• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-10-28 14:10:13 följande:

Min bror tog med min son igår för att äta korv och då hade han berättat för sin morbror att han varit på BUP och att de ska kolla om han har adhd och autism så han får veta varför det är jobbigt för honom i skolan. Jag blev så glad när min bror berättade det för mig, han sa att sonen inte verkade tycka att det var något konstigt alls med det och det känns så skönt

Jätteskönt, men det kommer säkert lite frågor längre fram.
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-29 07:03:25 följande:

Jätteskönt, men det kommer säkert lite frågor längre fram.

Ja det kommer det såklart, han är ju ingen expert på ämnet men de har tydligen pratat mycket om diagnoser på barnkanalen och det tycker jag åxå är bra
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-26 16:53:34 följande:

Nej, bara jag och pappan. Jag berättade lite grann för honom igår kväll.. Först blev han ledsen och fick lite panik. Sedan googlade vi på asperger och kollade vilka kändisar som har det och då blev han jätteglad!! Vi berättade för hans fröken idag och jag ska ringa skolsköterskan på måndag och berätta, hon var inte där idag.

Okej, det var ju skönt ändå. Det finns ju många kändisar med diagnos. Adhd är det ju jättemånga kändisar som har. Det är ju bra att veta när man är barn tänker jag. Blir lättare att hantera svårigheterna när man vet vad man har för förutsättningar så att säga.

Får inte skolan komma och få delgivningen av BUP?

När vi fick diagnos på äldsta så var skolan också där timmen efter oss. Med yngsta ska de komma till förskolan och delge vand utredningen visat, alla saker som han behöver mycket stöd och träna extra på. För mycket sånt kom ju fram under utredningen.

Det vet vi ju, han fixar t.ex. inte instruktioner så bra. Syn och hörseltest fattar han inte alls trots flera försök. Vi har varit till sjukhuset för att kolla upp det... Är ju inte så han inte har bekymmer för att han inte uppfyller alla kriterier för att få diagnosen autism.

Jag har ju hela tiden trott att det han uppvisar på repetivt beteende/tal och svårigheter med förändringar var tillräckligt för diagnos, men tydligen inte... Enligt personal på habiliteringen så har han bara vissa problem med de två delarna. Jag tror väl om utredningen varit för ett år sedan hade han fått diagnos. Det har blivit bättre, men han har fortfarande ganska mycket svårigheter med de sakerna tycker ju jag...

Nu blev det lite långt...
  • Anonym (Detheterfortfara)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-25 16:30:05 följande:
    Nu är vi hemma från BUP.

Hon, psykologen, och BUP-läkaren har kommit fram till att han har det som förut hette Aspergers - numera autism grad 2 har han.

De ville vänta lite med att ge en diagnos gällande koncentrationen eftersom han ska göra EEG om 2 veckor. Om man har epilepsi kan man ha problem med koncentrationen, om det visar sig att inte har epilepsi, så kommer de säkerligen sätta diagnosen ADD på honom.

Imorgon ska en annan läkare ringa och tala om provsvaren från det sonen (och vi föräldrar) lämnade för 4 veckor sedan. Om det visar sig att han har syndromet som heter "22q11-deletionssyndromet" så kan allt detta höra ihop, för då kan han sakna någon kromosom i kroppen som gör att allt detta saknas.
    På något sätt.. Det verkar så krångligt, men samtidigt så logiskt.. smile5.gif

Fortsättning följer. smile1.gif
    Det heter fortfarande Aspergers. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Detheterfortfara) skrev 2018-10-29 20:07:50 följande:

Det heter fortfarande Aspergers. 

Aha okej.. Till oss sa de att det inte används längre.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-10-29 18:48:59 följande:

Okej, det var ju skönt ändå. Det finns ju många kändisar med diagnos. Adhd är det ju jättemånga kändisar som har. Det är ju bra att veta när man är barn tänker jag. Blir lättare att hantera svårigheterna när man vet vad man har för förutsättningar så att säga.

Får inte skolan komma och få delgivningen av BUP?

När vi fick diagnos på äldsta så var skolan också där timmen efter oss. Med yngsta ska de komma till förskolan och delge vand utredningen visat, alla saker som han behöver mycket stöd och träna extra på. För mycket sånt kom ju fram under utredningen.

Det vet vi ju, han fixar t.ex. inte instruktioner så bra. Syn och hörseltest fattar han inte alls trots flera försök. Vi har varit till sjukhuset för att kolla upp det... Är ju inte så han inte har bekymmer för att han inte uppfyller alla kriterier för att få diagnosen autism.

Jag har ju hela tiden trott att det han uppvisar på repetivt beteende/tal och svårigheter med förändringar var tillräckligt för diagnos, men tydligen inte... Enligt personal på habiliteringen så har han bara vissa problem med de två delarna. Jag tror väl om utredningen varit för ett år sedan hade han fått diagnos. Det har blivit bättre, men han har fortfarande ganska mycket svårigheter med de sakerna tycker ju jag...

Nu blev det lite långt...

