• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-10-22 22:04:01 följande:

Men oj vad snopet! Just det där är jag orolig för åxå..att vi ska komma därifrån utan diagnos.

Jo, det var väldigt snopet!

Oavsett diagnos eller inte så visar ju utredning precis vilka styrkor och svagheter barnet har. Så även utan diagnos kan man ju få mer klarhet i saker som man behöver öva mycket på...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-10-24 15:51:30 följande:

6/11 träffar vi föräldrar psykologen

7/11 träffar barnet psykologen medan vi föräldrar träffar en "skötare" (har ingen aning om vad det innebär)

12/11 träffar föräldrarna arbetsterapeuten

14/11 träffar barnet psykologen

21/11 träffar alla arbetsterapeuten

Och sedan kommer tid för återgivning senare.

Oj, det var intensivt med besöken. Men kanske skönt än då, när det äntligen blir av!
  • Anonym (Mamma)

Nu är vi hemma från BUP.

Hon, psykologen, och BUP-läkaren har kommit fram till att han har det som förut hette Aspergers - numera autism grad 2 har han.

De ville vänta lite med att ge en diagnos gällande koncentrationen eftersom han ska göra EEG om 2 veckor. Om man har epilepsi kan man ha problem med koncentrationen, om det visar sig att inte har epilepsi, så kommer de säkerligen sätta diagnosen ADD på honom.

Imorgon ska en annan läkare ringa och tala om provsvaren från det sonen (och vi föräldrar) lämnade för 4 veckor sedan. Om det visar sig att han har syndromet som heter "22q11-deletionssyndromet" så kan allt detta höra ihop, för då kan han sakna någon kromosom i kroppen som gör att allt detta saknas.

På något sätt.. Det verkar så krångligt, men samtidigt så logiskt..

Fortsättning följer.

Anonym (Mamma) skrev 2018-10-25 16:30:05 följande:

Nu är vi hemma från BUP.

Hon, psykologen, och BUP-läkaren har kommit fram till att han har det som förut hette Aspergers - numera autism grad 2 har han.

De ville vänta lite med att ge en diagnos gällande koncentrationen eftersom han ska göra EEG om 2 veckor. Om man har epilepsi kan man ha problem med koncentrationen, om det visar sig att inte har epilepsi, så kommer de säkerligen sätta diagnosen ADD på honom.

Imorgon ska en annan läkare ringa och tala om provsvaren från det sonen (och vi föräldrar) lämnade för 4 veckor sedan. Om det visar sig att han har syndromet som heter "22q11-deletionssyndromet" så kan allt detta höra ihop, för då kan han sakna någon kromosom i kroppen som gör att allt detta saknas.

Fortsättning följer.

Okej. Vad skönt att ni blivit lite klokare nu då... Bara att läsa böcker och samla på sig mer fakta så blir ni ännu klokare... Föräldrahandböcker tycker jag är bra för oss föräldrar och lite barnböcker när man berättar...

Har ni tänkt berätta nu för sonen eller väntar ni lite?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-10-25 17:10:22 följande:

Okej. Vad skönt att ni blivit lite klokare nu då... Bara att läsa böcker och samla på sig mer fakta så blir ni ännu klokare... Föräldrahandböcker tycker jag är bra för oss föräldrar och lite barnböcker när man berättar...

Har ni tänkt berätta nu för sonen eller väntar ni lite?

Vi fick med ett häfte hem, som han läste lite i på vägen hem. Jag frågade om han tycker att texten stämmer på hur han är. "Jaa, väldigt mycket." svarade han. Men något mer än så har vi inte sagt, jag vet inte riktigt hur man ska börja? Och jag känner också att jag vill vänta lite tills vi vet mer om det andra... Är det dumt?
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-25 16:30:05 följande:

Nu är vi hemma från BUP.

Fortsättning följer.

Vad skönt för er Och vad bra för sonen att få läsa om det och känna igen sig.

Vårt första möte gick bra. Sonen blev jätteblyg och vågade knappt svara på något utan tittade på mig varje gång så jag nästan blev orolig att de ska tro att han inte vågar svara utan min tillåtelse Vid läkarkontrollen larvade han sig och låtsades knappt kunna stå på ett ben. Efteråt var han SÅ hyperaktiv, vi gick in i en galleria för att äta på Max och han fladdrade runt och snurrade och skulle peta på allt han gick förbi...
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-25 18:23:31 följande:

Vi fick med ett häfte hem, som han läste lite i på vägen hem. Jag frågade om han tycker att texten stämmer på hur han är. "Jaa, väldigt mycket." svarade han. Men något mer än så har vi inte sagt, jag vet inte riktigt hur man ska börja? Och jag känner också att jag vill vänta lite tills vi vet mer om det andra... Är det dumt?

Var sonen med på delgivningen?

Man kan ta det lite som det kommer. Det är ju ingen brådska. Vi berättade inte först för vi ville smälta själva och läsa på mer innan vi berättade för sonen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-10-25 20:50:06 följande:

Vad skönt för er Och vad bra för sonen att få läsa om det och känna igen sig.

Vårt första möte gick bra. Sonen blev jätteblyg och vågade knappt svara på något utan tittade på mig varje gång så jag nästan blev orolig att de ska tro att han inte vågar svara utan min tillåtelse Vid läkarkontrollen larvade han sig och låtsades knappt kunna stå på ett ben. Efteråt var han SÅ hyperaktiv, vi gick in i en galleria för att äta på Max och han fladdrade runt och snurrade och skulle peta på allt han gick förbi...

De är säkert vana vid sånt. De förstår nog att det är en ny situation och att man blir blyg.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-10-25 22:33:51 följande:

Var sonen med på delgivningen?

Man kan ta det lite som det kommer. Det är ju ingen brådska. Vi berättade inte först för vi ville smälta själva och läsa på mer innan vi berättade för sonen.

Nej, bara jag och pappan. Jag berättade lite grann för honom igår kväll.. Först blev han ledsen och fick lite panik. Sedan googlade vi på asperger och kollade vilka kändisar som har det och då blev han jätteglad!! Vi berättade för hans fröken idag och jag ska ringa skolsköterskan på måndag och berätta, hon var inte där idag.
  • Anonym (Citronfjäril)

Min bror tog med min son igår för att äta korv och då hade han berättat för sin morbror att han varit på BUP och att de ska kolla om han har adhd och autism så han får veta varför det är jobbigt för honom i skolan. Jag blev så glad när min bror berättade det för mig, han sa att sonen inte verkade tycka att det var något konstigt alls med det och det känns så skönt

Svar på tråden Autism-utredning