• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (1)

Har bara ringt en enda gång och det var när en närstående hade gått in i isulinkoma.

• Ewald01
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-09 20:42:23 följande:
    Ja precis. Väldigt många har inte gått någon kurs i första hjälpen/HLR och har svårt att göra en första bedömning. De bör självklart ringa 112 direkt och då få hjälp med hur man skall göra.

Ewald01 berättar hela tiden hur man "ska göra" utifrån diverse filmer och kurser som inte många sett/deltagit i. Kan man inte det man gör behöver man snabbt hjälp. Vet man hur man skall göra skall man såklart agera utifrån det.
    ... och jag har också berättat att visa länder har krav på att ha genomgått en sådan kurs när de tar körkort.

Den är d
    å mer inrikad mot bilolyckor (hur man tar av hjälmen på medvetslösa motorcykliter, hur man tar ut en person ur en bil, hur man bedömer andningen och skapar fria luftvägar, HLR, hur man larmar, hur man stoppar blödningar osv.)

Mina kurser var ännu mer omfattande t.ex. frysskador, nedkylningar, el olyckor, förgiftningar/intoxikation osv.
    den delen som krävs för att f
    å körkort ingick förstås i hela kursen.

Snabbt hjälp betyder att (kunna) agera omedelbart. Att bolla ngt med SOS larm tar troligtvis för mycket tid. Därför ska ju helst en person larma medan den andra (som kan) redan tar hand om skadade!

Därför ska man omedelbart ropa om hjälp om man är ensam och konstatera ett snabb hjälp behövs. Det tar 3 sekunder och kanske kommer ngn springande som kan hjälpa med att larma.
  • Ewald01

... och sen har jag också berättat att man kan lite tjuvtitta på tyska/ österrikiska utbildningsfilmer om det nu saknas svenska utbildningsfilmer inom vissa områden (t.ex. benbrott, stuckning, allvarliga blödningar, hur man tar ut folk ur en bil, hur man tar av hjälm på motorcyklister osv.) GladSoligCool

• modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-09 22:03:53 följande:

... och sen har jag också berättat att man kan lite tjuvtitta på tyska/ österrikiska utbildningsfilmer om det nu saknas svenska utbildningsfilmer inom vissa områden (t.ex. benbrott, stuckning, allvarliga blödningar, hur man tar ut folk ur en bil, hur man tar av hjälm på motorcyklister osv.) 

Ja fortsätt göra det men i Tyskland. Som du borde förstått nu så är det inte samma råd i sverige. Du får leta upp en tysk tråd för tyska råd.
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-09 22:01:18 följande:
    ... och jag har också berättat att visa länder har krav på att ha genomgått en sådan kurs när de tar körkort.

Den är då mer inrikad mot bilolyckor (hur man tar av hjälmen på medvetslösa motorcykliter, hur man tar ut en person ur en bil, hur man bedömer andningen och skapar fria luftvägar, HLR, hur man larmar, hur man stoppar blödningar osv.)

Mina kurser var ännu mer omfattande t.ex. frysskador, nedkylningar, el olyckor, förgiftningar/intoxikation osv.
    den delen som krävs för att få körkort ingick förstås i hela kursen.

Snabbt hjälp betyder att (kunna) agera omedelbart. Att bolla ngt med SOS larm tar troligtvis för mycket tid. Därför ska ju helst en person larma medan den andra (som kan) redan tar hand om skadade!

Därför ska man omedelbart ropa om hjälp om man är ensam och konstatera ett snabb hjälp behövs. Det tar 3 sekunder och kanske kommer ngn springande som kan hjälpa med att larma.
    Tråden befinner sig i Sverige, och handlar om sveriges 112. Här finns inga krav på några kurser i grundläggande första hjälpen/HLR. Många människor kan inte ens ta bort en fästing själva och söker akuten för att få plåster. Man kan i Sverige inte kräva att någon skall veta vad de skall göra. Då bör de snabbt ringa 112 för att få råd och hjälp.
  • Ewald01

Sen är det ju så att hjärt-lungräddningens utbildningsfilm har ett litet fel.

Man ska väl kolla om det finns förem
    ål i munen respektive om personen har kräkts (jämför nu hjärt-lungeräddningens video med videon från röda korset i Tyskland)

Jag tyckte ocks
    å att det är konstigt att kontrollera om ngn har fria luftvägar/ föremål i munen efter att man har kontrollerat andningen. Så det skulle jag göra innan jag kontrollerar andningen.

Jämför:

och

• Ewald01

Om det finns föremål (lösa tänder, tuggummi, etc. eller om personen har kräkts) ska man alltså kontrollera och ta ut INNAN man kontrollerar andningen, inte efter andningskontrollen.

• modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-09 22:15:29 följande:

Sen är det ju så att hjärt-lungräddningens utbildningsfilm har ett litet fel.

Man ska väl kolla om det finns föremål i munen respektive om personen har kräkts (jämför nu hjärt-lungeräddningens video med videon från röda korset i Tyskland)

Jag tyckte också att det är konstigt att kontrollera om ngn har fria luftvägar/ föremål i munen efter att man har kontrollerat andningen. Så det skulle jag göra innan jag kontrollerar andningen.

Jämför:

och

Du kanske inte ska kolla på Privata hlr företags sidor iofs....
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-09 22:03:53 följande:

... och sen har jag också berättat att man kan lite tjuvtitta på tyska/ österrikiska utbildningsfilmer om det nu saknas svenska utbildningsfilmer inom vissa områden (t.ex. benbrott, stuckning, allvarliga blödningar, hur man tar ut folk ur en bil, hur man tar av hjälm på motorcyklister osv.) GladSoligCool

Fast du ska ju inte sprida det i Sverige, har vi lärt dig! Du pratar med proffs här inne, mer proffs än de som tydligen jobbar i de länder du hela tiden hänvisar till, det mesta verkar ju gå ut på frivilliga insatser där. 
Svar på tråden När ringer du 112 ?