• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Citronfjäril)

Vad skönt för er att få veta äntligen så man kan "gå vidare" Önskar er lycka till både imorgon och på torsdag! Vi har första utredningsmötet på torsdag

• Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-21 18:37:38 följande:

Nämen oj, redan imorgon? Ååh, vad spännande.. Vi får veta på Torsdag..

Blev då bara mer förvirrande av mötet...

För att få diagnosen autism ska man uppfylla olika kriterier inom A och B. Inom A uppfyller han alla kriterier. Inom B tyckte de att han uppfyllde lite grann på två, men inte helt ut. Man ska uppfylla helt på två kriterier på B för att få diagnosen autism, alltså fick han inte någon diagnos alls.

De kom fram till att han har en hel del svårigheter och att han på en del saker ligger på treårings nivå. På vissa saker som till exempel pussel och se mönster är han över snittet.

Vi ska ha fortsatt kontakt med habiliteringen och så göra om utredning nästa år, men då en annan slags utredning som är för över sex år. Nu har han gjort en utredning för förskolebarn.
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-10-21 20:00:39 följande:

Vad skönt för er att få veta äntligen så man kan "gå vidare" Önskar er lycka till både imorgon och på torsdag! Vi har första utredningsmötet på torsdag

Tack. Skönt för er få komma igång äntligen.

Börjar ni med träffa psykologen då?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-10-22 17:56:23 följande:

För att få diagnosen autism ska man uppfylla olika kriterier inom A och B. Inom A uppfyller han alla kriterier. Inom B tyckte de att han uppfyllde lite grann på två, men inte helt ut. Man ska uppfylla helt på två kriterier på B för att få diagnosen autism, alltså fick han inte någon diagnos alls.

De kom fram till att han har en hel del svårigheter och att han på en del saker ligger på treårings nivå. På vissa saker som till exempel pussel och se mönster är han över snittet.

Vi ska ha fortsatt kontakt med habiliteringen och så göra om utredning nästa år, men då en annan slags utredning som är för över sex år. Nu har han gjort en utredning för förskolebarn.

Kan förstå att ni blev mer förvirrade.. Man vill ju ha en diagnos så att man kan utgå från det. Nu blev jag lite nervös inför torsdag..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-10-21 20:00:39 följande:

Tack så mycket, och detsamma till er.. Lycka till!
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-10-22 17:56:23 följande:

Men oj vad snopet! Just det där är jag orolig för åxå..att vi ska komma därifrån utan diagnos.
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-10-22 18:00:53 följande:

Tack. Skönt för er få komma igång äntligen.

Börjar ni med träffa psykologen då?

Vi får träffa psykolog och göra en läkarkontroll. Sedan blir nästa gång 6/11.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-10-22 22:06:17 följande:

Vi får träffa psykolog och göra en läkarkontroll. Sedan blir nästa gång 6/11.

Skönt att få två två besök avklarade direkt. Vem får ni träffa 6/11?
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-24 07:47:47 följande:

Skönt att få två två besök avklarade direkt. Vem får ni träffa 6/11?

6/11 träffar vi föräldrar psykologen

7/11 träffar barnet psykologen medan vi föräldrar träffar en "skötare" (har ingen aning om vad det innebär)

12/11 träffar föräldrarna arbetsterapeuten

14/11 träffar barnet psykologen

21/11 träffar alla arbetsterapeuten

Och sedan kommer tid för återgivning senare.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-22 19:47:38 följande:

Kan förstå att ni blev mer förvirrade.. Man vill ju ha en diagnos så att man kan utgå från det. Nu blev jag lite nervös inför torsdag..

Ni kommer säkert få diagnos.

Min son är väl ett svårt fall eller nåt. Stora svårigheter med mkt har han ju iaf, det vet vi ju.
Svar på tråden Autism-utredning