Skolan var inte med på mötet, jag tror de kommer få det skriftligt. Så var det med våran son på hörseltest när han var liten.. Han stoppade i bollarna i burken bara för att han tyckte det var kul.. Men eftersom han varit mycket till Uppsala p.g.a. sin gomspalt och även rör i öronen så kunde de testa hans hörsel där på andra sätt, än vad BVC här hemma kunde.

Igår fick jag äntligen tag på skolsköterskan, så jag talade om hur allt ligger till och vad som sagts. Jag sa också att jag funderat på om han är överrörlig och frågade om hon sett något. Då sa hon att nu när jag sa så, så har hon faktiskt också funderat på det. Hon sa att det är bra att vi ska träffa habiliteringen, för de kan säkert hjälpa oss med det. Jag har läst också, att beroende på hur överrörlig man är så ska man vara försiktig på gympan. Jag vill även att habiliteringen kollar hans fötter, han har alltid varit plattfotad och det kan påverka balansen.
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-31 06:58:33 följande:

Skolan var inte med på mötet, jag tror de kommer få det skriftligt. Så var det med våran son på hörseltest när han var liten.. Han stoppade i bollarna i burken bara för att han tyckte det var kul.. Men eftersom han varit mycket till Uppsala p.g.a. sin gomspalt och även rör i öronen så kunde de testa hans hörsel där på andra sätt, än vad BVC här hemma kunde.

Igår fick jag äntligen tag på skolsköterskan, så jag talade om hur allt ligger till och vad som sagts. Jag sa också att jag funderat på om han är överrörlig och frågade om hon sett något. Då sa hon att nu när jag sa så, så har hon faktiskt också funderat på det. Hon sa att det är bra att vi ska träffa habiliteringen, för de kan säkert hjälpa oss med det. Jag har läst också, att beroende på hur överrörlig man är så ska man vara försiktig på gympan. Jag vill även att habiliteringen kollar hans fötter, han har alltid varit plattfotad och det kan påverka balansen.

Okej. Ja, de kan ju testa hörsel på öron på samma sätt som man gör på spädbarn.

Bra att ni får stöd från habilitering.

Det var ju habiliteringen här som gjorde utredning på yngsta. Vi har tidigare varit på motorisk bedömning, men inte haft uppföljning som de sagt vi skulle ha. Det jag tyckte var konstigt var att de som utredde sonen nu inte hade koll på vi gjort motorisk bedömning. Han är ju sen motorisk också.

Har han din son dålig balans? Vår yngsta ramlade väldigt mkt som liten och har varit tågångare länge. Är väl nu han börjar vara bättre på att gå rakt.
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-31 06:58:33 följande:

Bor ni i närheten av Uppsala eftersom ni fått åka dit eller skickar man dit barn långväga ifrån för de där sakerna?

Är bara nyfiken, du behöver självklart inte svara om du inte vill

Vi bor nämligen i utkanten av Uppsala så vi hamnar ju på akademiska sjukhuset automatiskt när det gäller det mesta.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-11-01 11:06:59 följande:

Okej. Ja, de kan ju testa hörsel på öron på samma sätt som man gör på spädbarn.

Bra att ni får stöd från habilitering.

Det var ju habiliteringen här som gjorde utredning på yngsta. Vi har tidigare varit på motorisk bedömning, men inte haft uppföljning som de sagt vi skulle ha. Det jag tyckte var konstigt var att de som utredde sonen nu inte hade koll på vi gjort motorisk bedömning. Han är ju sen motorisk också.

Har han din son dålig balans? Vår yngsta ramlade väldigt mkt som liten och har varit tågångare länge. Är väl nu han börjar vara bättre på att gå rakt.

Han har dålig balans märk han ska gå på något smalt, typ balansgång. Men sedan han var kanske 2 år så har han älskat att snurra runt, liksom stå på ett ställe på golvet och snurra runt, runt, runt.. En annan blir ju spyfärdig efter ett varv.. Han kan snurra hur länge som helst, man får liksom säga till honom efter 5-10 minuter att det faktiskt räcker.. Och han vinglar inte till minsta lilla, han går precis som vanligt efteråt... Helt otroligt!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-11-01 16:23:46 följande:

Bor ni i närheten av Uppsala eftersom ni fått åka dit eller skickar man dit barn långväga ifrån för de där sakerna?

Är bara nyfiken, du behöver självklart inte svara om du inte vill

Vi bor nämligen i utkanten av Uppsala så vi hamnar ju på akademiska sjukhuset automatiskt när det gäller det mesta.

Självklart får du svara! Vi bor några mil från Västerås, så om det är något speciellt åker vi till Västerås. Om det handlar om hans LKG (gomspalt i hans fall) så är det Uppsala som gäller, nu kommer vi inte vara där lika ofta nu eftersom han gjort alla operationer. De närmsta åren vi kommer vara där på s.k. LKG-konferens så är det talet de kommer fortsätta kolla, men även hans tänder eftersom man ibland kan sakna tänder, och vissa kan få alldeles för många tänder istället.
Svar på tråden Autism-utredning