigt alltså att försöka lösa problemet med ryggslag och buktryck ... och helst ska ngn annan larma efter 5 ryggslag och 5 buktryck om fåremålet inte har kommit ut.

Vad händer om man gör sex ryggslag och sex buktryck?
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-10 18:01:31 följande:
    Nja, man ska inte ringa 112 om det inte är nödvändigt.

Så ofta kan du ju lösa ett problem direkt på plats och t.ex. få ut föremålet om någon har satt i halsen. Då behöver du inte ringa 112.

Men jag skulle i alla fall ringa innan personen blir medvetslös om jag inte kan få ut föremålet med 5 ryggslag och 5 buktryck.

Annars är ju allt som står under "Vuxen HLR med hjärtestartare" och "luftägsstopp" 100 % korrekt.

Det står ju att du ska bedöma svårighetsgraden (innan du larmar 112).

www.hlr.nu/wp-content/uploads/Vuxen-HLR.pdf

Så allt som står där är korrekt!

Min bedömning skulle ju vara att larma om personen inte kan hosta och jag inte kan få ut föremålet med 5 ryggslag och 5 buktryck.
    Men i många fall kan du ju få ut föremålet och då behöver du inte larma 112.

Då kan någon annan få hjälp snabbt!

Det är ju det man lär sig överallt. Man ska inte larma i onödan eller när man inte vet vad som har hänt. Dessutom ska man utföra akuta åtgärder som skapa fri luftväg.

Tror inte de på 112 larm är glada om de får onödiga samtal eller när folk ringer och inte kan svara på viktiga frågor.

Hur orkar du skriva all denna skit?

Ring direkt om andningsvägar är obstruerade, så tappar man ingen tid om det visar sig att man inte får ordning på det.
    Speciellt om man är långtifrån vart ambulans kommer ifrån, så än mer viktigt.

Sällan man träffar på mer besatthet än detta, hur mår du själv?

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-10 19:04:49 följande:
    Vad händer om man gör sex ryggslag och sex buktryck?
    Föremålet ska komma ut - förhoppningsvis. Glad

Det ger väl ingen skillnad .... skulle jag säga .... men man har kommit överens om att det ska vara 5 ryggslag och 5 buktryck ... 

• Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-10 19:28:48 följande:

Hur orkar du skriva all denna skit?

Ring direkt om andningsvägar är obstruerade, så tappar man ingen tid om det visar sig att man inte får ordning på det.
    Speciellt om man är långtifrån vart ambulans kommer ifrån, så än mer viktigt.

Sällan man träffar på mer besatthet än detta, hur mår du själv?

Men en person klarar sig ändå inte utan luft i 15 minuter. Så om du larmar 1 minut tidigare eller senare spelar ingen roll i princip. 

Skulle väl tro att man ordnar det i vissa fall.

Fr
    ågan är ju alltid om man är ensam eller om det finns flera som kan hjälpa till.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-10 19:30:49 följande:

Föremålet ska komma ut - förhoppningsvis. Det ger väl ingen skillnad .... skulle jag säga .... men man har kommit överens om att det ska vara 5 ryggslag och 5 buktryck ... 

Så är det ok med sex slag och tryck eller kan man bli stämd? Man gör ju fel.
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-10 19:32:57 följande:
    Men en person klarar sig ändå inte utan luft i 15 minuter. Så om du larmar 1 minut tidigare eller senare spelar ingen roll i princip. 

Skulle väl tro att man ordnar det i vissa fall.

Frågan är ju alltid om man är ensam eller om det finns flera som kan hjälpa till.
    Kan spela enorm roll, finns ingen anledning att chansa.
  • Anonym (asdt)
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-10 19:38:37 följande:
    Kan spela enorm roll, finns ingen anledning att chansa.

Speciellt inte om man kommer in på området påbörja av hjärnskador.
    Då är 1 minut samma som en minut skador man kunde ha sluppit.

Hur mår du själv?

• Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2018-01-10 18:01:31 följande:

Tror inte de på 112 larm är glada om de får onödiga samtal eller när folk ringer och inte kan svara på viktiga frågor.

Som sagt jag JOBBAR på 112 jag tar hellre ett tidigt samtal och får dra tillbaka ambulansen än att någon gör som du och fördröjer den nödvändiga hjälpen.

Du vet vi larmar samtidigt som vi pratar det går jäkligt snabbt att få Ut ambulans jag har som snabbast haft ambulans på plats 3 min efter svarat samtal vid en stroke där patienten tappat medvetande.

Så RING direkt vi frågar saker allt eftersom och då finns tiden att ge rätt svar på våra frågor och vi påbörjar alltid livsuppehållande insatser direkt.

Säger någon att det gäller medvetslös utan andning/dålig andning tar jag adressen och sedan börjar vi direkt. Det är inte många sekunder det handlar om innan vi börjar hlr och vi pratar hela tiden och fortsätter ställa de frågor som behövs under tiden man kan prata och utföra hlr samtidigt, kan vi ordnar vi hjälp snabbare jag har haft kollegor som suttit i hlr-samtal med lång framkörning och själv börjat ringa grannar och försökt hitta någon som kan hjälpa inringaren, coolaste gubben jag fått tag på var 70+ och tvekade inte utan gick direkt till grannen för han själv hade blivit räddad av tidig hlr.

Och ambulans skickar vi fram oavsett om föremålet är kvar i halsen eller inte om någon sätt i halsen.

Sen kan du ju ta en funderare på att gå om dina fina utbildningar, mycket har hänt på 11 år så gör oss alla en tjänst och ta till dig av vad vi säger om hur man bör agera på en skadeplats eftersom du uppenbarligen har fel i princip allt du pratar Om, som någon sagt tidigare du är livsfarlig.

Bara råden kring hlr har ändrats flera gånger sista åren, ja det här en gång i tiden rekomenderats att börja hlr och sedan ringa sen har det varit olika råd i antal kompressioner ett tag var det 15 nu är det 30 dina utbildningar är för gamla och du är för envis för att ta till dig att du har fel trots att utbildade sköterskor på ambulans och annan vårdpersonal upplyser dig om hur det ska vara.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-10 19:33:43 följande:
    Så är det ok med sex slag och tryck eller kan man bli stämd? Man gör ju fel.
    Haha, jag skulle säga att det är okej med sex slag.

Nja, det med att göra fel .... ofta är det ju du som avgör om t.ex. en person är medvetslös eller har andning eller om det finns risk för brand.
    Är det nu nödvändigt att omedelbart flytta en person osv.

Sen kan jag tänka mig att du delvis kan bli ansvarig om du har stannat vid en olycksplats och inte satt upp en varningstrangel eller har varningsblinkers på om det händer en olycka på grund av detta. Bilisten som kanske inte märkte att du har stannat kan försöka skylla på dig t.ex.

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-10 19:50:50 följande:

Haha, jag skulle säga att det är okej med sex slag.

Nja, det med att göra fel .... ofta är det ju du som avgör om t.ex. en person är medvetslös eller har andning eller om det finns risk för brand.

Är det nu nödvändigt att omedelbart flytta en person osv.

Sen kan jag tänka mig att du delvis kan bli ansvarig om du har stannat vid en olycksplats och inte satt upp en varningstrangel eller har varningsblinkers på om det händer en olycka på grund av detta. Bilisten som kanske inte märkte att du har stannat kan försöka skylla på dig t.ex.

Hur många slag är inte ok, när blir det fel?

Om nu sex slag är ok varför skriver du fem? Är fem slag fel?
Svar på tråden När ringer du 112 ?